Senaste nytt

ExpertFlyer for dummies

Det känns som om Lufthansa/Swiss använder sig av ett annat inventory än vad ExpertFlyer visar. Kan bero på POS eller på något annat internt som väljer att begränsa tillgången. Du kan också notera att A erbjuds på websidan men inte enligt ExpertFlyer. Undrar vilka klasser Expedia erbjuder?

P.S: Om du inte har bokat biljetterna idag tror jag du kommer se ett prispåslag jämfört med ovan. LH och LX publicerade nya priser på sträckan till Bangkok idag klockan 11:23. Tur och retur cirka 5000kr högre per bokningsklas :(


Det är inte bara på Experflyer jag får fram fel bokningsklass, har även gjort ex antal sökningar med ITA Matrix som listar felbokningsklass som ej går att boka på Lufthansa gruppens hemsida.

Biljeter bokades som tur var för 2 veckor sedan, hittade bra pris med premium ekonomi på utresan, och bussines klass på hemresan. Bokades som flexibla biljetter för 16750 kr per person. Idag skulle samma biljett med samma klass kosta 22600 kr per person.
Ville dock boka om hemresan til en lite bättre dag, men jag fick aldrig fram Z Klass på hemsidan på dom datum jag ville. Nu känns det som det är för dyrt att boka om, även om Z klass blir tillgänglig med tanke på den prishöjning LH införde.
 

AABack2ARN

Medlem
Då känns det helt klart som att Lufthansa väljer att begränsa vissa klasser från (i vårt fall) Sverige. Lär nog gå att hitta andra exempel. Lite bökigt när man inte riktigt kan "lita" på ExpertFlyer på grund av flygbolagens interna revenue management system...
 
Jag vet inte ifall felet beror på att det är så långt fram i tiden. Google Flights kan inte ens söka på flyg i augusti,

Jag har provat några sökningar med Ita matrix mer i närtid, där stämde det som hittades med det som gick att boka på LH.
 

Hachans

Medlem
Det är inte bara på Experflyer jag får fram fel bokningsklass, har även gjort ex antal sökningar med ITA Matrix som listar felbokningsklass som ej går att boka på Lufthansa gruppens hemsida.

Biljeter bokades som tur var för 2 veckor sedan, hittade bra pris med premium ekonomi på utresan, och bussines klass på hemresan. Bokades som flexibla biljetter för 16750 kr per person. Idag skulle samma biljett med samma klass kosta 22600 kr per person.
Ville dock boka om hemresan til en lite bättre dag, men jag fick aldrig fram Z Klass på hemsidan på dom datum jag ville. Nu känns det som det är för dyrt att boka om, även om Z klass blir tillgänglig med tanke på den prishöjning LH införde.

Jag har lärt mig med LH efter att ha experimenterat för att försöka få resor i D-klass i Europa för att försöka flyga in poäng jag behöver utan en MR att det är vissa kombinationer som helt enkelt inte går. Det är som att de kör married segments (de går dock att boka den vanliga okomplicerade vägen då i annan bokningsklass. Vissa relationer blir också helt omöjliga om det råkar var en codeshare någonstans i bokningen.

Vidare kan man få till allting kanon via LHs hemsida i bokningsdialogen och ändå hamna i annan bokningsklass enligt bekräftelsen.
 

AABack2ARN

Medlem
Ett jäkla otyg. i synnerhet detta med att bokningsklassen ändras. Har på Swiss (tror jag det var (innan pandemin)) sett en liten prisändring nedåt inför betalningen men då har bokningssklassen också gått ner. Riktigt irriterande när man med omsorg valt flyg med exempelvis D-klass
 
Det känns som om Lufthansa/Swiss använder sig av ett annat inventory än vad ExpertFlyer visar. Kan bero på POS eller på något annat internt som väljer att begränsa tillgången. Du kan också notera att A erbjuds på websidan men inte enligt ExpertFlyer. Undrar vilka klasser Expedia erbjuder?

P.S: Om du inte har bokat biljetterna idag tror jag du kommer se ett prispåslag jämfört med ovan. LH och LX publicerade nya priser på sträckan till Bangkok idag klockan 11:23. Tur och retur cirka 5000kr högre per bokningsklas :(

Jag kan se att nya priser är på sidan nu när jag letar efter bokningsklass Z. Så synd, nu finns bokingsklass Z på dom dagar jag ville boka om min biljett till, men nu kostar det 3000 kr per person extra.

Dock så kan jag inte se att någon sida har nämt att LH gruppen har höjt sina priser.
 

AABack2ARN

Medlem
Vet inte hur pigga flygbolagen är på att visa höjda priser. Jag noterade det genom att titta på routingreglerna i ExpertFlyer.

1693940388447.png



Om du därefter ändrar datumet till ett tidgare datum kommer du se priset som gällde då:

1693940451386.png

1693940497332.png



Så drygt 5200kr dyrare :(
 
Vet inte hur pigga flygbolagen är på att visa höjda priser. Jag noterade det genom att titta på routingreglerna i ExpertFlyer.

Visa bifogad bild 145671


Om du därefter ändrar datumet till ett tidgare datum kommer du se priset som gällde då:

Visa bifogad bild 145672
Visa bifogad bild 145674


Så drygt 5200kr dyrare :(

bra tips.


En fråga dock.

Varför vissas Z som dyrare än P på expertflyer? Jag trodde att det var Z som var den billigaste bokingsklassen hos LH?
 
Toppen