Senaste nytt

Vilket kreditkort passar mig bäst?

WebFly

Ny medlem
Varit inne här flera gånger men det är först nu jag skapat ett konto. Jag behöver ett kreditkort då jag står inför massa utgifter och tänker då att jag samtidigt kan tjäna något på detta om det är möjligt.

Jag har förstått att det finns två typee, cashback samt kort där man får poäng som kan omvandlas till flygbiljetter m.m.

Poäng som kan omvandlas till flygbiljetter, hotell, hyrbil osv låter bäst. Vilket kort är det som gäller då? Amex SAS?

Utgifter i närtid på faktura:
60 000 sek faktura som ska betalas,
sen har jag löpande fakturor som ska betalas som hyra, billån, elräkning m.m. Kan man betala dessa med ett Amex SAS? Har inte koll på varenda del i detta poängjagandet men uppskattar lite tydlighet.

Utgifter i närtid på faktura:
Det är ett ganska dyrt sätt att få in poäng, då de förmedlare som finns tar en fin avgift för att du ska kunna betala fakturor med ditt kreditkort.

Vilket kort som är bäst för dig beror på vad du är ute efter. Du kanske kan utveckla det lite mer? Vad har du för resmönster/önskemål?

Frågan du ska ställa dig är vad ditt mål med ditt kreditkort är. Att bara säga att du kanske vill bo en hotellnatt eller flyga något räcker tyvärr inte utan du behöver vara mer specifik.

Reser man inte en del är det inte säkert sas korten är det bästa. Kanske att Strawberry är bättre eller något kort med ren cashback.

Allt detta beror på ditt mål. Vill du ha ett mål att flyga First inom 2 år är det absolut sas korten som gäller. Att skaffa poängen via att betala fakturor är generellt inte ekonomisk försvarbart, om det inte är för att spenden behövs för att trigga vouchern som ger halva poäng priset på en resa för upp till 2 personer.

• Gilla
Reactions: hco
Det är ett ganska dyrt sätt att få in poäng, då de förmedlare som finns tar en fin avgift för att du ska kunna betala fakturor med ditt kreditkort.

Vilket kort som är bäst för dig beror på vad du är ute efter. Du kanske kan utveckla det lite mer? Vad har du för resmönster/önskemål?

Idag har jag anställning men planerar på att köra eget företag så småningom, då kommer mina kostnader öka för alla köp. Då tänker jag att jag i samma veva kör ett kreditkort för att maximera poäng.

Jag skulle inte säga att jag måste flyga firstclass inom 2 år till USA men generellt business class och flera resor världen över, till ett mycket lägre prics än vad det annars hade kostat om jag hade bokat genom att betala. Eller flera nättter per år i lite finare hotell.

Reser inte mycket nu men i framtiden vill jag göra det, gärna inom Europa, mellanöstern, kanske USA.
Frågan du ska ställa dig är vad ditt mål med ditt kreditkort är. Att bara säga att du kanske vill bo en hotellnatt eller flyga något räcker tyvärr inte utan du behöver vara mer specifik.

Reser man inte en del är det inte säkert sas korten är det bästa. Kanske att Strawberry är bättre eller något kort med ren cashback.

Allt detta beror på ditt mål. Vill du ha ett mål att flyga First inom 2 år är det absolut sas korten som gäller. Att skaffa poängen via att betala fakturor är generellt inte ekonomisk försvarbart, om det inte är för att spenden behövs för att trigga vouchern som ger halva poäng priset på en resa för upp till 2 personer.

Reser inte mycket idag men vill gärna göra det i framtiden. Helst business class och firstclass vid något tillfälle. Främst inom Europa, mellanöstern/asien och USA.

Vilka bra sätt finns det att betala fakturor på genom kreditkort? Kan förstå att det inte anses vara ekonomiskt svart men utgå från att jag har en faktura på 60 000 kr som ska betalas snart. Pengarna finns på kontot. Om jag väljer ett kreditkorto och någon tjänst som gör att jag kan betala fakturan, så kanske jag landar på en kostnad på 61 500 kr. Får jag tillbaka cashback på 3.5% är detta 2125 kr. Då har jag bara tjänat 625 kr för besväret, inte värt det.

Hur brukar ni använda era kort för att samla poäng? ÄR de flesta här egenföretagare eller vanliga kengare med vanlig medellön i Sverige?

Vilka bra sätt finns det att betala fakturor på genom kreditkort? Kan förstå att det inte anses vara ekonomiskt svart men utgå från att jag har en faktura på 60 000 kr som ska betalas snart. Pengarna finns på kontot. Om jag väljer ett kreditkorto och någon tjänst som gör att jag kan betala fakturan, så kanske jag landar på en kostnad på 61 500 kr. Får jag tillbaka cashback på 3.5% är detta 2125 kr. Då har jag bara tjänat 625 kr för besväret, inte värt det.
Cashback på Kreditkort brukar vara 1% och inte 3,5%. Så du betalar 1500 kronor för att få tillbaka 615 kronor vilket självklart inte är ekonomiskt.

