Senaste nytt

Thai Airways generellt Uselt!?

777-300 med first ska enligt rykten vara inhandlat för den onämnbara. Vet att den går på LHR ofta (då kan man boka first med Awards) men har du sett om deń flugit exempelvis på MUC som vore (o)tänkbart?

Vad jag har sett har den inte flugit till MUC, har dock inte kollat igenom alla kärror och avgångar Har för mig att dom har tre maskiner med First.

Faktiskt lite osäker på hur väl ryktet stämmer med anledningen till flygen. De levererades ju för två år sedan. Alltså måste de ha varit beställda långt innan man parkerade A380 och 747 på marken pga av covid.

Kabinen är ju i princip identisk med A380, så var nog tänkt som en utökning av flottan, kanske för att de redan visste att några 747 skulle gå i pension.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fin redogörelse! @bankb
Undrar om det är direkt kopplat till yielden eller hur man tänker,
Räckvidden torde vara likvärdig

Tror att det har med yield, behov för cargo och storlek på staden. Har för mig att 777 tar rätt mycket mer last.

Men att ZRH kunden är lite mer betalningsvillig är rimligt att tro. Hade man inte flugit mer Swiss som codeshare på First, hade nog ZRH kunnat vara ett alternativ för 777 med First.

Kanske kan vara så att du kungen flyger till ZRH ibland också. Men nu spekulerar jag hej vilt

THAI har i nuläget tre ganska nya trippelsjuor med first class. Mej veterligt flyger dom bara på London och Tokyo. Problemet för THAI nu är bristen på flygplan. Man har många plan parkerade och till försäljning. Det blir för dyrt att ta dom i trafik. Man planerar inköp av 20 st nya widebody. Handlar om trippelsjuor, 787 eller 350. Vill renodla flygplansflottan för att få ner kostnadsläget. THAI har ju lyckats med sin rekonstruktion. Staten har dragit sej ur företaget. Ledningen är numera kompetent. Korruptionen med gratis förstaklassbiljetter är borta. Underhållskostnaderna har minskats avsevärt. Får se om SAS kommer att bli lika framgångsrika i sin rekonstruktion.

Har också lyckats pricka in en flight med en kunglighet. Före covid. Den thailändska kronprinsessan åkte från Stockholm till Bangkok i royal silk. Och jag också. Främre toaletten var helt avstängd för oss övriga. Stort följe av uppassare m m som tog en stor del av främre kabinen. Många lediga stolar runt om det stora följet. Säkert en 9-10 personer totalt. Intressant att se att när den närmaste uppasserskan skulle tilltala eller göra nåt med prinsessan så gjorde hon det sittande på knä. Men som jag kommer ihåg det blev inte servicen till mej lidande på något sätt.

THAI har i nuläget tre ganska nya trippelsjuor med first class. Mej veterligt flyger dom bara på London och Tokyo. Problemet för THAI nu är bristen på flygplan. Man har många plan parkerade och till försäljning. Det blir för dyrt att ta dom i trafik. Man planerar inköp av 20 st nya widebody. Handlar om trippelsjuor, 787 eller 350. Vill renodla flygplansflottan för att få ner kostnadsläget. THAI har ju lyckats med sin rekonstruktion. Staten har dragit sej ur företaget. Ledningen är numera kompetent. Korruptionen med gratis förstaklassbiljetter är borta. Underhållskostnaderna har minskats avsevärt. Får se om SAS kommer att bli lika framgångsrika i sin rekonstruktion.

Har också lyckats pricka in en flight med en kunglighet. Före covid. Den thailändska kronprinsessan åkte från Stockholm till Bangkok i royal silk. Och jag också. Främre toaletten var helt avstängd för oss övriga. Stort följe av uppassare m m som tog en stor del av främre kabinen. Många lediga stolar runt om det stora följet. Säkert en 9-10 personer totalt. Intressant att se att när den närmaste uppasserskan skulle tilltala eller göra nåt med prinsessan så gjorde hon det sittande på knä. Men som jag kommer ihåg det blev inte servicen till mej lidande på något sätt.

Ser verkligen fram emot att se nya kärror hos Thai. Även om deras kabin håller helt okej nivå så är det dags för nästa generation.

