Senaste nytt

Jag kommer resa till Japan 2 ggr om året, vad för kort borde jag ha?

KyotoCarl

Medlem
Jag kommer, som titeln säger, resa till Japan 2ggr om året, och ibland småresor i Europa då och då. Jag har kollat på Amex-kort men vet inte vad jag borde ha för kort för att kunna uttnyttja poäng.
Jag kommer resa economy men skulle vilja ha tillgång till lounger men även spara poäng till saker.
 

palmen

Moderator
Ett kreditkort kommer inte ge dig tillgång till lounger med det flygmönstret, om du inte flyger i business/first, men då har du ju redan lounge genom flygbiljetten så jag antar att du flyger ekonomi.

Det enda kort som kommer ge dig lounger är Amex Platinum för 650 kronor i månaden. Men då är det troligtvis billigare att köpa lounge de gånger du vill ha det. Poängen du får från Amex Platinum är dessutom inte direkt något värde i heller. Finns ju andra kort man kan skaffa lite billigare som ger någon form av priority pass, men då får du å andra sidan inga poäng heller.

Fråga dig själv vad du vill ha poängen till, det avgör vilket kort du ska skaffa, har du ingen större spend på kreditkorten så kommer poängen dock bli väldigt få och knappt gå att använda till något.
 
  • Gilla
Reactions: hco

KyotoCarl

Medlem
Tack för svaret!
Nej jag kommer inte vara nån big spender direkt och kommer inte flyga jättemkt men jag kollade på Amex guldkort vilket verkar ge tillgång till lounger. Jag vet inte vilka dock eller om det är värt det iofs.
 

Mikeswede

Medlem
Om du inte kommer att spendera en hel del är AMEX kanske inte bästa alternativet. Titta på Eurocard platinum som ger loungekey/priority pass. Detta ger loungetillgång som verkar vara viktigast för dig.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Ang. kreditkort till lounge så ger Resurs World tillgång till fyra gratis besök/år (LoungeKey), för 89kr/mån. Även gratis att gästa någon. För fyra solobesök per år är det dock ungefär lika värt att betala in sig. Amex Gold ger väl fyra besök, + 2-4 besök på Pontus Arlanda.

Ang. kort för att tjäna flygpoäng så är SAS Amex Premium och/eller SAS Mastercard Premium kanske det vanligaste på detta forum, för intjäning till Eurobonus. Detta kan du nog hitta trådar om.
 

KyotoCarl

Medlem
Om du inte kommer att spendera en hel del är AMEX kanske inte bästa alternativet. Titta på Eurocard platinum som ger loungekey/priority pass. Detta ger loungetillgång som verkar vara viktigast för dig.
Ja, jag kommer inte resa ofta men när jag gör det så vore det trevligt med lounger. Jag har inget emot restider där jag måste spendera ett gäng timmar på en flygplats men då vill jag iaf vara lite bekväm :)
 

KyotoCarl

Medlem
Ang. kreditkort till lounge så ger Resurs World tillgång till fyra gratis besök/år (LoungeKey), för 89kr/mån. Även gratis att gästa någon. För fyra solobesök per år är det dock ungefär lika värt att betala in sig. Amex Gold ger väl fyra besök, + 2-4 besök på Pontus Arlanda.

Ang. kort för att tjäna flygpoäng så är SAS Amex Premium och/eller SAS Mastercard Premium kanske det vanligaste på detta forum, för intjäning till Eurobonus. Detta kan du nog hitta trådar om.
Tack! Jag har kikat lite på SAS amex premium men hittar inte så mycket lounge access-info på dom.
 
Toppen