Fly Premium (genom SAS EuroBonus World MasterCard Premium)

Finns det något smidigt sätt att se hur länge en nuvarande fly premium-nivå är giltig? Ligger på översta nivån just nu, men skulle vilja boka en businessresa innan jag trillar nerKlicka för att utvidga...

Det står väl om du loggar in i SEB, under Eurobonuspoäng

Ombokade precis en award inrikes (bokningsklass I - Plus) till nästkommande dag via hemsidan till bokningsklass I - Plus. Det drogs 5000 poäng extra för detta trots att jag har högsta nivån på Fly Premium. Har jag gjort bort mig, eller borde jag begära återbetalning av SAS?

Edit: Ingen ko på isen, fick någon minut senare tillbaka 5000 poäng. Netto noll, slutet gott.

FilipJ skrev:Ombokade precis en award inrikes (bokningsklass I - Plus) till nästkommande dag via hemsidan till bokningsklass I - Plus. Det drogs 5000 poäng extra för detta trots att jag har högsta nivån på Fly Premium. Har jag gjort bort mig, eller borde jag begära återbetalning av SAS?Klicka för att utvidga...
Ge det en stund och kolla igen. Ombokning bokförs oftast som en avbokning med kreditering och en ny debitering på hela poängsumman.

En fråga. Har pga flytt norröver och pga ändrad livsstil tjänat in galet lite poäng på SAS sista året, tror något runt 35 000 poäng. Jag visste det, men såg idag att jag har hoppat ner från högsta nivån (tack pandemin) till basnivån, 0 - 50 000 poäng. Har 30 000 poäng på väg in efter jag har spendat lite på Amex, men för oss är det ganska viktigt att kunna boka SAS inrikesresor med Plus (åker ofta samt betalar resor för släkt MMX-LLA och andra vägen runt).

Min sambo, som är med i pointsharegruppen, har ju "egna" poäng. Kan hon föra över 15 000 poäng för mig, vi betalar 0,05 kr per poäng, så det kostar ca 750 kr, sen räknas det som att jag fått in 50 000 poäng "sista året"? Fungerar det? Då kör vi gärna det så fort som möjligt för att få upp nivån.

Om det inte finns något annat sätt jag inte känner till, har lite coop poäng men det räcker inte långt...

Tack på förhand!

Niclas

Veratio skrev:En fråga. Har pga flytt norröver och pga ändrad livsstil tjänat in galet lite poäng på SAS sista året, tror något runt 35 000 poäng. Jag visste det, men såg idag att jag har hoppat ner från högsta nivån (tack pandemin) till basnivån, 0 - 50 000 poäng. Har 30 000 poäng på väg in efter jag har spendat lite på Amex, men för oss är det ganska viktigt att kunna boka SAS inrikesresor med Plus (åker ofta samt betalar resor för släkt MMX-LLA och andra vägen runt).Min sambo, som är med i pointsharegruppen, har ju "egna" poäng. Kan hon föra över 15 000 poäng för mig, vi betalar 0,05 kr per poäng, så det kostar ca 750 kr, sen räknas det som att jag fått in 50 000 poäng "sista året"? Fungerar det? Då kör vi gärna det så fort som möjligt för att få upp nivån.Om det inte finns något annat sätt jag inte känner till, har lite coop poäng men det räcker inte långt...Tack på förhand!NiclasKlicka för att utvidga...

Ingen som visste, testar nog!

Hur ofta uppdateras Fly Premiumnivån? Är det vid varje månadsskifte? Löpande?

Veratio skrev:Ingen som visste, testar nog!Hur ofta uppdateras Fly Premiumnivån? Är det vid varje månadsskifte? Löpande?Klicka för att utvidga...

Fly Premium saldot uppdateras när det kommer in poäng på Eurobonuskontot.

Uppdateringen sker närmast i realtid vill jag påstå.

Tack för input allahopa.

680 kr kostade det att föra över tillräckligt med poäng till mitt konto från min sambos, gick direkt och nu har jag "tjänat" drygt 50 000 poäng sista 12 månaderna och har Sas Plus Bonus obegränsad i nivå.

