Senaste nytt

Inte längre fri wifi när man reser i SAS plus

Finns det något bolag kvar som har fri wifi inom Europa?

Och på longhaulr det ju iaf gratis i Business - Lufthansa group tex får man väl pröjsa extra för det till och med i First?

Visst är det en försämring. Nog för att mervärdet för en oflexibel plus går ännu närmare noll med detta, men i ärlighetens namn då var det nog inte många som valde sas plus för att få gratis wifi...

BA har gratis i First, och JetBlue har gratis för alla passagerare i alla klasser på tex LHR-JFK och BOS på deras 321.

På LH och Swiss i First får man ju en voucher som är giltig ett år.

Men annars kostar WiFi på BA inom Europa pengar oavsett status och kabin.

Med tanke på att AF/KLM inte ens erbjuder deras Ultimate medlemmar gratis Wi-Fi så var det kanske inte så oväntat med Anko vid rodret.

Jag tycker det är en kasst ändring, nu har jag iofs tillräcklig status för gratis SAS Wi-Fi men det blir ju kass när man har med sig dottern tex osv.
Snål ändring, tycker att gratis Wi-Fi 2023 är en självklarhet för alla bolag att erbjuda sina status medlemmar samt åtminstone i premium kabiner.
KLM kommer ha gratis wifi på sina nya 737:eek:r, skrevs det om 2021. Hittar ingen senare nyhet om det dock.

Å ena sidan - är det något som det faktiskt går att få betalt för är det kanske Wifi och incheckad väska. Så det går att förstå det utifrån perspektivet extra intäkter.

Å andra sidan - vad blir kvar av plus?!? Det började bra med flexibilitet, lite bättre service och wifi. Snart har plus inget kvar som särskiljer från vanlig ekonomi. Stolarna är samma, ingen seat-block. "Sitta i främre delen av kabinen" - jovisst, men det är ju bara samma sak som att ta betalt för sätesval, dvs de kunde förenkla till en biljettyp och ta betalt av alla för "premium" platser. Serveringen? ja visst får man något fortfarande men är det värt dubbla priset eller mer?

Å ena sidan - är det något som det faktiskt går att få betalt för är det kanske Wifi och incheckad väska. Så det går att förstå det utifrån perspektivet extra intäkter.

Å andra sidan - vad blir kvar av plus?!? Det började bra med flexibilitet, lite bättre service och wifi. Snart har plus inget kvar som särskiljer från vanlig ekonomi. Stolarna är samma, ingen seat-block. "Sitta i främre delen av kabinen" - jovisst, men det är ju bara samma sak som att ta betalt för sätesval, dvs de kunde förenkla till en biljettyp och ta betalt av alla för "premium" platser. Serveringen? ja visst får man något fortfarande men är det värt dubbla priset eller mer?
Utöver eventuell flexibilitet (som inte ingår i alla Plus-biljetter) är det saker utanför flygplanen jag tänker på, t.ex. lounge och fasttrack. Har man status är ju detta inte värt mycket. Inom Europa tänker jag mig redan själva flygplansupplevelsen likvärdig när jag väljer mellan olika biljetter.

Mest en observation hur jag själv väljer biljett. Att Plus sitter på en egen plats i planet ser jag mest som symboliskt idag.

Känner exakt samma. Det har i princip svängt tillbaka hela vägen till 2012 (1 kabin inrikes).
Varför ska jag välja SAS plus om jag flyger UME-ARN?
Jag har ingen vidare flexibel biljett, fasttrack finns inte, lounge finns inte, mat/dryck kan jag köpa ombord för prisskillanden.

Kvar finns fler EB-poäng. That's it.
Minns att jag tyckte att SAS gjorde det så bra där 2013 eller vad det nu var när de införde Plus. Det var enkelt! plus = mat och flexibelt. Go = billigt och icke-flexibelt.
Nu finns det en uppsjö och svårt för gemene man att hålla koll. Go Light, Go Smart, Go Smart Bio, Plus Smart, Plus Pro, Plus Pro Bio

Känner exakt samma. Det har i princip svängt tillbaka hela vägen till 2012 (1 kabin inrikes).
Varför ska jag välja SAS plus om jag flyger UME-ARN?
Jag har ingen vidare flexibel biljett, fasttrack finns inte, lounge finns inte, mat/dryck kan jag köpa ombord för prisskillanden.

Kvar finns fler EB-poäng. That's it.
Minns att jag tyckte att SAS gjorde det så bra där 2013 eller vad det nu var när de införde Plus. Det var enkelt! plus = mat och flexibelt. Go = billigt och icke-flexibelt.
Nu finns det en uppsjö och svårt för gemene man att hålla koll. Go Light, Go Smart, Go Smart Bio, Plus Smart, Plus Pro, Plus Pro Bio
Ja, hur man lyckades paja ett så enkelt koncept är obegripligt.

Toppen