intuition
Medlem
Jag inser att jag använder de båda flygplatserna på helt olika sätt, vilket såklart påverkar hur jag ser på dem.Alla har olika preferenser men loungegäster är ju i den frågan egentligen som vilka restauranggäster som helst som tycker allt annat ligger i vägen till deras favorithak.
Men jag håller med, pirarna är långa och tråkiga men de är ju just bara egentligen flotta dörrar till flygplanen.
Jag föredrar Kastrup alla dagar i veckan, det är aldrig några problem att slå ihjäl några timmar. På Arlanda kan du knappt få en ordentlig öl, jättemycket är stängt - tillfälligt eller permanent - eller säljer sånt man aldrig behöver eller har brister i sortimentet (varför i hela världen har vi inte ett fullserviceapotek på insidan?) och det enda som är prisvärt är Max vilket folk har upptäckt sen länge och köerna är alltid enorma. Flera butiker förekommer flera gånger (Pocket shop). Till detta kommer otillförlitliga bussanslutningar mellan T2 och T5 och det tar lång tid att ta sig mellan.
Som sagt, Arlanda är resultatet av ofärdiga tankar och halvmesyrer. Men det blir ju lustigt när man planerat och byggt om för pir G. Som sen inte verkar bli av. Eller pre-clearancedebaklet. Eller att man inte har en klar tanke på var man vill göra av Ryanair (och som av en ren händelse passar perfekt i gamla T4).
Kastrup är min avrese eller ankomst flygplats. Dvs relativt ofta ska jag tröska igenom flygplatsens alla vinklar och vrår bara för att komma till mitt plan. Då blir upplevelsen inte speciellt positiv.
Arlanda däremot är oftast en bytesflygplats för mig, och speciellt nu när alla mina besök håller sig inom T5 så blir upplevelsen en annan. SAS tidigare inrikes terminal och byten mellan terminaler slipper jag ju nu, och det hade ju påverkat min upplevelse negativt. Där blir det ju väldigt tydligt vilket hopkok av ofärdiga idéer det är, som man inte ser lika mycket av när man håller sig airside T5.
Kastrup är iofs lite ett hopkok också, T2 är egentligen en separat byggnad som har integrerats över åren. Men flyger man SAS slipper man det och bilden blir då också annorlunda och till det bättre. Gångbron från metron är bra, direkt till Fasttrack som är bra, och därifrån nästan rakt in i loungen.