Så det funkade utmärkt, funkade direkt. Nöjd!!

@Veratio Det där var ju faktiskt ett nytt smart trick jag ska lägga på minnet. Lätt värt 750:- som i ditt fall med 15’ saknade poäng. Bara en EU resa i + med 20’ poäng sparat ger bra värde.

Homer skrev:Fly Premium saldot uppdateras när det kommer in poäng på Eurobonuskontot.Uppdateringen sker närmast i realtid vill jag påstå.Klicka för att utvidga...

Definitionsfråga. Du blir aldrig nedgraderas förens i månadsskiftet, då månad 13’s poäng förfaller.

Funderar på att skaffa Sas Mastercard Premium och undrar om man då kan få uppgradering från Go till Plus på en redan genomförd poängbokning eller om det endast gäller ny bokning? Kan man vid flera leg nyttja uppgradering på endast ett leg om det inte finns på övriga delsträckor?

Nordpilen skrev:Funderar på att skaffa Sas Mastercard Premium och undrar om man då kan få uppgradering från Go till Plus på en redan genomförd poängbokning eller om det endast gäller ny bokning? Kan man vid flera leg nyttja uppgradering på endast ett leg om det inte finns på övriga delsträckor?Klicka för att utvidga...

Du kan boka om den existerande resan till ny klass. Men du behöver betala nya skatter och eventuell ombokningsavgift beroende på när resan bokades.

Åtminstone utgår jag ifrån att det går - det fungerar att göra så för att tex byta från plus till business när nya platser dykt upp.

Nordpilen skrev:Funderar på att skaffa Sas Mastercard Premium och undrar om man då kan få uppgradering från Go till Plus på en redan genomförd poängbokning eller om det endast gäller ny bokning? Kan man vid flera leg nyttja uppgradering på endast ett leg om det inte finns på övriga delsträckor?Klicka för att utvidga...

För att undvika missförstånd tål det att upprepas att man alltså inte uppgraderar en Go-bokning till Plus. Du bokar Plus, men betalar bara det lägre poängkostnaden för Go. Om det inte finns någon Plus-award, så kan du inte åka plus bara för att det finns Go-awards.

Gäller även om man vill boka Business med Fly Premium. Det måste finnas Business-award-platser till att börja med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jane Insane skrev:För att undvika missförstånd tål det att upprepas att man alltså inte uppgraderar en Go-bokning till Plus. Du bokar Plus, men betalar bara det lägre poängkostnaden för Go. Om det inte finns någon Plus-award, så kan du inte åka plus bara för att det finns Go-awards.Gäller även om man vill boka Business med Fly Premium. Det måste finnas Business-award-platser till att börja med.Skickat från min iPhone med TapatalkKlicka för att utvidga...
En positiv grej är dock att det räcker med tillgänglighet i Plus/business. Det behöver inte finnas platser i Go.

Jag har sneglat på FP i flera år men aldrig committat då mitt redemption-mönster är begränsat av familjeförhållanden.

Ni som kör både 2-in-1 via Amex och Fp, hu mycket känner ni att det senare tillför? Jag kan inte låta bli att uppleva att den begränsade tillgången på awardbiljetter på SAS metall är den trånga sektorn som gör att FP inte kan komma att tillföra så mycket för mig.

JacobGBG skrev:Jag har sneglat på FP i flera år men aldrig committat då mitt redemption-mönster är begränsat av familjeförhållanden.Ni som kör både 2-in-1 via Amex och Fp, hu mycket känner ni att det senare tillför? Jag kan inte låta bli att uppleva att den begränsade tillgången på awardbiljetter på SAS metall är den trånga sektorn som gör att FP inte kan komma att tillföra så mycket för mig.Klicka för att utvidga...

Exakt, jag ser FlyPremium som en bonus snarare än något jag strävar efter. Dock så är det trevlig att kunna boka Plus biljetter inrikes för samma poäng som Go. Men man får mer värde av 2-4-1 voucher som kan användas inom *A, dessutom bättre reseförsäkring på Amex så det är mitt förstahandsval.

Back