Senaste nytt

Jag kommer resa till Japan 2 ggr om året, vad för kort borde jag ha?

palmen

Moderator
Tack! Jag har kikat lite på SAS amex premium men hittar inte så mycket lounge access-info på dom.
Finns ingen lounge access i det kortet.
Om nu lounge är det primära, köp ett priority pass som passar, eller skaffa ett kort där det ingår (typ eurocard Platinum).

Ska du flyga Finnair har du väldigt liten nytta av sas kreditkort.
 

Mimmisa

Medlem
Om det är främst loungeaccess som är intressant så finns även Swedbank Mastercard Platinum som ger tillgång till Loungekey och som ger fria besök. Jag bytte till detta kort från Eurocard Platinum när de införde en gräns med endast 10 besök inkluderade med kortet (och som jag förstår att den gränsen fortfarande kvar). Loungerna är ju inte superbra, men om man vill få lite lugn och ro innan resan och med lite dryck och tilltugg så tycker jag det fungerar fint. Eurocard Platinum med 10 fria besök kostar 130:-/månaden och Swedbank Platinum med fria besök 1400-1700:-/år (beroende på om man är nyckelkund eller ej).

Om du inte har så hög spend och dessutom inte kommer flyg så mycket med SAS/Star Alliance, kanske det räcker med endast ett kort som ger tillgång till lounge? Med Swedbank Platinum får man lite återbäring också, dock väldigt lite i förhållande till många andra kort.
 

palmen

Moderator
Men frågan är om Priority Pass-loungerna i Stockholm (Arlanda), Helsingfors och Tokyo Narita är något att hänga i julgranen?
Det är bättre än att sitta ute i terminalen. Finns ju inga andra alternativ direkt om man inte skaffar status i rätt allians och det lär bli extremt svårt med det resmönstret. Har man aldrig varit i lounger frekvent kommer dessa lounger vara helt ok.
 
Det är bättre än att sitta ute i terminalen. Finns ju inga andra alternativ direkt om man inte skaffar status i rätt allians och det lär bli extremt svårt med det resmönstret. Har man aldrig varit i lounger frekvent kommer dessa lounger vara helt ok.
Själv har jag slutat att besöka Schengen-loungerna på Kastrup, de är så dåliga att jag inte vill stödja dem.
 

Highbury

Medlem
Beroende på hur många loungebesök som behövs och om det bara är Finnair som gäller så kan ju ett Amex gold vara ett alternativ (4 besök via PP och lounge-on-go på arlanda). Det går ju att föra över MR till Finnair, dålig växelkurs förvisso men kanske bättre än ingenting?
 

cnord

Medlem
Et åpenbart alternativ er vel å bare kjøpe seg inn med cash i loungen eller via feks Loungebuddy de få gangene du trenger Lounge?
 
Kanske värt att nämna att 2 t o r resor Skandinavien-Tokyo med Turkish Airlines samt 4 segment med Aegean/Olympic per år är tillräckligt för att förnya (det är dock svårare att tjäna ihop från scratch) ett Aegean guldkort och då får man tillgång till alla Star Alliance-lounger när man flyger med Star Alliance. Loungen i Istanbul är mycket bra och jag tror att den i Tokyo är helt ok också. På Turkish Airlines longlaul är incheckat bagage inkluderat i priset man ser hos sökmotorna, vilket inte är fallet för Finnair.
 

palmen

Moderator
Själv har jag slutat att besöka Schengen-loungerna på Kastrup, de är så dåliga att jag inte vill stödja dem.
Jag går ju alltid till Mikkeller Loungen även fast jag har access till 5-6 lounger i Köpenhamn.
Men det beror ju snarare på att man besökt de vanliga loungerna så många ggr så det är inte nyhetens behag längre.

Har man inte varit i lounger innan kommer gamla norrsken och sas T4 vara bra lounger.
 
Toppen