Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ja med tanke på hur många som försökt, inte minst från Mellanöstern, så känns det inte direkt sannolikt att det går. Men samtidigt så kan detta ju inte bara en överraskning för Apollo, så de måste ju ha en infallsvinkel som de någonstans tror på och säkert har spenderat åtminstone i vissa organisationer redan i förväg.
 
Apollo verkar hänga upp sitt resonemang på att kapitalet kan vara europeiskt, dvs investerare nåt som jag nämnde tidigare. Då bör man väl dock behöva blotta investerare och köre nån europeisk management Board.

"Apollo har förhoppningar om att myndigheterna ska kunna ge sitt godkännande till ett majoritetsövertagande mot bakgrund av att stora delar av Apollos kapital har sitt ursprung i Europa, där en stor del av bolagets investerare finns, skriver Reuters."
Lagparagrafen verkar säga:


f)Medlemsstater och/eller medborgare i medlemsstater äger mer än 50 % av företaget och utövar den faktiska kontrollen över detta, antingen direkt eller indirekt via ett eller flera andra företag, om inte annat föreskrivs i ett avtal med ett tredjeland i vilket gemenskapen är part.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Det enda som egentligen framgår är att de bekräftar att svenska och danska staten inte kan ge undantag från eu regeln om ägande. Utan att det isåfall måste göras av EU. I övrigt står bara att Apollo söker undantag - framgår inte om de även pratar med någon eu myndighet om det eller om de faktiskt trott att Sverige och Danmark skulle kunna göra det.
 
De behöver ju utan tvekan ha kontakt med svenska och danska staten, dels som befintliga ägare men också de relevant luftfartsmyndigheterna. Det är nog ett första steg för att ta över ägandet. Staten är ju inte som vilken annan ägare som helst och objektet ifråga är inte vilket objekt som helst. Sedan utöver det behöver de söka tillstånd från EU. Apollo och SAS har några av världens mest välrenommerade advokatbyråer till sitt förfogande, vi kan nog utgå från att de vet precis vad de gör. Läckorna kommer ju sannolikt inte från juristerna, och är därmed väldigt förvanskade.
 
De behöver ju utan tvekan ha kontakt med svenska och danska staten, dels som befintliga ägare men också de relevant luftfartsmyndigheterna. Det är nog ett första steg för att ta över ägandet. Staten är ju inte som vilken annan ägare som helst och objektet ifråga är inte vilket objekt som helst. Sedan utöver det behöver de söka tillstånd från EU. Apollo och SAS har några av världens mest välrenommerade advokatbyråer till sitt förfogande, vi kan nog utgå från att de vet precis vad de gör. Läckorna kommer ju sannolikt inte från juristerna, och är därmed väldigt förvanskade.
Ja det är fullständigt uteslutet att de på något sätt skulle tro att ett undantag kunde komma från någon annan än eu, och att ett undantag av någon sort behövs.
 
 
Tja, fasten seat belt sign lär komma på 10min tidigare :(.
 
Toppen