Rapportera din tilldelade sittplats vid random seat allocation

Fler och fler flygbolag inför ju random seat allocation om man inte betalar för en sittplats och jag tänkte att det vore intressant att föra lite statistik så man kan vara taktisk och checka in tidigt eller sent för att tilldelas en bra sittplats. Kopiera gärna i mallen nedan och rapportera era erfarenheter.

Kod:

Flygbolag:
Rutt:
Ungefärligt flygdatum:
Seq-nummer:
Hur långt innan avgång checkade du in:
Tilldelad sittplats:
Övrigt:

Flygbolag: Ryanair, men operated by Lauda

Rutt: MMX-ZAG

Ungefärligt flygdatum: Augusti 2023

Seq-nummer: 154

Hur långt innan avgång checkade du in: 5 timmar innan avgång

Tilldelad sittplats: 4A

Övrigt:

Flygbolag: Vueling

Rutt: CPH-BCN

Ungefärligt flygdatum: Januari 2023

Seq-nummer: Minns ej

Hur långt innan avgång checkade du in: För sent

Tilldelad sittplats: Första raden, efter att ha blivit tvungen att checka in vid incheckningsdisk.

Övrigt: Vueling har bara en viss mängd lediga säten för random seat allocation, tar dessa slut måste man checka in vid incheckningsdisk (gratis)! Det är alltså "farligt" att vara taktisk när man ska flyga med Vueling!

Flygbolag: Eurowings

Rutt: DUS-CPH

Ungefärligt flygdatum: Augusti 2023

Seq-nummer: 6

Hur långt innan avgång checkade du in: 21 timmar innan avgång

Tilldelad sittplats: 21E

Övrigt:

Flygbolag: Austrian

Rutt: VIE-CPH

Ungefärligt flygdatum: Juli 2023

Seq-nummer: 5

Hur långt innan avgång checkade du in: 22 timmar innan avgång

Tilldelad sittplats: 8A

Övrigt: Light-biljett, med Star Alliance guldkort

Flygbolag: Turkish Airlunes

Rutt: CPH-IST-BKK

Ungefärligt flygdatum: Maj 2023

Seq-nummer: 12 respektive 19

Hur långt innan avgång checkade du in: 23 timmar innan första flyget

Tilldelad sittplats: 15C och 25A

Övrigt: Jag minns inte om det faktiskt var random seat allocation eller ifall jag fick välja mellan lite sämre sittplatser. Star Alliance guldkort.

Flygbolag: SAS

Rutt: LHR-ARN-CPH

Ungefärligt flygdatum: Februari 2023

Seq-nummer: 9 respektive 43

Hur långt innan avgång checkade du in: Tror ca 10 timmar innan avgång (eventuellt har jag fel tidszon i min screenshot)

Tilldelad sittplats: 24F och 19E

Övrigt: Go Light med Star Alliance guldkort. Jag minns inte om det faktiskt var random seat allocation eller ifall jag fick välja mellan lite sämre sittplatser. Någon annan som flyger SAS oftare än mig kan nog klargöra.

Flygbolag: WizzAir

Rutt: WAW-CPH

Ungefärligt flygdatum: September 2022

Seq-nummer: 111

Hur långt innan avgång checkade du in: 26 timmar innan avgång

Tilldelad sittplats: 29A

Övrigt:

Flygbolag: Easyjet

Rutt: CPH-BER

Ungefärligt flygdatum: September 2022

Seq-nummer: Vet ej, hittar det inte på boardingpasset

Hur långt innan avgång checkade du in: 24 timmar innan avgång

Tilldelad sittplats: 27C

Övrigt:

Budgetresenär skrev:Flygbolag: SASRutt: LHR-ARN-CPHUngefärligt flygdatum: Februari 2023Seq-nummer: 9 respektive 43Hur långt innan avgång checkade du in: Tror ca 10 timmar innan avgång (eventuellt har jag fel tidszon i min screenshot)Tilldelad sittplats: 24F och 19EÖvrigt: Go Light med Star Alliance guldkort. Jag minns inte om det faktiskt var random seat allocation eller ifall jag fick välja mellan lite sämre sittplatser. Någon annan som flyger SAS oftare än mig kan nog klargöra.Klicka för att utvidga...
Rent generellt kul sammanställning.

