Senaste nytt

Från 6e februari 2024 får man inga poäng längre med SAS Mastercard via Curve

För det här användningsområdet är det nog värt att göra en jämförelse med liknande kort, Revolut etc, innan man bestämmer sig för att behålla Curve.
Du ska givetvis alltid köra valutaväxlingen genom Revolut! Ställl in det i aktuella landets valuta i Curve appen. I mitt fall använder jag frekvent Uber överallt och handlar Apple produkter utomlands så ~3,5% besparing trumfar EB där.

Väldigt tråkigt detta. Jag undrar om alla IQ
Jag tänker speciellt på dem som ringt ner kundtjänst då Gbit 31 fredag eftermiddag från “storstarken” på lokala Pizzerian nekades.

Curve dör nu mer eller mindre efter ett antal fina poängår. Personligen torskar jag 60-70k EB per år på detta, men finns sätt kompensera till viss del med presentkort mm (som ej skrivs ut här).

Frågan är vad Curve kan användas till nu? Kanske värt köra kortet utomlands hos handlare vi med cashback har 1%

Bättre med 1% och ~2,5% mindre f/x än 20p/100kr trots allt.
Hur har du kunnat dra in 70K EB-poäng utan att ha "överutnyttjat" GBIT själv?

Jag har haft viss fördel av att kunna flytta kostnader till företags-kortet, den låga valuta avgiften och något annat smått, men efter omgörningen av SAS MC till att ge statuspoäng baserat på spend istället för 1000/månad blev GBIT till SAS MC den viktigaste delen för mig. Tycker inte riktigt att SAS MC i sig är värt pengarna efter senaste försämringen/prishöjningen samtidigt som Curve inte är värt pengarna utan SAS MC.

Tycka vad man vill om FB-gruppen och att saker och ting borde vara som förut, men man kan inte stoppa utveckligen som skett. Fritz är den som vunnit mest själv på att lyckas skapa en FB-grupp/Eurobonusguiden.se (flera som tidigare har försökt men inte lyckats i samma utsträckning tex eurobonuspoang.se - som även var här på BC ett tag, Fritz är säkert här också), genom att vara hjälpsam, tålmodig och skapa lättförståelig information vilket säkert lett till att många signat-up för AmEx via hans hemsida (även om det är en betydlig gråzon utifrån AmEx T&C vem man egentligen får bjuda in, men vi hade ju samma system här med att man var månadens inbjudare och AmEx klagar säkert inte över nya kunder). Övertygad om att han själv först använder tips/tricks, bokar de biljetter han vill ha innan han basunerar ut informationen, vem skulle inte det? Men genom att visa att det finns biljetter att boka och FB-medlemmar delar glatt deras lyckade bokningar, eldar det på att fler ser att det faktiskt finns möjligheter att boka bonusbiljetter i C-klass. Sammantaget kommer Fritz inte bry sig om vad vi på BC tycker om hans FB-grupp, hans vinst med fler medlemmar i sin FB-grupp är för gynnsamt - att han ev inte kan göra GBIT eller lyckas få några extrapoäng på något annat sätt spelar ingen roll eftersom det säkert trillar in 10-20k eurobounspoäng i veckan via AmEx sign-up.
Helt enig! De flesta här förstår att den där Fritz inte håller på med någon ideel verksamhet, förutom de som just förstör genom sitt maxande, och fb-gruppen är full av dessa < 80.
Det verkar även vara lite av en generationsfråga, många av de som låter sig hetsas av Fritz verkar vara "något yngre", en generation som är vana att få allt serverat(men som vanlig inga regler utan undantag:)), och detta utnyttjar Fritz på ett "smart" sätt.
Att de flesta även skyller denna förändring på SEB och SAS, när de själva är orsaken, bevisar bara hur lite de förstår.

Är man <80 iq för man delar med sig av tips? :D
Om du kunde tjäna poäng/pengar på att ha en grupp där flera människor som har noll kunskap signar upp sig så hade du väl gjort det samma?
Tror inte många hade haft kunskapen här om det inte vore för flyertalk och tidigare bc medlemmar, men nu blir det för OT så jag släpper detta.

Nä men om man kontaktar kundtjänst om ditten och datten istället för att acceptera att man "win some, lose some" eller bara låta saker vara tex om man får en kortspärr.

Kan dock tycka, som jag sagt i någon annan tråd, att det kan övervägas att vissa delar av detta forum inte är synliga för personer med färre än något 100-tal inlägg.

Om du kunde tjäna poäng/pengar på att ha en grupp där flera människor som har noll kunskap signar upp sig så hade du väl gjort det samma?
Tror inte många hade haft kunskapen här om det inte vore för flyertalk och tidigare bc medlemmar, men nu blir det för OT så jag släpper detta.
Skillnad på att dela vanliga tips och sprida grundläggande kunskap, det uppskattar jag och säkerligen många andra. Men det är skillnad på det och att försöka sprida tips om hur man maxar/överutnyttjar GBIT varenda poänghelg till alla på Facebook, inkl alla nybörjare som ringer SEB för att kortet blivit spärrat eller 50 transaktions flyttar (no shit).

Men han är säkert nöjd då han säkerligen lyckas värva en jäkla massa nybörjare till Amex som någon påpekade tidigare.

Just Curve och GBIT har det ju skrivits rätt öppet om även här (inkl av mig) men det är väl hela grejen att direkt något bra knep hittas ska det skrivas ut i fastnålade inlägg i varenda facebook-grupp som gör att man blir irriterad.

Håller mig faktiskt från att skriva ut vissa tips även här för att jag vet att det hamnar på FB inom ett dygn med risken att försämringar införs snabbare.

Last edited:
Det är ändå lite i tiden att avvakta med EB jagande, vi får se hur det blir efter alliansbytet. Låt FB gruppen gråta på varannans axlar och vi/de som vet vad en håller på kommer hitta andra möjligheter. Tråkiga är att färre och färre delar sina knep.

Men för att vara on-topic Curves gratis variant kan fortfarande vara en bra grej för att undvika valutakostnader, inte bära 5 kort med sig, osv...

Årsspend ca 1mkr på kortet, mycket i utländsk valuta, knappa halvparten med 2x perioder.
Hur mycket av det är riktig spend vs manufactured? Min upplevelse av SEB-kort är att de är rätt snabba på att börja bråka när man har handlat för höga summor på en månad.

Toppen