Senaste nytt

Dining by AMEX för Platinum

Jag har inte haft tillfälle att testa 2+2kkr förmånen ännu men så blev det lunch på ett ställe som står med på listan i Halmstad (Jarlen) och restaurangen accepterade inte Amex. Skrev via chatten till Amex om det men dom var oväntat ointresserade och hävdade att Dining förmånen visst skulle gälla.

Det är väl inte hela världen eftersom jag säkert ändå kommer hinna äta upp pengarna men det känns som en ganska värdelös förmån om man inte kan lita på att det funkar.

Det var udda och dessutom mkt dåligt av Amex. Ett grundkrav är ju att restaurangen som deltar tar Amex. :(
Nu är jag konfunderad.... Hur hade Amex tänkt sig att kreditera en debitering de aldrig får när inte restaurangen tar Amex?

Nu är jag konfunderad.... Hur hade Amex tänkt sig att kreditera en debitering de aldrig får när inte restaurangen tar Amex?
De menar att dom visst tar Amex och att jag kan prova någon annan restaurang från listan om det inte fungerar.

IMG_3027.jpeg

Edit: Föreslog även att de borde vidarebefordra detta till deras merchant avdelning så de kan ta upp det med restaurangen men det gick minsann inte heller.

Edit: Föreslog även att de borde vidarebefordra detta till deras merchant avdelning så de kan ta upp det med restaurangen men det gick minsann inte heller.
Kan det vara så att servitrisen hade fel. I din chat skrev du att servitris inte var säker på om terminal tog AMEX.... insisterade du på att testa kortet?

Kan det vara så att servitrisen hade fel. I din chat skrev du att servitris inte var säker på om terminal tog AMEX.... insisterade du på att testa kortet?
Sjävklart, testade med Apple Pay, contactless och chip i den ordningen och flera gånger. Eftersom Amex inte kunde se någon decline på sin sida och att Mastercard fungerade utan problem så är det i princip garanterat så att Amex avtal saknas i deras terminaler.

Själva terminalen gav också de typiska tecken för att inte acceptera Amex. Sätt i/dra kort och därefter medges ej.

Blev mest förvånad över Amex ovilja att ens bry sig om problemet. Men känns generellt som att de bryr sig mindre och mindre.

För ett antal år sedan blev jag debiterad entré på nattklubb trots förmånen ”night club prioritiy” som skulle ge fri entré för 2pers. Amex bad om ursäkt och krediterade hela sällskapets entré när jag påpekade detta. Det var bättre förr?

Verkligen bättre förr. Vår Concierge hos Amex bokade tidigare ofta middagar åt oss. Vid ett tillfälle tog inte en restaurang i Gamla stan av alla ställen (många turister) ej Amex. Jag ringde då och det bads om ursäkt innan hon sedan löste notan med restaurangen på annat sätt.

Jag enbart hade det kortet med mig och var trots problemet nöjd över servicen och att jag slapp disktjänst för notan. :)

Blev mest förvånad över Amex ovilja att ens bry sig om problemet. Men känns generellt som att de bryr sig mindre och mindre.
Chatsupporten är i min erfarenhet dålig på alla sätt. Svaret är nästan alltid "vänta ett tag" eller "men det borde fungera" utan återkoppling någonsin. De verkar inte heller ha mandat att bjuda på nånting för bekymret.

Däremot är svenska telefonsupporten precis tvärt om så jag ringer dit varje gång nu om inte frågan är väldig lättlöst.

Då min son precis flyttat till Åbo tänkte jag att det var hög tid att utnyttja erbjudandet från AMEX. Tre restauranger i Åbo, varav Kaskis verkade mest intressant, (de har även en Michelinstjärna). Men som många restauranger i denna klass är bordsbokning bara öppen en gång i månaden... Så det blev restaurang Roster i stället.

Roster visade sig vara ett bra val. Vi chansade båda två på "överraskningsmenyn" som inte var närmare specificerad än att det var 4 rätter. Till det tog jag tillhörande vinpaket och sonen drack cola. Tyvärr glömde jag helt ta bilder på maten, men det var genomgående modernt med spännande smaker, och vinerna till kändes genomtänkta. Visade sig också att rätterna i överraskningsmenyn inte fanns på ordinarie meny.

Började i alla fall med jordärtskocks- och tranbärssallad. Bra, trots att det var lite hög syra för min smak, men vinet som hörde till hade hint av jordgubbar som gjorde det lite lenare. Följdes upp av lax på svampbädd, och det är nog den bästa lax jag smakat. Tror den var lätt kallrökt, sedan lätt halstrad vid servering. Som en rejälare rätt kom sedan rostad anka med en ankleverpate innehållandes anklår. Trots att jag inte är så mycket för lever, så tyckte jag att till och med paten var riktigt trevlig. Avslutades med vad jag nog skulle kalla hallontryffel med lakritssås. Mild smak av lakrits som nog slinker ner även för de som är ovana med smaken.

Märks att köket har ambitioner, och lyckades i princip hela vägen, med litet minus för syran i första rätten.

Med tanke på att hela kalaset för oss två gick på 173 Euro, så kan det inte bli annat än högsta betyg. Otroligt prisvärt! (AMEX-pengarna räckte nästan till att täcka hela notan trots den svaga kronan). Kommer att återkomma med eller utan AMEX-erbjudanden.

Skulle bara hoppas att AMEX tog bort/minskade på "Dinner for two" och i stället höjde beloppet för Dine for 4000kr. Restaurangerna med gratis 2-rätters har ju inte direkt imponerat.

Skulle bara hoppas att AMEX tog bort/minskade på "Dinner for two" och i stället höjde beloppet för Dine for 4000kr. Restaurangerna med gratis 2-rätters har ju inte direkt imponerat.
Bra förslag, men skulle tro att de vill ha lite merförsäljning av typen co-pay och få en att gå till flera restauranger som därigenom får del av försäljningen.

Tack för recensionen av ditt besök och jag kan inte annat än stämma in i samklang kring "Dinner for two" & "Dine for 4k".
För det första är det sjukt irriterande att helger ofta är exkluderade och att viss (ibland ganska tilltagen) framförhållning krävs. Vilket sammantaget gör det smått värdelöst om man inte bor i någon av de städer där erbjudandet gäller.
Sedan en liten känga till "Dine for 4k", utbud och bredd och är grymt mycket bättre i Tyskland och Frankrike exempelvis (har inte provat andra ställen). De i Stockholm har ju denna gång varit hela fyra stycken varav 2 placerade ute i ingenstans (ursäkta, ur en besökares perspektiv). Oavsett gillar jag detta långt mer än "Dinner for two". Det finns ju i mycket fler städer exempelvis.

Slå ihop eller gör ingen skillnad på land och utöka summan, kasta "Dinner for two" åt rävarna.

Toppen