Senaste nytt

Vad händer med SAS byte av Allians förutom Eurobonus

Markus8

Ny medlem
Hej, finns ju trådar för EB implikationer av att byta från Star Alliance.

Men så mycket mer än det måste ju hända. AF och KLM flyger från ARN T2 och måste säkert byta till T5 för att samköra med SAS.

Star Alliance förlorar sin Lounge på Arlanda och måste bygga ny, eller hyra in sig i de mindre fräscha som finns.

SAS måste börja täcka in rutter mot Tyskland, Schweiz och Österrike som tidigare Lufthansa gruppen tagit hand om. Samt minska flygningarna till Holland och Frankrike.

Vad mer kommer hända?
 
Hej, finns ju trådar för EB implikationer av att byta från Star Alliance.

Men så mycket mer än det måste ju hända. AF och KLM flyger från ARN T2 och måste säkert byta till T5 för att samköra med SAS.

Star Alliance förlorar sin Lounge på Arlanda och måste bygga ny, eller hyra in sig i de mindre fräscha som finns.

SAS måste börja täcka in rutter mot Tyskland, Schweiz och Österrike som tidigare Lufthansa gruppen tagit hand om. Samt minska flygningarna till Holland och Frankrike.

Vad mer kommer hända?

Varför skulle SAS behöva täcka in rutter mot Tyskland och Österrike om LH mfl flyger till?

Och varför skulle de minska flygningarna till Frankrike och Holland? Tvärtom kommer ju anslutningarna dit öka.

Vad gäller lounge får vi se, det är inte otänkbart att SAS fortsatt hyr ut loungeutrymme till något Star Alliance-bolag. Sånt sker på många ställen. Innan LH öppnade egen lounge i Boston exempelvis hyrde LH in sig hos Air France. Så det är ingen som måste göra någonting.

Att AF och KLM flyttar till femman känns rimligt dock. Kanske tycker LH och andra Star Alliance-bolag att terminal 2 verkar nice. Men det beror ju helt på deras strategi.
 
Varför skulle SAS behöva täcka in rutter mot Tyskland och Österrike om LH mfl flyger till?

Och varför skulle de minska flygningarna till Frankrike och Holland? Tvärtom kommer ju anslutningarna dit öka.

Vad gäller lounge får vi se, det är inte otänkbart att SAS fortsatt hyr ut loungeutrymme till något Star Alliance-bolag. Sånt sker på många ställen. Innan LH öppnade egen lounge i Boston exempelvis hyrde LH in sig hos Air France. Så det är ingen som måste göra någonting.

Att AF och KLM flyttar till femman känns rimligt dock. Kanske tycker LH och andra Star Alliance-bolag att terminal 2 verkar nice. Men det beror ju helt på deras strategi.
Hela grejen med att byta allians är ju att konkurrera. Man försöker att inte ha samma rutt & samma tider som andra inom alliansen för att det ska bli bred täckning. Nu saknas SAS till många städer i länder som jag nämnde. De känns som att de måste täckas. Annars försvinner ju hela marknaden mot tysktalande delen av Europa.
 
Hej, finns ju trådar för EB implikationer av att byta från Star Alliance.

Men så mycket mer än det måste ju hända. AF och KLM flyger från ARN T2 och måste säkert byta till T5 för att samköra med SAS.

Star Alliance förlorar sin Lounge på Arlanda och måste bygga ny, eller hyra in sig i de mindre fräscha som finns.

SAS måste börja täcka in rutter mot Tyskland, Schweiz och Österrike som tidigare Lufthansa gruppen tagit hand om. Samt minska flygningarna till Holland och Frankrike.

Vad mer kommer hända?
SAS har redan flyg till Tyskland och Schweiz. Det blir ju point to point då det inte finns något självklart val av att resa vidare så finns nog ingen större anledning att öka frekvensen.
Är det så många som vill till Wien att SAS bör börja flyga dit när Austrian redan flyger flera ggr om dagen? Känns som det är mer än tillräcklig kapacitet redan. Men det kan säker bli någon avgång i veckan men flera ggr per dag ser jag som mindre troligt.

Minska flyg till Holland? Finns ju bara en flygplats som är rimlig att flyga till och det kommer framöver behövas mer matartrafik till KLMs nät än idag så snarare ökning men att man troligtvis harmoniserar mer med KLM när på dygnet man ska flyga.
Frankrike har jag dålig koll på, men skulle SAS ta bort Nice eller minska bara för att man är med i Sky Team? Ska folk bli tvingade att flyga via Paris för att komma dit?