Men ovan ställer jag mig frågande om du inte bör redovisa vilket typ av Star Alliance guldkort du använt dig av.

Ser ju jättemärkligt ut om du sitter på ett SAS Guld(Vilket troligt är det absolut vanligaste här på BC) och får random allocation på säten då det är fria val för SAS Guld.

Rickard_O skrev:Rent generellt kul sammanställning.Men ovan ställer jag mig frågande om du inte bör redovisa vilket typ av Star Alliance guldkort du använt dig av.Ser ju jättemärkligt ut om du sitter på ett SAS Guld(Vilket troligt är det absolut vanligaste här på BC) och får random allocation på säten då det är fria val för SAS Guld.Klicka för att utvidga...
Jag har Aegean Miles+Bonus guldkort. Men som sagt, jag minns inte om det faktiskt var random seat allocation eller ifall jag fick välja mellan lite sämre sittplatser.

Budgetresenär skrev:Jag har Aegean Miles+Bonus guldkort. Men som sagt, jag minns inte om det faktiskt var random seat allocation eller ifall jag fick välja mellan lite sämre sittplatser.Klicka för att utvidga...
Hos SAS tror jag det är fria val av säten när check in öppnat (självklart minskar beståndet ju senare man checkar in allt eftersom platserar väljs av medresenärer). Iofs länge sen jag flög sas utan EBG

Intressanta datapunkter. Jag gissar att din tes som du försöker styrka är att man blir tilldelad bättre platser ju senare man checkar in? Baserat på mitt minne så är det en viss tendens till detta men jag tycker mig även ha vart med om det motsatta. Tyvärr har jag inga exakta data att bidra med.

Jag har i år tagit guldkort på SAS via segment, i början var det lite under dubbla segmentkampanjen och det har också varit en del plusresor (då jag uppgraderat för poäng). Men gissningsvis så har jag typ gjort 30 segment i billigast möjliga ekonomi, (oftast) de in hyrda Air Balticplanen med 2+3 seating, i början statuslös och sedan med silverkort.

Utfall: Noll stycken mittensäten (slumpmässigt borde ju i alla fall ge 20%, dvs en handfull...

Har också gjort en flygning med Austrian: Utfall: Mittensäte (som jag sedan lyckades byta bort i incheckningsapparaten på Arlanda).

Flygbolag: Ryanair

Rutt: ARN-BLQ

Ungefärligt flygdatum: 30/8 2023

Seq-nummer: 100

Tilldelad sittplats: 8D

Övrigt:

Flygbolag: Ryanair,

Rutt: PSA-ARN

Ungefärligt flygdatum: 30/8 2023

Seq-nummer: 91

Tilldelad sittplats: 27A

Övrigt:

Flygbolag: Norwegian

Rutt: BCN-CPH

Ungefärligt flygdatum: Januari 2024

Seq-nummer: Vet ej

Hur långt innan avgång checkade du in: 44 timmar

Tilldelad sittplats: 23D

Övrigt:

Flygbolag: Vueling

Rutt: CPH-BCN

Hur långt innan avgång checkade du in: 24 timmar

Tilldelad sittplats: 16E

Övrigt: Vueling har nu infört samma system som de flesta andra lågprisbolagen, dvs betalar man för en sittplats får man checka in tidigt, annars får man vänta till 24 timmar före avgång och bli tilldelad en slumpmässig sittplats.

Flygbolag: Aegean Airlines

Rutt: CPH-ATH

Hur långt innan avgång checkade du in: 15 timmar

Tilldelad sittplats: 7D

Övrigt:

Flygbolag: Aegean Airlines

Rutt: ATH-CPH

Hur långt innan avgång checkade du in: 4 timmar