Har du amex elite får du 12300 poäng, en gyllene regel är att kostar poängen över 10 öre är det ett dyrt sätt att skaffa poängen. I detta fallet blir poängpriset 12,2 öre vilket med andra ord är extremt tveksamt värde. Om du dock behöver spenden för att nå vouchern är det värt det, men bara om du inte skulle nå spenden på annat sätt. Sen ska man komma ihåg att amex elite kostar 4800 kronor per år, vilket gör ekvationen ännu sämre om det bara är poäng du är ute efter.

Hur brukar ni använda era kort för att samla poäng? ÄR de flesta här egenföretagare eller vanliga kengare med vanlig medellön i Sverige?
Använder korten till alla inköp oavsett vad det är. Betala aldrig cash eller med bankkort. Gissar på att 99,9% av alla mina köp görs med kort, någon enstaka gång blir man dock tvungen att swisha.
Många tar tex notan för alla när man är ute så får de swisha sen.

Cashback på Kreditkort brukar vara 1% och inte 3,5%. Så du betalar 1500 kronor för att få tillbaka 615 kronor vilket självklart inte är ekonomiskt.

Har du amex elite får du 12300 poäng, en gyllene regel är att kostar poängen över 10 öre är det ett dyrt sätt att skaffa poängen. I detta fallet blir poängpriset 12,2 öre vilket med andra ord är extremt tveksamt värde. Om du dock behöver spenden för att nå vouchern är det värt det, men bara om du inte skulle nå spenden på annat sätt. Sen ska man komma ihåg att amex elite kostar 4800 kronor per år, vilket gör ekvationen ännu sämre om det bara är poäng du är ute efter.

Använder korten till alla inköp oavsett vad det är. Betala aldrig cash eller med bankkort. Gissar på att 99,9% av alla mina köp görs med kort, någon enstaka gång blir man dock tvungen att swisha.
Många tar tex notan för alla när man är ute så får de swisha sen.

Hittade att Strawberry ger 3.5% cashback.

Amex Elite 4800 kr per år, hur i hela världen kan detta motiveras till att vara fördealktigt såvida man inte spenderar flera hundra tusen per månad. Vilka förmåner får man som man annars inte hade kunnat få eller kunna köpa om man redan har dessa pengar.

Får väl använda kortet mer regelbundet om jag införskaffar det men frågan kvarstår, vilket kort är bäst? Jag vill inte att det ska kosta skjortan. Ska även starta företag inom ett år så blir många inköp som man då kan ta på ett sådant kort.

Amex Elite 4800 kr per år, hur i hela världen kan detta motiveras till att vara fördealktigt såvida man inte spenderar flera hundra tusen per månad. Vilka förmåner får man som man annars inte hade kunnat få eller kunna köpa om man redan har dessa pengar.

Får väl använda kortet mer regelbundet om jag införskaffar det men frågan kvarstår, vilket kort är bäst? Jag vill inte att det ska kosta skjortan. Ska även starta företag inom ett år så blir många inköp som man då kan ta på ett sådant kort.
Bara två vouchers räcker för mig (ifall du spenderar 300k på ett år).

Rekommenderar SAS Elite om du får ihop 300 k - 2-4-1 är fortfarande riktigt bra deal, särskilt om du inte flyger mycket i tjänsten och vill prova
på longhaul i de högre klasserna. Vet ingenting som matchar det, resten av förmånerna har slaktats men förutom försäkringen så var det nog
inte jättemycket nytta.

Som övriga är inne på.
Spendera 300.000 kr per år = 60.000 EuroBonus + 2 st 2-4-1 vouchers. Värdet på poängen motsvarar 6.000 SEK baserat på 10 öre per poäng. Med voucher och om du använder poängen "rätt" får du ut högre värde än detta. Ovan förutsätter såklart att du har nog med poäng för att nyttja vouchers. Givetvis är det en grov uppskattning, värdet beror på hur du använder poängen och sedan får man väl ta med i beräkningen osäkerheten kring eventuella devalvering ar och liknande. Men poängen är att det för många ger ett värde klart över årsavgiften, trots relativt normal spend.

Utöver detta en riktigt bra reseförsäkring inkl självriskeliminering för hyrbil.

Om du inte har sett fördelarna än så har du inte läst på tillräckligt, antingen gör du om och gör rätt eller så är detta inget för dig.
Det är inte svårare än så.

Värde i dom 4800:- finns det definitivt.

Toppen