Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Att SAS inte startar upp Wien i samband med tidtabellsskiftet i höst när man lämnat Star Alliance är trist men kanske inte förvånande, men att man lägger ned Frankfurt som destination är verkligen förvånande. Visst är det mycket transfer via FRA som spelat ut sin roll för SAS när man lämnar Star men det finns en hel del lokalt resande mellan Skandinavien och FRA med omnejd precis som det gör mellan Skandinavien och Wien.

Men man kan fortfarande flyga till FRA från CPH direkt efter tidtabellsskiftet. Ser avgångar dit. Men inte från ARN.

Bra med extra byte om man jagar XP.

Men man kan fortfarande flyga till FRA från CPH direkt efter tidtabellsskiftet. Ser avgångar dit. Men inte från ARN.

Bra med extra byte om man jagar XP.
Jag hade personligen sett ARN som nån liten hub istället för vad den är idag. Flyger till dit runt 10 ggr/år och hade gladeligen mellanlandat i CPH istället för direkt till ARN.

Jag hade personligen sett ARN som nån liten hub istället för vad den är idag. Flyger till dit runt 10 ggr/år och hade gladeligen mellanlandat i CPH istället för direkt till ARN.

SAS har ju visat att Köpenhamn kommer vara den centrala hubben för dem och att Oslo och Stockholm kommer vara sekundära hubbar. Vilket nog är en bra grej för SAS, men jag vet inte hur det rimmar med Arlandas ambitioner att ses som en regional hubb istället för en stor internationell flygplats.

SAS har ju visat att Köpenhamn kommer vara den centrala hubben för dem och att Oslo och Stockholm kommer vara sekundära hubbar. Vilket nog är en bra grej för SAS, men jag vet inte hur det rimmar med Arlandas ambitioner att ses som en regional hubb istället för en stor internationell flygplats.

Flyger man med SAS long haul och inte utgår från ARN är det väl bara en bonus att slippa landa där och kunna åka direkt till CPH eller in framtiden kunna åka direkt till AMS/CDG/LHR. Vad Arlandas ambitioner är tror jag ingen utanför Stockholm egentligen bryr sig om :)

Ska bli intressant att se vad detta innebär för framtiden mellan Singapore airlines och SAS - någon som har tillgång till hela artikeln?

Läsvärd exklusiv intervju med Singapore Airlines nordiska chef, som så mycket annat hos check-in.dk så en prenumeration rekommenderas.

Men man skulle kunna sammanfatta det kort som att det finns ett starkt ömsesidigt intresse om att fortsätta det täta samarbetet mellan flygbolagen, som ju idag innefattar ett välfungerande joint-venture. Han har besökt SAS huvudkontor i princip varje månad sen november. SQ kikar även på om Stockholm skulle kunna återupptas, men det kommer naturligtvis inte bli med mellanlandning i Moskva, som ju var fallet före covid.

SQ växlar ju upp CPH i juli till dagliga avgångar och har hög beläggning på sina flyg. Vi vet ju också att Skyteams styrkor inte ligger i Oceanien och Sydostasien. Så det är absolut inte förvånande att SAS åtminstone har ett intresse av fortsatt tätt samarbete.

Läsvärd exklusiv intervju med Singapore Airlines nordiska chef, som så mycket annat hos check-in.dk så en prenumeration rekommenderas.

Men man skulle kunna sammanfatta det kort som att det finns ett starkt ömsesidigt intresse om att fortsätta det täta samarbetet mellan flygbolagen, som ju idag innefattar ett välfungerande joint-venture. Han har besökt SAS huvudkontor i princip varje månad sen november. SQ kikar även på om Stockholm skulle kunna återupptas, men det kommer naturligtvis inte bli med mellanlandning i Moskva, som ju var fallet före covid.

SQ växlar ju upp CPH i juli till dagliga avgångar och har hög beläggning på sina flyg. Vi vet ju också att Skyteams styrkor inte ligger i Oceanien och Sydostasien. Så det är absolut inte förvånande att SAS åtminstone har ett intresse av fortsatt tätt samarbete.
Bara SAS ger eurobonus poäng på codeshare och håller codesharen vid liv, så ger jag det är bra chans att SQ blir en relevant spelare. Jag är mest nyfikna över vaf storföretagen i Norden väljer göra med sina star alliance avtal. Flera bla min nuvarande arbetsgivare har en policy som föredrar star alliance på mid/long-haul pga någon kickback struktur. Jag antar att SAS / AF-KLM hoppas att de går över till Skyteam.

Bara SAS ger eurobonus poäng på codeshare och håller codesharen vid liv, så ger jag det är bra chans att SQ blir en relevant spelare. Jag är mest nyfikna över vaf storföretagen i Norden väljer göra med sina star alliance avtal. Flera bla min nuvarande arbetsgivare har en policy som föredrar star alliance på mid/long-haul pga någon kickback struktur. Jag antar att SAS / AF-KLM hoppas att de går över till Skyteam.
Var har de avtalen? De har väl knappast avtalen direkt med drar alliance, utan med något bolag i alliansen. Troligen med sas eller möjligen Lufthansa. Är avtalet med sas är det väl stor sannolikhet att det följer med. Är det med Lufthansa eller annat star bolag kan det ju vara lite lite klurigare beroende på hur resmönstret ser ut - om man tex har stor verksamhet på ort som inte längre har någon star alliance anslutning efter bytet. Men om verksamheten är i närheten av tex Stockholm eller Oslo ligger man nog kvar i star.

Ur regionellt perspektiv och affärsmässigt för SAS så är det förstås en fördel att vikta mot CPH. De enda som egentligen drabbas av detta är resenärer som vill kunna ha direkt Flights från ARN överallt. Näringsliv i Stockholmsregionen som är beroende av frekventa flygscheman från ARN kan förstås också drabbas men jag förväntar mig att ev nedgång här kommer viktas upp av malmöregionen. Även GOT kommer nog gynnas.

Toppen