Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Hachans

Medlem
Nä men precis. Jag ska väl ta mig från C/D till B förmodligen? Ny på IAD så därav frågan om tiden borde räcka.

Det borde det men avstår att svara då jag inte själv gjort den transfern. Går den att boka sammanhängande uppfyller den ju kraven och då är du ju säkrad mot brutna anslutningar.
 

Kimmen00

Medlem
En snabb. Ankommer (om jag väljer den resan) till IAD Washington inrikes med United och ska vidare efter 1:10h med SAS till Köpenhamn.
Borde funka tidsmässigt om inkommande håller tiden?

Gjort den trippen många ggr.
Väskan incheckad hela vägen men det (tycker jag) tar ofta tid på IAD, att åka tåget till rätt station etc. Jag skulle spontant tycka att 1 timme är i minsta laget. Funkar nog men kommer säkert bli lite stressigt :)
 
Jag har försökt söka men hittar inget Denver-specifikt.

Tittar på flyg Stockholm -> Portland, OR. Bästa pris verkar vara ARN-LHR (SK), LHR-DEN-PDX (UA), Bytestid i Denver två timmar. Det skulle jag nog inte satsa på vid byte t.ex. i Newark eller San Francisco, givet egen erfarenhet av immigration-köer där. Även om United sätter en på nästa avgång så verkar det bara finnas en till DEN-PDX samma dag. Kanske då tryggare att byta i en större hub med fler avgångar. Men dyrare.

Så min fråga är: är det någon som är van att byta från international till domestic i just Denver, med erfarenhet om immigration, återcheck av väska etc. ofta är smidig/jättetrög/varken eller?
 

Kimmen00

Medlem
Varit där flertal ggr. Går oftast ganska snabbt med automater där pass scannas, fingeravtryck etc. Sen får man grön eller röd lapp typ. Röd lapp = stå i kö för manuell hantering. Ex om passet snart går ut etc.
Sen måste man ut o in i ny Security. Skulle ändå säga att 2 h är minimum.
 

Hachans

Medlem
Varit där flertal ggr. Går oftast ganska snabbt med automater där pass scannas, fingeravtryck etc. Sen får man grön eller röd lapp typ. Röd lapp = stå i kö för manuell hantering. Ex om passet snart går ut etc.
Sen måste man ut o in i ny Security. Skulle ändå säga att 2 h är minimum.

Har du varit där efter pandemin? För alla passautomater har ju (eller ska i det snaraste) försvinna för att ersättas med biometriska maskiner så småningom och Denver är inte med på listan här https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc. Så i nuläget är det manuell hantering som gäller på alla amerikanska flygplatser jag besökt på sistone.
 

Kimmen00

Medlem
Har du varit där efter pandemin? För alla passautomater har ju (eller ska i det snaraste) försvinna för att ersättas med biometriska maskiner så småningom och Denver är inte med på listan här https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc. Så i nuläget är det manuell hantering som gäller på alla amerikanska flygplatser jag besökt på sistone.

Jag var där både dec/jan 2022-2023 samt mars 2023.
Maskinerna kvar helt säkert i jan för det finns på film men ska jag vara ärlig så kommer jag inte exakt ihåg hur det var i mars.. besök x antal amerikanska flygplatser under 2023 så minnet blurras..
 

sembl

Medlem
De enda maskiner jag sett här på östkusten är Global Entry. Så förvånande att de finns kvar på andra ställen för tex ESTA.

Global Entry har dessutom ändrat sina maskiner med. Man ställer bara framför, den tar ett foto så är det bara att passera immigration officer. Man behöver varken scanna pass eller köra fingeravtryck. Rikigt smidigt
 
Toppen