Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Vi vet ju också att Skyteams styrkor inte ligger i Oceanien och Sydostasien. Så det är absolut inte förvånande att SAS åtminstone har ett intresse av fortsatt tätt samarbete.

Inte med Skyteam själva, men de är inte blyga att skriva codeshareavtal med partners utanför alliansen, man kan få flyga allt möjligt om man flyger till Australien typ Qantas och få både statusfördelar med lounge och poäng.

Bara SAS ger eurobonus poäng på codeshare och håller codesharen vid liv, så ger jag det är bra chans att SQ blir en relevant spelare. Jag är mest nyfikna över vaf storföretagen i Norden väljer göra med sina star alliance avtal. Flera bla min nuvarande arbetsgivare har en policy som föredrar star alliance på mid/long-haul pga någon kickback struktur. Jag antar att SAS / AF-KLM hoppas att de går över till Skyteam.

Inom Skyteam är det marketing carrier som ger poäng. Så länge din flight har codeshare med ett Skyteamnummer eller har ett ”riktigt” skyteamnummer så får du dina poäng. Innan fick man dessutom poäng om man flög med något flygbolags partner även utan codeshare, typ Copa. Men det är borta nu. Betydligt tryggare än Star Alliance där man alltid fick hålla koll på vad det står på stjärten.

Men man kan fortfarande flyga till FRA från CPH direkt efter tidtabellsskiftet. Ser avgångar dit. Men inte från ARN.

Bra med extra byte om man jagar XP.
Bra att det är så, tidtabellen för FRA var väl helt enkelt inte klar när jag kollade tidigare i veckan för då fanns inget heller från Köpenhamn efter tidtabellsskiftet i höst. Direktflygen från Stockholm till FRA med SAS är redan nu helt borta och har varit det ett tag. SAS (och andra flygbolag) brukar ju inte direkt basunera ut när de lägger ned linjer. Zürich med SAS från Arlanda försvann diskret nyligen, liksom linjen Arlanda - Stavanger försvann på samma sätt men det kanske är längre tillbaks. Jag flög med direktflyget till Stavanger senast i fjol men nu i veckan märkte jag att den linjen är nedlagd.

Last edited:
Inte med Skyteam själva, men de är inte blyga att skriva codeshareavtal med partners utanför alliansen, man kan få flyga allt möjligt om man flyger till Australien typ Qantas och få både statusfördelar med lounge och poäng.

Inom Skyteam är det marketing carrier som ger poäng. Så länge din flight har codeshare med ett Skyteamnummer eller har ett ”riktigt” skyteamnummer så får du dina poäng. Innan fick man dessutom poäng om man flög med något flygbolags partner även utan codeshare, typ Copa. Men det är borta nu. Betydligt tryggare än Star Alliance där man alltid fick hålla koll på vad det står på stjärten.
Det beror väl helt på programmet. En kort koll på flying blue tex säger att man både får och kan spendera poäng på Code share med west jet, men ingetdera med widerøe. Statusförmåner ingår för det mesta inte heller. Och framförallt - det är väl bara flying blue medlemmar som går något alls på code share från afklm tex. Så om sas had code share med Singapore tex så finns det hyfsad chans att Eurobonus kan få poäng på det men knappast flying blue osv.

Men inomkort alliansen hållet jag helt med om att det är bättre med skyteam (och one world för den delen) som kör marketing carrier.

Det här datumet närmar sig ju snabbare än bara den. Hur var det nu igen? Om jag köper en bonusresa nu med t.ex LH i Oktober så är det lugnt tills den ev blir avbokad/försenad eller att annat strul uppstår?

Ja, ingen vet vad som sker vid avbokning/ändringar med *award i SAS efter 1sept.

Jodå, det vet vi:

Rebooking:

• Until 31 August 2024, you can rebook your Star Alliance Bonus trip until 24 hours before the departure of the outbound flight, subject to availability, just as today, even if your departure date is on or after 1 September 2024. Once you’ve started your trip, however, you will not be able to rebook your return trip.
  • From 1 September 2024, you can rebook your Bonus trip to an SAS or certain SkyTeam airline flights (subject to availability) by contacting SAS Customer Service. Just as today, you can rebook your trip up to 24 hours before the departure of the outbound flight. Please note that you can’t rebook your return flight once you’ve started your trip.
  • Just as today, if any points used in your original booking have expired by the time you rebook your trip, new points will be taken from the original EuroBonus account.

