Christiansson
Medlem
Lärde mig för några år sen att det där med stjärnor beror mest på ett antal objektiva rekvisit, har hotellet tvättservice? Är receptionen öppen 24h? etc.
Däremot den där subjektiva känslan av lyx, som sitter mer i design och bemötande, gick tydligen inte att mäta i stjärnor..
Vad tycker jag själv om lyxhotell? Ibland kan just nämnd personalfaktor om typ 4 på varje gäst bli lätt enerverande. Speciellt om beläggningen är låg och personalen uttråkad, då kan de lätt börja gå till excesser i ambition att visa vad de går för.......
...
Som med lyxrestauranger så är själva idén att man inte skall känna sig påpassad, att det skall vara en privat och bekymmersfri upplevelse, allt ifrån att de skickar upp skorna till rummet när du köper flip-flops, till att när du hyr en bil eller bokar en helikoptertur så behöver du i princip bara säga till vad och när, utan att svara på en miljon frågor och vänta halva dan, eller bara dra ett mail om det. Och när man strular till saker och ting, så fixar de, och får en samtidigt att känna att det inte är ett problem.
Om man känner sig påpassad så spelar de egentligen inte i den serien, utan tar bara för mycket betalt.