Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Frågan handlar om vad som händer när ändringar eller avbokningar görs av flygbolaget och inte av resenären. Vi vet fortfarande inte vad som sker när flygbolaget ställer in en flygning eller ändrar tidtabellen.

Det är väl ganska troligt att de följer sina gamla regler vilka är desamma som för resenärsomboking. Det måste finnas awardspace för att de ska boka om. Det finns ingen som helst anledning till att tro att de skulle avvika från det?

Med undantag för sina egna flighter.

Så du räknar med att kunna lägga till en Skyteam-flight till en befintlig bokning som i övrigt består av Star Alliance-flygningar, utan att behöva boka om hela resan till Skyteam? Det gör inte jag, men jag hoppas såklart att du har rätt. Poängen är iaf att vi inte vet något om detta.

Nej, det är tekniskt sett en ombokning, då ska plats finnas hos ett Skyteambolag istället.

I en annan tråd fick jag hjälp när TK ställde in ett ben IST-ZNZ i februari med poäng, TK var absolut benhårda på att de inte kunde jälpa mig med någonting alls trots att bolaget fimpade nedresan och bokade om oss 24 tim senare. Vet någon om det är deras vanliga sätt att hjälpa sina *A awardkunder eller om det ändrats maa alliansbytet ?

I en annan tråd fick jag hjälp när TK ställde in ett ben IST-ZNZ i februari med poäng, TK var absolut benhårda på att de inte kunde jälpa mig med någonting alls trots att bolaget fimpade nedresan och bokade om oss 24 tim senare. Vet någon om det är deras vanliga sätt att hjälpa sina *A awardkunder eller om det ändrats maa alliansbytet ?

Ja, det är TKs arbetssätt vad gäller awards.

Det är väl ganska troligt att de följer sina gamla regler vilka är desamma som för resenärsomboking. Det måste finnas awardspace för att de ska boka om. Det finns ingen som helst anledning till att tro att de skulle avvika från det?
Enligt gällande bestämmelser (förordning 261/2004) ska flygbolag boka om alldeles oavsett om det finns tillgång på awardbiljetter eller inte och oavsett hur långt innan flygningen ställs in av flygbolaget och oavsett skäl till att flyget ställs in. Att SAS (ibland) struntar i gällande lag och gör som de själva vill är känt men är det lika illa med alla Skyteam- bolagen?

Enligt gällande bestämmelser (förordning 261/2004) ska flygbolag boka om alldeles oavsett om det finns tillgång på awardbiljetter eller inte och oavsett hur långt innan flygningen ställs in av flygbolaget och oavsett skäl till att flyget ställs in. Att SAS (ibland) struntar i gällande lag och gör som de själva vill är känt men är det lika illa med alla Skyteam- bolagen?

Ja, det ska de. Men som vi vet är det långt från alla bolag som gör det.

Om Skyteam gör på samma sätt har jag ingen aning om, men det inte relevant för frågan eftersom den gäller vad som händer vid övergången.

Tack för input, kanske ingen stor förlust då efter utträdet vad gäller ombokningar, men allt hänger ju på vilka awards som kommer in hos de ”nya” bolagen.

TK hade god tillgänglighet på direktflighten ARN-IST, men inga awards trots deras cancellation, så det stämmer som @Hachans m fl i tråden säger. Nu är vi bara två på denna resa, men inte så kul om det händer när du reser med barn/familj och skall jaga - frustrerande…

Ja, det ska de. Men som vi vet är det långt från alla bolag som gör det.

Om Skyteam gör på samma sätt har jag ingen aning om, men det inte relevant för frågan eftersom den gäller vad som händer vid övergången.
Tänkte att det är intressant för den generella diskussionen vad gäller ofrvilliga ombokningar av awards efter övergången från Star till Sky. Och det är värt att understryka vad som är den egentliga regeln; ditt inlägg om "reglerna' kan tolkas som att flygbolgen inte behöver boka om mer än 14 dagar före avresa om det saknas tillgängliga awardplatser.

Tänkte att det är intressant för den generella diskussionen vad gäller ofrvilliga ombokningar av awards efter övergången från Star till Sky. Och det är värt att understryka vad som är den egentliga regeln; ditt inlägg om "reglerna' kan tolkas som att flygbolgen inte behöver boka om mer än 14 dagar före avresa om det saknas tillgängliga awardplatser.
Problemet vid bonusresor med *A är väl att det inte är SAS som är skyldiga att boka om när t.ex. TK eller annat flygbolag ställer in/ombokar utan det är flygbolaget som ställt in/ombokar som är skyldiga att lösa detta - vilket vissa bolag vägrar. Lycka till med att få TK att boka om en SAS award liksom. Typexempel på att det är skillnad på att ha rätt och att rätt. Räknar med samma svårigheter inom Skyteam och blir positivt överraskad om något skulle förbättras.

Det jag är mest osäker på inför övergången till Skyteam är det potentiella problemet om t.ex. benet ARN-IST ställs in på en EuroBonus award med TK ARN-IST-BKK efter 1 sept. Säg att du hittar nya platser på ARN-CDG-IST, jag räknar med att det blir problem att lägga till dessa flighter på en befintlig resa och kombinera med TK IST-BKK. Jag vet inget mer än någon annan men räknar hellre med problem och blir positivt överraskad om SAS skulle lösa det smidigt. Därav skulle jag inte boka en resa med Star Alliance med avgång efter 1 sept om jag var tvungen att åka på resan.

Rutten ovan är bara ett exempel, jag har inte ens koll på om det går flighter CDG-IST utan det är bara för att ge ett exempel.

Last edited:
Toppen