Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Yes, finns mittenplatser från rad 9-12 (tror det var 12).
Ja då får du ta den bästa av dom som finns och sätta ev bevakning på fönsterplatser.
Ibland byter ju flygbolag plan och då kan saker bli lediga eller så avboka folk sina biljetter.
Jag har under 2022 och under 2023, 2024 flera bokningar med Eva och har aldrig inte kunnat boka fönster om det har varit ledigt.
Så du har bara varit för sen på bollen att välja dom platserna, rad 1 brukar vara låst på dom flesta bolag tills online inchekning pga baby korgen m.m.
så den platsen kan ev släppas som du får hänga på låset på.

 
Ja då får du ta den bästa av dom som finns och sätta ev bevakning på fönsterplatser.
Ibland byter ju flygbolag plan och då kan saker bli lediga eller så avboka folk sina biljetter.
Jag har under 2022 och under 2023, 2024 flera bokningar med Eva och har aldrig inte kunnat boka fönster om det har varit ledigt.
Så du har bara varit för sen på bollen att välja dom platserna, rad 1 brukar vara låst på dom flesta bolag tills online inchekning pga baby korgen m.m.
så den platsen kan ev släppas som du får hänga på låset på.

Aa, har en seat-alert aktiverad sen 1månad sen, så får hoppas. Annars precis som du säger, så tänkte jag kolla dagligen innan flyget sker :)
 
Frågor om avgifter... Nu när det är avgifter för avbokning/ändring på sas-bonusresor, men endat om det är ren sasresa?

Potentiellt scenario (där jag vill säkra bonusplatser på en viss flight):
- Jag bokar, på nätet, en bonusresa där jag applicerar 2-4-1, innehåller på SAS och annan Star Alliance operatör.
Om jag ringer in och ändrar resan (till endast SAS-flighter) kostar det? Och korrigeras poängpriserna till den billigare när man endast har SAS flighter?
Om jag ringer in och ändrar resan på ett sätt som inte går att boka online, kostar det (exv. Omvänd Open-Jaw, men endast SAS)?
Om ja - vad är ändringsavgiften?
Om jag avbokar ursprungsbokningen helt, kostar det?

Tacksam för svar
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Frågor om avgifter... Nu när det är avgifter för avbokning/ändring på sas-bonusresor, men endat om det är ren sasresa?

Potentiellt scenario (där jag vill säkra bonusplatser på en viss flight):
- Jag bokar, på nätet, en bonusresa där jag applicerar 2-4-1, innehåller på SAS och annan Star Alliance operatör.
Om jag ringer in och ändrar resan (till endast SAS-flighter) kostar det? Och korrigeras poängpriserna till den billigare när man endast har SAS flighter?
Om jag ringer in och ändrar resan på ett sätt som inte går att boka online, kostar det (exv. Omvänd Open-Jaw, men endast SAS)?
Om ja - vad är ändringsavgiften?
Om jag avbokar ursprungsbokningen helt, kostar det?

Tacksam för svar
Om du tar bort star alliance flyget så bara sas flighten är kvar kostar det 150kr i ändringsavgift. Du kommer få betala star alliances poängpris på en sådan bokning.
Om du avbokar resan förlorar du 450kr.

Om du ska boka open-jaw gäller det att du pratar med rätt person som inte debiterar dig annars är det 150kr i ändringsavgift.

Tror inte jag missat något.
 

A359

Medlem
Är det möjligt att boka LH C som ligger mer än 90/180 dagar framåt i tiden genom att först boka married segment likt följande:

HND-FRA-VIE-ARN

För att sedan ringa och ändra till:
HND-FRA-ARN (FRA-ARN med SAS).

HND-FRA-VIE finns i bokningsbar i C, HND-FRA finns bara i ekonomi. Är beredd på 10 HUACA men det borde gå att runda married segment om det finns ett SAS-flyg?
 

HenrikAI

Medlem
Är det möjligt att boka LH C som ligger mer än 90/180 dagar framåt i tiden genom att först boka married segment likt följande:

HND-FRA-VIE-ARN

För att sedan ringa och ändra till:
HND-FRA-ARN (FRA-ARN med SAS).

Jag är ganska säkert på att jag har läst här att någon gjort det, hittar dock inte inlägget nu så klart.. Har själv en liknande bokning via VIE men har inte vågat ringa in och röra den.
 

Nilann

Medlem
Det går utmärkt OM man får rätt agent. Bokade om GOT-VIE-MUC-MIA till GOT-MUC- MIA efter tips från BC. Vi slipper att gå upp kl 4 på morgonen I Wien för att åka till MUC. Dessutom kom det nyss en ändring av flygplan med Lufthansa från A350 till A330 till MIA, med åtminstone en chans att boka om till First. Under har hänt förr, och faktiskt har reskompisen och jag redan åkt First till Miami på poäng en gång, trots att det skall vara näst intill omöjligt.
 

Benz

Medlem
Det går utmärkt OM man får rätt agent. Bokade om GOT-VIE-MUC-MIA till GOT-MUC- MIA efter tips från BC. Vi slipper att gå upp kl 4 på morgonen I Wien för att åka till MUC. Dessutom kom det nyss en ändring av flygplan med Lufthansa från A350 till A330 till MIA, med åtminstone en chans att boka om till First. Under har hänt förr, och faktiskt har reskompisen och jag redan åkt First till Miami på poäng en gång, trots att det skall vara näst intill omöjligt.
Är det nåt speciellt man bör säga/instruera agenten? Trist att så är fallet men intressant om nån har bra tips..
 
Toppen