Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Alla har olika preferenser men loungegäster är ju i den frågan egentligen som vilka restauranggäster som helst som tycker allt annat ligger i vägen till deras favorithak.

Men jag håller med, pirarna är långa och tråkiga men de är ju just bara egentligen flotta dörrar till flygplanen.

Jag föredrar Kastrup alla dagar i veckan, det är aldrig några problem att slå ihjäl några timmar. På Arlanda kan du knappt få en ordentlig öl, jättemycket är stängt - tillfälligt eller permanent - eller säljer sånt man aldrig behöver eller har brister i sortimentet (varför i hela världen har vi inte ett fullserviceapotek på insidan?) och det enda som är prisvärt är Max vilket folk har upptäckt sen länge och köerna är alltid enorma. Flera butiker förekommer flera gånger (Pocket shop). Till detta kommer otillförlitliga bussanslutningar mellan T2 och T5 och det tar lång tid att ta sig mellan.

Som sagt, Arlanda är resultatet av ofärdiga tankar och halvmesyrer. Men det blir ju lustigt när man planerat och byggt om för pir G. Som sen inte verkar bli av. Eller pre-clearancedebaklet. Eller att man inte har en klar tanke på var man vill göra av Ryanair (och som av en ren händelse passar perfekt i gamla T4).
Jag inser att jag använder de båda flygplatserna på helt olika sätt, vilket såklart påverkar hur jag ser på dem.
Kastrup är min avrese eller ankomst flygplats. Dvs relativt ofta ska jag tröska igenom flygplatsens alla vinklar och vrår bara för att komma till mitt plan. Då blir upplevelsen inte speciellt positiv.

Arlanda däremot är oftast en bytesflygplats för mig, och speciellt nu när alla mina besök håller sig inom T5 så blir upplevelsen en annan. SAS tidigare inrikes terminal och byten mellan terminaler slipper jag ju nu, och det hade ju påverkat min upplevelse negativt. Där blir det ju väldigt tydligt vilket hopkok av ofärdiga idéer det är, som man inte ser lika mycket av när man håller sig airside T5.

Kastrup är iofs lite ett hopkok också, T2 är egentligen en separat byggnad som har integrerats över åren. Men flyger man SAS slipper man det och bilden blir då också annorlunda och till det bättre. Gångbron från metron är bra, direkt till Fasttrack som är bra, och därifrån nästan rakt in i loungen.

Att jämföra CPH med ARN är som äpplen och päron. CPH har långa transportsträckor men det är huvudsakligen till gateområdena i pirerna. Huvudterminalen har grejer som händer hela vägen. Roliga butiker, massor med olika restauranger etc som gör att transportsträckan knappast känns som transportsträcka.

Arlanda å andra sidan har någon slags tänkt flerkärnighet men eftersom man konstant har ombyggnationer på gång så blir det bara en halvmesyr. Hade området där transportbandet är idag varit en destination i sig med restauranger, sittplatser etc så hade betydligt färre gnällt över den.

Det är just den jämförselsen jag vill göra och komma fram till att Kastrup är sämre, för att det är trångt och jobbigt att ta sig fram genom de smala gångarna mellan butiker, full av folk som strosas lugnt och stannar till nu och då. Ersätt hälften av butikerna med transportband för att förbättra upplevelsen!

Edit: För mig är båda bytesflygplatser där jag antingen behöver ta mig till nästa gate så fort som möjligt för att maximera chansen att hinna med när inkommande flyg är sent, eller att jag är på väg till lounge för att jobba och äta lite och sedan till gate.

Bussparkering, avlämning, etc till T5 ska bli betydligt bättre när nya säkerhetskontrollen som de håller på att bygga blir klar.

