Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

imartin

Medlem
ARN-BKK-TPE med China Airlines, på samma sätt som Eva Air har någon rutt via Bangkok.
Ja absolut. Jag tänkte nog mest på att det skulle kunna vara skillnad kring samarbetsviljan, eftersom *A bolagen från Asien har fler direkta flyg till Europa (har inte räknat efter så bara en känsla). Dvs för Skyteam bolag borde det finnas ett större incitament för code share samarbeten inom Asien, så länge man inte vill starta en egen linje till Norden.

Finns idag ingen direktlinje från ett asiatiskt SkyTeam bolag till Norden, verkar det som (obs::har bara snabbkollat). Så en SAS “Asien feeder” till BKK borde ju kunna ha potential för alla inblandade.

Sedan tänker jag mig också att det är skillnad mellan att vara medlem i en allians (som SAS i *A), och att delägas av ett bolag som startade alliansen. AF/KLM har ett annat incitament och förmodligen också inflytande vad det gäller att ta fram samarbeten inom “sin” allians.
 
Last edited:
Och ett litet okänt flygbolag som heter SAS, de flyger också på BKK :)

För oss som bor i Stockholm och ofta åker till Thailand är det besvärande att tappa direktflyget med Thai Air. Å andra sidan så kaaaaaanske alliansbytet är det som krävs för att göra en ARN-BKK-linje ekonomiskt intressant. Inte troligt, men man kan ju alltid hoppas...
Jag bor 1hr från Kastrup så för mig blir det Thai till BKK och "di nya" till andra dest. Jag är LTG så det kvittar mig då jag inte är en poängjunkie längre.
Skulle SAS ta bort LTG får man tänka om då.

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 
På tal om alla diskussioner om att SAS till följd av detta kommer flytta över större del av sin trafik till Köpenhamn. Vet någon om det finns någon offentlig statistik om hur många resenärer SAS efter land? Tänker på hur många som flyger med SAS från ARN respektive OSL och CPH?

Tänker att man inte ska underskatta antalet resenärer som trots allt flyger med SAS i Norge och Sverige, och detta således bör medföra att SAS antagligen förblir stora i Sverige och Norge även efter detta.
 

Hachans

Medlem
På tal om alla diskussioner om att SAS till följd av detta kommer flytta över större del av sin trafik till Köpenhamn. Vet någon om det finns någon offentlig statistik om hur många resenärer SAS efter land? Tänker på hur många som flyger med SAS från ARN respektive OSL och CPH?

Tänker att man inte ska underskatta antalet resenärer som trots allt flyger med SAS i Norge och Sverige, och detta således bör medföra att SAS antagligen förblir stora i Sverige och Norge även efter detta.

Du kan nog vara hyfsat bekväm i att flygbolagen har dessa siffrorna och fattar beslut därefter. Det är ju inte så att om man har en skitbra linje som tjänar mycket pengar så lägger man inte ner den.

Därför kan man drista sig till att dra slutsatsen att där det går mycket kommersiellt flyg, där reser också mycket människor. Och vice versa.
 

Ricci

Medlem
Jag fick förmånen att se och lyssna på ett möte med Anka och SAS-personal igår.
Inga direkta nyheter, men lite mer kött på benen från PKn i tisdags.
Men Anko råkade försäga sig och snabbt rätta till det som också blev fel..

Min uppfattning från PKn och infon/frågestund med anställda är:

Inget är klart förrän det är klart... och mycket kan hända. Som jag ser det finns det bara 2st långsiktiga ägare och det är danska staten (25%) och AF/KLM (20%) resterande säljer sin andel vid ett bra bud. Info som AF/KLM gått ut med att de skulle öka XX% inom 2 år dementerades av Anko med att det inte finns något skrivet i avtalet med SAS om det. MEN med hänvisning att han inte vet vad de olika investerarna avtalat mellan dem.

En övergång till Sky team kommer ta lång tid och många praktiska detaljer krävs t ex flytt från EWR till JFK etc...
Om AF/KLM inte är en majoritetsägare så är inte en flytt till FB aktuell.

En massa andra frågor som kom upp för mig som jag hoppas kan besvaras på onsdags träffen i Köpenhamn. :)
 

Jannes

Medlem
Info som AF/KLM gått ut med att de skulle öka XX% inom 2 år dementerades av Anko med att det inte finns något skrivet i avtalet med SAS om det. MEN med hänvisning att han inte vet vad de olika investerarna avtalat mellan dem.
Jag tror det varit lite trasiga telefonen gällande denna info. Jag tolkade det som att AF-KLM kommer ha möjlighet att öka sin andel, men tidigast 2 år efter förvärvet gått igenom.

Och detta vore inte konstigt att man inte direkt involverat SAS i, om det står mellan AF-KLM och övriga parter (troligtvis då Castlelake vars andel i sig självt skulle ge AF-KLM ensam majoritet).
 

Ricci

Medlem
Jag tror det varit lite trasiga telefonen gällande denna info. Jag tolkade det som att AF-KLM kommer ha möjlighet att öka sin andel, men tidigast 2 år efter förvärvet gått igenom.

Och detta vore inte konstigt att man inte direkt involverat SAS i, om det står mellan AF-KLM och övriga parter (troligtvis då Castlelake vars andel i sig självt skulle ge AF-KLM ensam majoritet).
Absolut, men det väcktes lite frågor för mig t ex hur bundna är Castlake/Lind att sälja till AF/KLM dvs om de får ett högre bud från någon annan?
 
Toppen