Vi vet ju också att Skyteams styrkor inte ligger i Oceanien och Sydostasien. Så det är absolut inte förvånande att SAS åtminstone har ett intresse av fortsatt tätt samarbete.
Inte med Skyteam själva, men de är inte blyga att skriva codeshareavtal med partners utanför alliansen, man kan få flyga allt möjligt om man flyger till Australien typ Qantas och få både statusfördelar med lounge och poäng.
Bara SAS ger eurobonus poäng på codeshare och håller codesharen vid liv, så ger jag det är bra chans att SQ blir en relevant spelare. Jag är mest nyfikna över vaf storföretagen i Norden väljer göra med sina star alliance avtal. Flera bla min nuvarande arbetsgivare har en policy som föredrar star alliance på mid/long-haul pga någon kickback struktur. Jag antar att SAS / AF-KLM hoppas att de går över till Skyteam.
Inom Skyteam är det marketing carrier som ger poäng. Så länge din flight har codeshare med ett Skyteamnummer eller har ett ”riktigt” skyteamnummer så får du dina poäng. Innan fick man dessutom poäng om man flög med något flygbolags partner även utan codeshare, typ Copa. Men det är borta nu. Betydligt tryggare än Star Alliance där man alltid fick hålla koll på vad det står på stjärten.