Jodå, det vet vi:

Rebooking:

• Until 31 August 2024, you can rebook your Star Alliance Bonus trip until 24 hours before the departure of the outbound flight, subject to availability, just as today, even if your departure date is on or after 1 September 2024. Once you’ve started your trip, however, you will not be able to rebook your return trip.
  • From 1 September 2024, you can rebook your Bonus trip to an SAS or certain SkyTeam airline flights (subject to availability) by contacting SAS Customer Service. Just as today, you can rebook your trip up to 24 hours before the departure of the outbound flight. Please note that you can’t rebook your return flight once you’ve started your trip.
  • Just as today, if any points used in your original booking have expired by the time you rebook your trip, new points will be taken from the original EuroBonus account.
Absolut, men det är också mycket vi inte vet. Till exempel vad som händer om en av flighterna i en Star Alliance-award ställs in/tidtabelländras, kan man boka nya platser med Skyteam-bolag på just den sträckan eller behöver samtliga ben bokas om till Skyteam-bolag? Jag gissar på det sistnämnda men det är inget som kommunicerats. Tolkar inläggen av @ptotheg och @Flyer722 som att det gäller scenarion likt detta, inte biljettreglerna för frivilliga ombokningar av resenären själv.

Vill man vara helt säker på att kunna åka på en resa efter alliansbytet skulle jag inte boka Star Alliance award med avresa efter bytet. Med det sagt har jag själv chansat och bokat award med LH/BR/TK över nyår, hoppas på det bästa men medveten om att det kan skita sig.

Absolut, men det är också mycket vi inte vet. Till exempel vad som händer om en av flighterna i en Star Alliance-award ställs in/tidtabelländras, kan man boka nya platser med Skyteam-bolag på just den sträckan eller behöver samtliga ben bokas om till Skyteam-bolag? Jag gissar på det sistnämnda men det är inget som kommunicerats. Tolkar inläggen av @ptotheg och @Flyer722 som att det gäller scenarion likt detta, inte biljettreglerna för frivilliga ombokningar av resenären själv.

Vill man vara helt säker på att kunna åka på en resa efter alliansbytet skulle jag inte boka Star Alliance award med avresa efter bytet. Med det sagt har jag själv chansat och bokat award med LH/BR/TK över nyår, hoppas på det bästa men medveten om att det kan skita sig.

Jag är ganska säker på att det inte blir någon förändring av regelverket där. Som det går att läsa ovan så kräver det ju awardplats hos partners, vilket krävs redan idag vid ofrivillig ombokning mer än 14 dagar i förväg. Så det är same same, med undantag för att det ska vara Skyteamplatser som ska finnas istället för *A.

Men ja, ska man vara helt hundra på att komma iväg så får man boka något annat. För jag är tämligen säker på att den 1:a september kommer forumet börja fyllas på med folk som blivit ombokade av Turkish men inte är nöjda eller liknande.

Jodå, det vet vi:

Rebooking:

Frågan handlar om vad som händer när ändringar eller avbokningar görs av flygbolaget och inte av resenären. Vi vet fortfarande inte vad som sker när flygbolaget ställer in en flygning eller ändrar tidtabellen.

Jag är ganska säker på att det inte blir någon förändring av regelverket där. Som det går att läsa ovan så kräver det ju awardplats hos partners, vilket krävs redan idag vid ofrivillig ombokning mer än 14 dagar i förväg. Så det är same same, med undantag för att det ska vara Skyteamplatser som ska finnas istället för *A.
Så du räknar med att kunna lägga till en Skyteam-flight till en befintlig bokning som i övrigt består av Star Alliance-flygningar, utan att behöva boka om hela resan till Skyteam? Det gör inte jag, men jag hoppas såklart att du har rätt. Poängen är iaf att vi inte vet något om detta.

Toppen