Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Det är mig veterligen bara Turkish som har denna förmån med gratis hotell. Men det finns en massa andra krav också då det inte får finnas någon kortare connection och att man tvingas till övernattning. Intte att man på eget bevåg bokar in ett långt stopp för att få en hotellnatt.

Turkish är undantaget mot alla andra flygbolag hur de hanterar sådant och mig veterligen har inte TAP eller något annat europeiskt bolag en sådan förmån.
Är lite osäker på om det stämmer, men läste på annat forum att Asiana fixar också hotell i Seoul ifall kommande flyg är nästkommande dag. Dock är jag osäker ifall det endast gäller ICN eller även GMP och vad för krav som finns. Minns att det var någon som flög awardresa
 

JPE

Medlem
Tack! Hade inte tänkt på att kolla annan routing till CPH. Inser nu att det finns via GOT och ville lägga till detta till min bokning. Får då beskedet att det blir en avgift på 750/pers och vi är 5 i bokningen… I en annan forumtråd har någon blivit upplyst av kundtjänst att det ska finnas en policyförändring som innebär 150 kr för att lägga till connection på SAS award, någon fler som vet något om detta?
Hej, det är nog korrekt att det kostar 750 kr. Det var förmodligen mitt inlägg du såg om 150 kr. En resa som innehåller bara SAS-ben kan bokas antingen som en SAS-bonusresa eller som en Star Alliance-bonusresa. Exempel nedan om man åker 1 person tor New York.

SAS-bonusresa (får bara innehålla SAS-flighter):
100 000 poäng
+ TAXES & CARRIER-IMPOSED FEES + ev. bokningsavgift om man inte bokar online.
Om denna resa ändras eller avbokas kostar det 750 kr / person.

Star Alliance-bonusresa
130 000 poäng
+ TAXES & CARRIER-IMPOSED FEES + ev. bokningsavgift om man inte bokar online + 450 kr i Star Alliance-avgift per person
Om denna resa ändras kostar det 150 kr / person. Avbokning kostar ingenting men man får inte tillbaka Star Alliance-avgiften på 450 kr per person.

Så beroende på hur mycket man ska trixa med sin resa alt. lägga till andra bolag än SAS så kan det finnas fördelar med att boka den som en Star Alliance-bonusresa. I mitt fall så lade jag till ett ben med Air Canada och då hade det inte kunna vara en ren SAS-bonusresa och jag kommer nog ändra en del fram till avresa. Slutmålet är att utresan ska bli i first med LH över Atlanten innan vi åker vidare till Kanada.
 
Last edited:

Rickard_O

Medlem
Nu när jag tänker efter har jag nog bara ombokat och inte gjort ny bokning. Men så länge man kan andra kontots pin-kod så ska det vara lugnt.
Jag är mer nyfiken på hur ofta man blir ombedd att verkligen göra det man ska.
För jag kommer ihåg att jag kom på mig själv att jag glömde fråga sambon om hennes pinkod inför bokningen men lyckades ändå :rolleyes:
 

TP12

Medlem
Jag är mer nyfiken på hur ofta man blir ombedd att verkligen göra det man ska.
För jag kommer ihåg att jag kom på mig själv att jag glömde fråga sambon om hennes pinkod inför bokningen men lyckades ändå :rolleyes:
Tror jag har fått uppge koden tre av tre gånger när jag gjort sådana bokningar.
 

ljt

Medlem
Hej, det är nog korrekt att det kostar 750 kr. Det var förmodligen mitt inlägg du såg om 150 kr. En resa som innehåller bara SAS-ben kan bokas antingen som en SAS-bonusresa eller som en Star Alliance-bonusresa. Exempel nedan om man åker 1 person tor New York.

SAS-bonusresa (får bara innehålla SAS-flighter):
100 000 poäng
+ TAXES & CARRIER-IMPOSED FEES + ev. bokningsavgift om man inte bokar online.
Om denna resa ändras eller avbokas kostar det 750 kr / person.

Star Alliance-bonusresa
130 000 poäng
+ TAXES & CARRIER-IMPOSED FEES + ev. bokningsavgift om man inte bokar online + 450 kr i Star Alliance-avgift per person
Om denna resa ändras kostar det 150 kr / person. Avbokning kostar ingenting men man får inte tillbaka Star Alliance-avgiften på 450 kr per person.

Så beroende på hur mycket man ska trixa med sin resa alt. lägga till andra bolag än SAS så kan det finnas fördelar med att boka den som en Star Alliance-bonusresa. I mitt fall så lade jag till ett ben med Air Canada och då hade det inte kunna vara en ren SAS-bonusresa och jag kommer nog ändra en del fram till avresa. Slutmålet är att utresan ska bli i first med LH över Atlanten innan vi åker vidare till Kanada.
Det är i forumtråden ”Avgift för av- och ombokning på SAS awards” som detta diskuteras. På näst sista sidan i forumtråden har en användare fått besked från kundtjänst om ny policy för att lägga till ben i SAS award som tydligen ska kosta 150 kr nu. Dock inte det besked jag fick i kundtjänst.
 
Det är mig veterligen bara Turkish som har denna förmån med gratis hotell. Men det finns en massa andra krav också då det inte får finnas någon kortare connection och att man tvingas till övernattning. Intte att man på eget bevåg bokar in ett långt stopp för att få en hotellnatt.

Turkish är undantaget mot alla andra flygbolag hur de hanterar sådant och mig veterligen har inte TAP eller något annat europeiskt bolag en sådan förmån.

Och Ethiopian i Addis.

”For passengers whose connecting flight is over 8 and up to 24 hours and there is no immediate connecting flight to continue the journey, interline desk will facilitate hotel accommodation provided that such passengers have transit /entry visa. ”

 
  • Gilla
Reactions: Gus

ljt

Medlem
Det är i forumtråden ”Avgift för av- och ombokning på SAS awards” som detta diskuteras. På näst sista sidan i forumtråden har en användare fått besked från kundtjänst om ny policy för att lägga till ben i SAS award som tydligen ska kosta 150 kr nu. Dock inte det besked jag fick i kundtjänst.
Uppdatering: Pratade med kundtjänst igen och insisterade på detta. Efter att man kollat upp med överordnad bekräftades detta. Det kostar numera alltså endast 150 kr att lägga till ben på en SAS-bokning!
 

JPE

Medlem
Uppdatering: Pratade med kundtjänst igen och insisterade på detta. Efter att man kollat upp med överordnad bekräftades detta. Det kostar numera alltså endast 150 kr att lägga till ben på en SAS-bokning!
Om det stämmer att det är en ny policy, och att du inte bara har haft tur den här gången :) , så är det glädjande nyheter! Det är ju ofta den typen av ändring man vill göra på en ren SAS award.
 

larced

Medlem
Om man har en resa bokad på en 2-4-1 vill göra en ändring, (Uppgradera till First) är det bara vardagar och 08-7974040 som gäller då? Eller kan ändringar göras av andra, om man tex är Gold? Kan man kontakta annan support för ändringshjälp, eller är det vänta till måndag som gäller?
 

palmen

Moderator
Om man har en resa bokad på en 2-4-1 vill göra en ändring, (Uppgradera till First) är det bara vardagar och 08-7974040 som gäller då? Eller kan ändringar göras av andra, om man tex är Gold? Kan man kontakta annan support för ändringshjälp, eller är det vänta till måndag som gäller?
Du kan ringa vanliga numret och komma fram. Dock knte säkert att den du pratar med vet hur man gör. Men kan ju vara värt ett försök eller 10
 
Toppen