Att det kommer en Lufthansa lounge på någon av sas baser är inte helt otänkbart. Allt beror ju på hur de vill satsa framöver på Skandinavien som tidigare varit en av deras viktigaste marknader. Om LH gruppen flyttar till T2 på ARN tar de säkert över loungen där, det är nog ett möjligt scenario över tid. Problemet blir ju dock alla som ska resa med Lufthansa som inte startar i Stockholm, blir ett väldigt omständligt byte då vilket skulle kunna tala emot det bytet.

AF/KLM kommer nog flytta till ARN T5 väldigt snart efter alliansbytet.
 
Star Alliance har ett uttalat mål att alla partners ska vara under samma tak/i samma terminal på olika flygplatser. Detta för att underlätta byten mellan bolagen.
Se till exempel T2 på Heathrow.

En fråga är då hur bra funkar T2 för Star Alliance och speciellt long-haul/wide-body. Vilka rutter och plan avgår därifrån i dag?

Det intressanta blir ju då hur t.ex. kommer man se på ARN framöver, blir det många som vill flyga Lufthansa dit och Thai därifrån? Hmmm.
 
Hela grejen med att byta allians är ju att konkurrera. Man försöker att inte ha samma rutt & samma tider som andra inom alliansen för att det ska bli bred täckning. Nu saknas SAS till många städer i länder som jag nämnde. De känns som att de måste täckas. Annars försvinner ju hela marknaden mot tysktalande delen av Europa.

Nja, jag skulle nog säga att hela poängen är att samarbeta bättre med kompisar som faktiskt hjälper SAS istället för att motarbeta passivt som Lufthansa gör. Konkurrensen kommer ju såklart, men jag tror inte att det är så många resenärer som plötsligt får FRA eller MUC som slutpunkter bara för man byter allians, för det är ju det de blir. Jag vet inte varför FRA eller MUC ska vara ett självändamål för SAS när det redan finns andra bolag som flyger dit massor av avgångar. Varför konkurrera med Lufthansas många flighter när man kan dra nytta av de nya synergierna istället och är fri att tänka nytt?

Star Alliance har ett uttalat mål att alla partners ska vara under samma tak/i samma terminal på olika flygplatser. Detta för att underlätta byten mellan bolagen.
Se till exempel T2 på Heathrow.

En fråga är då hur bra funkar T2 för Star Alliance och speciellt long-haul/wide-body. Vilka rutter och plan avgår därifrån i dag?

Det intressanta blir ju då hur t.ex. kommer man se på ARN framöver, blir det många som vill flyga Lufthansa dit och Thai därifrån? Hmmm.

Med SAS borta ur alliansen är ju ARN mest en flygplats dit några stjärnbolag råkar flyga. Vad jag känner till -och jag kan ha fel - är det inget bolag som har några andra anslutningar än med SAS. Och det kan de ju fortsätta ha om de tecknar avtal iofs.
 
Räknade lite flyg nu på morgonen och idag går det, förutom SAS, 17 avgångar med Star Alliance av totalt 222 avgående flyg. Det är bara dryga 7,5%.

Försvinnande lite med andra ord. Nästan hälften går dessutom innan klockan 09. Och med undantag för någon widebody är det bara LH-gruppen. Och de borde ju alla kunna hanteras i terminal 2.

Så det kanske kan sätta lite perspektiv på vad som ”måste” göras och inte.
 
Försvinnande lite med andra ord. Nästan hälften går dessutom innan klockan 09. Och med undantag för någon widebody är det bara LH-gruppen. Och de borde ju alla kunna hanteras i terminal 2.
Ska man vara petig, så är LOT Polish inte LH-gruppen. De är med i Miles&More, men de är inte en del av LH. (Dock har de väl bara 2 avgångar per dag nu, men det är ju mer än 10% av "star alliance exklusive SAS".

Tar T2 "stora" plan? Air China kör väl A350 och Turkish ibland A330?
 
Ska man vara petig, så är LOT Polish inte LH-gruppen. De är med i Miles&More, men de är inte en del av LH. (Dock har de väl bara 2 avgångar per dag nu, men det är ju mer än 10% av "star alliance exklusive SAS".

Tar T2 "stora" plan? Air China kör väl A350 och Turkish ibland A330?

Nej, det har du rätt i. Rätt ska vara rätt.

T2 kan ta emot större plan, United flög ju därifrån ett tag med sina 767:eek:r på säsongslinjen. Men sen vet jag inte om det är något som Arlandadriften tycker är praktiskt eller bra. Men ska man bygga den där satelliten på platta E eller vad det är så kan ju den användas från både terminal 2 och 5 egentligen.
 
Toppen