Lite OT, men det faktum att man aldrig får vara högre än kungligheter ger lite roliga situationer som du beskriver. Blir nästan ännu roligare när de åker bil genom Bangkok. Då behöver alla som står vid gatan de passerar buga. Eller när man ska öppna dörren på bilen, då får de gå fram på huk och sen öppna dörren genom att fortsätta gå på huk baklänges

En del traditioner är roligare än andra att titta på

Rapport från luften;

Väldigt bra flight den här gången. Riktigt bra service, kabinpersonalen har fasen bäddat alla stolar i hela kabinen. De har aktivt gått runt och frågat alla när man vill sova. Inte varit med om det innan.

De gjorde även i ordning glass och iste och gick runt och servade 3-4h efter första serveringen.

Internet funkar helt OK, dock inte riktigt lika bra som förra gången. Löser inte videostream som utlovat. Men stabil uppkoppling.

Tack vare wifi har jag kunnat hänga lite på flightradar och tittat lite mer på de olika flygen och destinationer i Europa.

De flyger som säkert många vet 777 och A350 mot Europa. Dock finns tre versioner av 777, med följande benämningar i Flightradar

777-300(ER)
777-3D7 (ER)
777-3AL (ER)

- 300 (ER) är den nyaste och flyger endast på London och har First kabin.
- 3D7 är ca 7-8 år gammal och tycks ha samma inredning som A350
- 3AL är ca 10 år gamla och har en lite annorlunda kabin än 3D7 med bland annat mindre skärm, mer lila detaljer istället för mörkt trä.

Det är ganska lätt att se hur Thai rangordnar de olika rutterna.

ZHR flyger i princip uteslutande med 3D7 och bara enstaka flyg med 3AL.

FRA och CDG flyger ungefär 75% av avgångarna med 3D7 och resten med 3AL

CPH tycks stå längst ner i listan med nästan 100% avgångar med 3AL.

ARN och MUC flygs med A350.

Blev kanske lite väl nördigt inlägg. Men behövde fördriva lite tid då jag inte lyckats somna än

Reserverar mig för missade detaljer och helt felaktiga antaganden

Det är egentligen en bekräftelse på att en del destinationer hamnar längst ner på listan.
Jag trodde faktiskt att ARN skulle hamna längst ner, men det verkar som att CPH har lägre prio. Tidigare har man ju även stoppat in 777-200 till ARN vilket jag tror brukar trafikera kortare asienlinjer i vanliga fall.
Det som är säkert är att åtminstone inte ”de fina” destinationerna skulle råka få 777-200.

Det är egentligen en bekräftelse på att en del destinationer hamnar längst ner på listan.
Jag trodde faktiskt att ARN skulle hamna längst ner, men det verkar som att CPH har lägre prio. Tidigare har man ju även stoppat in 777-200 till ARN vilket jag tror brukar trafikera kortare asienlinjer i vanliga fall.
Det som är säkert är att åtminstone inte ”de fina” destinationerna skulle råka få 777-200.

Tänker nog att ARN egentligen är lägre ner än CPH, men att de vill ha högre kapacitet på den rutten.

Det som är säkert är att på kortare Asien-linjer kan vad som helst dyka upp, utom kanske de 77W som har first. Stockholm har väl vid några tillfällen beflugits med 777-200ER som bl.a användes frekvent (tillsammans med 340-500) i början när de öppnade linjen till Oslo. Boeing 777-200 utan ER som används mest intra-Asien har mig veterligt aldrig gått på Stockholm.

Last edited:
Det som är säkert är att på kortare Asien-linjer kan vad som helst dyka upp, utom kanske de 77W som har first. Stockholm har väl vid några tillfällen beflugits med 777-200ER som bl.a användes frekvent (tillsammans med 340-500) i början när de öppnade linjen till Oslo. Boeing 777-200 utan ER som används mest intra-Asien har mig veterligt aldrig gått på Stockholm.

Tacka vet jag tiden när de körde med 747:eek:rna och business kabinen såldes som PE och First kabinen som C.

Med den 777-200 som har kokongstolen som inte fixar 180 grader så var det inte roligt för de som hade betalat 25-30000kr.

Bara glada minnen från Upper deck på 747:an från ARN - dryck och mat i överflöd, massor av personal, till och med utsmygandes från kabinväggarna (de där dolda vilutrymmena), måste varit minst 10 år sedan - någon som minns?

Toppen