Senaste nytt

SAS öppnar linje till Atlanta 17 juni 2024

Jag hoppas du har rätt men oavsett tror jag vi kan se en prisjustering relativt snart. Inte omöjligt att det lanseras som en ”enhancement” på sedvanligt sätt i samband med annan förändring. Börjar bli många år nuvarande priser varit och varje gång tänker jag på hur guldvärt MC premium är….

Han har rätt. Du behöver inte vara orolig. De priserna är vanliga biljetter köpta med poäng.

Det kanske kommer en prishöjning av awards förr eller senare, men detta är inte det.

Jag hoppas du har rätt men oavsett tror jag vi kan se en prisjustering relativt snart. Inte omöjligt att det lanseras som en ”enhancement” på sedvanligt sätt i samband med annan förändring. Börjar bli många år nuvarande priser varit och varje gång tänker jag på hur guldvärt MC premium är….
Jag är 100% säker på att det där inte är award priser.

Men att sas kanske ändrar priserna på egna awards framöver är ju något som förr eller senare kommer att ske. Om det blir 2024 eller 2032 återstår väl att se.

Min personliga åsikt är att både Savannah och Charleston är värda besök, men Charleston är lite charmigare (på sydstatsvis) men kanske också lite dyrare och så vitt jag vet inte "open container" ifall det nu är viktigt för trivseln. Besökte båda förra sommaren.
Charleston har bland annat Old Slave Mart Museum, ett litet men ack så bra ställe. Dessutom finns Boone Hall (och MÅNGA andra plantation museums), och Patriots Point ifall man gillar ubåtar, flygplan och hangarfartyg.

Dock är det bara 2 timmar körväg mellan dessa städer, så ta det inte som ett antingen/eller beslut.

Vi gjorde en road tripp för några år sen utmed kusten, Charleston (otroligt charmigt, alla Nord O syd bostäderna, Boone Hall samt hangarfartyget USD Yorkstown) , Hilton Head, Dear John-stränderna, Savannah.. Så finns massor vid kusten..
Men just Atlanta är ju nja.
Norrut finns Smokey Mountains National park. Och 4h från Atlanta ligger Nashville.. Grym partystad, massor av country. Varit där flera ggr, väldigt Nice.

SAS and Delta could set up a temporary bilateral arrangement for earning and spending points/miles that is separate from the SkyTeam arrangement/implementation timeline and do it as a stopgap measure of sort. They could also do this with regard to lounge access to some extent.

Eventually, Delta will have some DeltaOne-focused lounges that may be to SAS business class customers like what UA Polaris are to SAS business class customers currently. The regular Delta SkyClubs will eventually become available to same-day international -flying SAS EBGs and EBDs flying SAS, DL and other SkyTeam airlines regardless of ticketed cabin.

What they will do and how fast is to be seen. I haven’t gotten around to fishing, so I am just saying what they could do based on what Delta has done in the past.

SAS and Delta could set up a temporary bilateral arrangement for earning and spending points/miles that is separate from the SkyTeam arrangement/implementation timeline and do it as a stopgap measure of sort. They could also do this with regard to lounge access to some extent.

Eventually, Delta will have some DeltaOne-focused lounges that may be to SAS business class customers like what UA Polaris are to SAS business class customers currently. The regular Delta SkyClubs will eventually become available to same-day international -flying SAS EBGs and EBDs flying SAS, DL and other SkyTeam airlines regardless of ticketed cabin.

What they will do and how fast is to be seen. I haven’t gotten around to fishing, so I am just saying what they could do based on what Delta has done in the past.
Senaste åren har huvuddelen av SAS connections i USA varit med AA/Alaska, och man verkar ha varit nöjd med det arrangemanget trots avsaknad av poäng, lounge eller andra statusförmåner.

Senaste åren har huvuddelen av SAS connections i USA varit med AA/Alaska, och man verkar ha varit nöjd med det arrangemanget trots avsaknad av poäng, lounge eller andra statusförmåner.
Ja och for en del av oss har det varit en stark anledning att boka det trans atlantiska benet med någon annan star alliance carrier om man inte ska till en sas destination.

Frågan är om man faktiskt aktivt valt bort United där eller om man helt enkelt inte fått, pga att man inte varit med i joint venture. Helt inte fått på modellen att man fått så extremt dåliga villkor att det är bättre att gå utom alliansen.

Some SAS passengers doing like you isn’t surprising. But SAS passengers mainly connect with American and Alaska airlines on arrival to the US when connecting? That is really surprising to me, if that is true across most SAS TATL flights — especially since AA and AS are Oneworld and not Star Alliance — and doing such things on a single/unified booking tend to increase the price over sticking intra-alliance.

I connect from SAS flights onto AA flights a lot, but they are mostly on separately ticketed bookings and thus self-transfers done at my own risk/reward. I don’t see a lot of Scandinavians on my onward AA flights (but I also tend to do shorter connections than most others on arrival at US ports of entry, so maybe my anecdotal observation is unrepresentative).

But SAS passengers mainly connect with American and Alaska airlines on arrival to the US when connecting?
Yes, the SAS sales channels often push those.

And yes it's annoying as hell.

But yeah, some of those have switched to DL now. For example, both Austin and Vegas are now suggested to go SAS to LAX and then DL. And also show options with Alaska. But no longer American, and definitely not United.

Ja och for en del av oss har det varit en stark anledning att boka det trans atlantiska benet med någon annan star alliance carrier om man inte ska till en sas destination.

Frågan är om man faktiskt aktivt valt bort United där eller om man helt enkelt inte fått, pga att man inte varit med i joint venture. Helt inte fått på modellen att man fått så extremt dåliga villkor att det är bättre att gå utom alliansen.

Det har varit problem med allt från incheckning till beräkning av pris till biljettering och anslutningstider. Så de är nog mest glada att slippa United.

Toppen