Att Arlanda är lite väl lång och utrdagen med långa trånga promenader, precis som Kastrup, håller jag med om. Men bättre har det blivit med gångbanden mellan C, D, E-pirerna (får se hur det blir mellan E och F när byggarbetet är klart). Tyvärr är det väl bara Oslo som är bättre bland de nordiska huvudstadsflygplatserna.
Ja förutsatt att rullbanden hålls igång. Då jag gick från T4 till T5 så var ju två av tre band av. Blir ju också bättre när ombyggnaden är klar så man kan kliva på bussen vid T5 och inte som nu först behöver gå T4 till T5 på insidan av säkerhetskontrollen för att sedan gå tillbaka samma väg som man kom utanför kontrollerna.

Efter att ha läst om rullbanden i ett par poster kommer jag ihåg att jag också irriterar mig på dem. Kanske inte banden i sig, utan det faktum att de ligger ovanpå golven och liksom skriker ut att det är bara ytterligare en lappning på ett oigenomtänkt system av byggnader och korridorer.

Den irritationen kommer nog för att jag drar paralleller till många företag där man driver projekt "agilt", dvs aldrig tänker längre än till nästa "sprint". Man genomför åtgärder en och en helt separerade från varandra "för man blir ju så begränsad om man ska tänka efter hur det här kommer att användas i morgon".

Jag inser att jag använder de båda flygplatserna på helt olika sätt, vilket såklart påverkar hur jag ser på dem.
Kastrup är min avrese eller ankomst flygplats. Dvs relativt ofta ska jag tröska igenom flygplatsens alla vinklar och vrår bara för att komma till mitt plan. Då blir upplevelsen inte speciellt positiv.

Arlanda däremot är oftast en bytesflygplats för mig, och speciellt nu när alla mina besök håller sig inom T5 så blir upplevelsen en annan. SAS tidigare inrikes terminal och byten mellan terminaler slipper jag ju nu, och det hade ju påverkat min upplevelse negativt. Där blir det ju väldigt tydligt vilket hopkok av ofärdiga idéer det är, som man inte ser lika mycket av när man håller sig airside T5.

Kastrup är iofs lite ett hopkok också, T2 är egentligen en separat byggnad som har integrerats över åren. Men flyger man SAS slipper man det och bilden blir då också annorlunda och till det bättre. Gångbron från metron är bra, direkt till Fasttrack som är bra, och därifrån nästan rakt in i loungen.
SAS är väl också på T2 ibland.

Ja, typ CPH -BLL avgår från någon A-gate tror jag. Det blir långt från loungen, men poängen är att SAS flöde från tåg/metro/taxi/hotell, via incheckning och säkerhetskontroll till loungen är väldigt effektivt. Upplevelsen av CPH blir helt annorlunda om man flyger SAS jämfört med alla andra bolag

Ja, typ CPH -BLL avgår från någon A-gate tror jag. Det blir långt från loungen, men poängen är att SAS flöde från tåg/metro/taxi/hotell, via incheckning och säkerhetskontroll till loungen är väldigt effektivt. Upplevelsen av CPH blir helt annorlunda om man flyger SAS jämfört med alla andra bolag
Jag hamnade längst borta på terminal 2 när jag flög med SAS från CPH till Amsterdam med en CRJ för ett tag sedan. Första gången någonsin jag var där, liksom nere på ett källarplan. Trodde det skulle bli buss till flygplanet men det stod parkerad vid gaten. Jag kom med SAS från Arlanda som parkerade vid en D-gate vilket gjorde det till en väldigt lång promenad på Kastrup.

Ja den förlängda A-armen är brutalt långt borta och används för tarmac-boarding. Hade precis samma upplevelse med en FInnair-resa som byttes till E90. Inte kul.

Nu är ju hela A-piren egentligen terminal 1. Landside finns T1 inte längre, men om man tänker så blir det lite mer logiskt. Dels varför den ligger 20 minuters rask gång bort, dels varför den har gott om tarmac boarding. T1 var historiskt inrikes-terminal nämligen.

Flög själv CRJ nyligen med SAS på CPH-AMS. Den gick dock från D2 eller däromkring, så den vandringen var inte lång från loungen. Jag undrar om det inte var ett undantag att din AMS-flygning startade i A30≈, typ att D1-D4 var upptagna.

Toppen