Senaste nytt

Från 6e februari 2024 får man inga poäng längre med SAS Mastercard via Curve

mha321

Medlem
Dock gör ju smart använding av GBIT att man i princip konstant har dubbel poängintjäning (med medföljande 25% status-poäng intjäning).
SAS/SEB hade nog inget stort problem med det så länge det var väldigt få som kände till Curve knepet. Men i och med att fler hoppade på, samt att status-poängen blev kopplade till spend, blev det dyrare för dem än vad de hade tänkt att det ska vara. Och då bestämde de sig för att stänga av det.

Det är iaf det jag ser som den mest sannolika anledningen.
Om det bara handlade om Gbit hade de ju enkelt kunnat stoppa det genom att säga att man inte får dubbla poäng på dessa transaktioner. Eftersom man uppenbarligen redan har tekniken för att identifiera curve (inte svårt..) och ge 0 poäng på dem kunde man ju lika enkelt identifiera dem och alltid ge 1x.

Jag tror mer på en kombination av utlands spend som inte längre drar in de avgifterna och en troligen rejält ökad kundtjänst belastning pga den. Inte nödvändigtvis bara vid Gbit utan även vid andra "konstigheter". Allt eftersom antalet curve användare ökar så börjar sådant synas mer också och till slut når det en gräns.
 

Fredrik

Medlem
Det säger att antingen är det något specifikt i avtalet med bolagen eller så är det EB-medlemmar som utnyttjat systemet för mycket.

Kom ihåg att SEB minskat förmånerna på kortet redan tidigare då det, sannolikt, inte längre är en lika bra affär för dem.
 

imartin

Medlem
Om det bara handlade om Gbit hade de ju enkelt kunnat stoppa det genom att säga att man inte får dubbla poäng på dessa transaktioner. Eftersom man uppenbarligen redan har tekniken för att identifiera curve (inte svårt..) och ge 0 poäng på dem kunde man ju lika enkelt identifiera dem och alltid ge 1x.

Jag tror mer på en kombination av utlands spend som inte längre drar in de avgifterna och en troligen rejält ökad kundtjänst belastning pga den. Inte nödvändigtvis bara vid Gbit utan även vid andra "konstigheter". Allt eftersom antalet curve användare ökar så börjar sådant synas mer också och till slut når det en gräns.

Sant! Det hade de naturligtvis kunnat göra. Och du har säkert rätt kundtjänst-belastning och utlands spend också spelar roll. Även där gäller ju att när det var få som ens hade ett Curve kort så spelade det ingen roll - men det blir ett problem när en större procent-andel av alla SAS MC kunder kör Curve.

Oavsett, slog mig nu tanken att det kanske är läge för SAS/SEB att införa ännu en ny högre kortnivå, där man får permanent dubbelpoäng. Jag betalade ju 2000kr/år för Curve Metal - dessa pengar skulle jag lätt betala för en "SAS MC Premium+". Och säkert några andra också.

Det var något som jag hela tiden tyckte måste ha stört SAS/SEB lite också: Att deras kort driver omsättning för en tredje aktör. Dessa pengar borde rimligen går direkt till SAS/SEB.
 

donski

Medlem
Trist, men jag kan leva med det. De har tilllåtit det under ganska lång tid. Och nu när Curve har skrotat reseförsäkringen hade det ändå blivit lite risky att köra Gbit på rese-relaterade transaktioner till SAS MC, eftersom det då skulle kunna uppstå problem med SAS MCs egen reseförsäkring om man behöver nyttia den.
Nu blir det helt enkelt igen att planera stora inköp så att man genomför de på dubbla poänghelger, köpa en batch presentkort då, osv. Oldschool! Och man kan strunta i Betalo (som också blir dyrare nu) och allt det där. Blir en rejäl förenkling och mindre faktiska och mentala kostnader. Istället tar man pengarna man sparar och kör en Europa weekend / Mini-MR på en SAS bio-biljett till en stad som inte är dyr, och drar status-poängen man går misste om utan Curve in den vägen.

Inte heller omöjligt att det blir fler poängkampanjer med SAS MC nu, just för SAS och SEB vill undvika att för många säger upp kortet.

Räknar man också in uppvärderingen av EBG/EBD som detta leder till, är jag nästan glad över denna ändring.
Håller med, det var fint så länge det varade men till slut blev det nästan omjöligt att ha koll på utgifter från månad till månad när allting eventuellt dök upp 2 gånger på olika kort osv. Jag ser fram emot ett enklare liv nu där man inte får ångest över att använda fel kortet och missar dubbelpoäng om 2 månader.
 

igelkotten

Medlem
För mig var GBIT helt okej men det bästa var ju att via Curve kunde man göra betalningar som normalt sett inte tillåter kreditkort (men tillåter debitkort). PM om någon har workaround (men skriv inte ut här för guds skull). :)
 

M.K

Medlem
För mig var GBIT helt okej men det bästa var ju att via Curve kunde man göra betalningar som normalt sett inte tillåter kreditkort (men tillåter debitkort). PM om någon har workaround (men skriv inte ut här för guds skull). :)
PM kommer eventuellt i Q1 om det fungerar. Jag håller på testar ut en helt ny grej. Jag kommer inte återupprepa misstaget och starta en ny Curve tråd om detta projekt! <80 får vara nöjda utan nya metoder framöver ;-)
 

eddo

Medlem
PM kommer eventuellt i Q1 om det fungerar. Jag håller på testar ut en helt ny grej. Jag kommer inte återupprepa misstaget och starta en ny Curve tråd om detta projekt! <80 får vara nöjda utan nya metoder framöver ;-)
Låter som att du har något spännande på gång, jag tar gärna ett PM. Lovar att jag inte är någon av de <80. ;)
 
Toppen