SAS Amex eurobonus-kampanjer

size

New member
Hej.

Ny på forumet här!

Tänkte skaffa ett SAS Amex premium men insåg att jag precis missat en kampanj där man fick trevligt med Eurobonus poäng.

Hur ofta brukar de ha kampanjer? Funderar på att vänta tills en eventuell nästa kampanj kommer men vad kan det vara, 3 mån? 6 mån?

Någon som har tips?

Allt gott!

Halloj,

Det var en tidigare i Oktober om jag minns rätt, där man fick 100k för Elite och 60k för Premium. Den som var nyligen var väl standard belopp. Så jag gissar kanske 3-4 månader mellan dessa kampanjer?

Annat alternativ är att bli värvad, tror du får 12k för Premium och 18k för Elite (med spendkrav på 15k/20k)

Vanliga välkomstkampanjer brukar ge 30k / 45k (med högre spendkrav, osäker på hur mycket).

Så jag hade frågat mig själv, är det en voucher jag siktar på i år, isåfall när är senaste datumet jag behöver ha kortet för att hinna innan 31/12?

Eller endast poäng, då skulle du kunna vänta till nästa kampanj.

OBS: 100k/60k-kampanjen är nog en outlier, så inget man borde räkna att det kommer igen.

Size skrev:Hej.Ny på forumet här!Tänkte skaffa ett SAS Amex premium men insåg att jag precis missat en kampanj där man fick trevligt med Eurobonus poäng.Hur ofta brukar de ha kampanjer? Funderar på att vänta tills en eventuell nästa kampanj kommer men vad kan det vara, 3 mån? 6 mån?Någon som har tips?Allt gott!Klicka för att utvidga...
Det brukar vara kampanjer var och varannan månad. Det är dock lite olika hur mycket poäng kampanjerna ger och vad kraven är mm. Men jag skulle gissa att det kommer en kampanj senast under april, sen är frågan hur bra den kommer att vara.

WillePille skrev:Halloj,Det var en tidigare i Oktober om jag minns rätt, där man fick 100k för Elite och 60k för Premium. Den som var nyligen var väl standard belopp. Så jag gissar kanske 3-4 månader mellan dessa kampanjer?Annat alternativ är att bli värvad, tror du får 12k för Premium och 18k för Elite (med spendkrav på 15k/20k)Vanliga välkomstkampanjer brukar ge 30k / 45k (med högre spendkrav, osäker på hur mycket).Så jag hade frågat mig själv, är det en voucher jag siktar på i år, isåfall när är senaste datumet jag behöver ha kortet för att hinna innan 31/12?Eller endast poäng, då skulle du kunna vänta till nästa kampanj.OBS: 100k/60k-kampanjen är nog en outlier, så inget man borde räkna att det kommer igen.Klicka för att utvidga...
Tack för utförligt svar!

Voucher är inget fokus detta år utan vill mest komma upp i så många poäng som möjligt. Får man vouchern så fort man nått upp till 150k spend eller efter kalenderår? Kanske kan vara klokt att vänta någon månad och se om det kommer någon ny kampanj, samtidigt har jag lite större inköp på gång som hade vart trevligt att ta på kortet för poäng.

Size skrev:Får man vouchern så fort man nått upp till 150k spend eller efter kalenderår?Klicka för att utvidga...
Vouchern brukar bli tillgänglig några dagar (det är lite processing time bakom kulisserna) efter att du har spenderat för 150 000 SEK inom ett kalenderår.

Om du inte redan har SAS Mastercard-korten (3k el 10k EB-poäng signup) kan det ju vara en ide att skaffa, för att få in poäng medan du väntar på Amex kampanj.

Size skrev:Voucher är inget fokus detta år utan vill mest komma upp i så många poäng som möjligt.Klicka för att utvidga...
Bara för att vara övertydlig så att du inte missar något i och med att du är ny på det här med SAS-korten, så räknas spend mot voucher per kalenderår, så om du bara nått 149k den sista december, så ställs mätaren om till 0 den första januari. Det är därför det är bra att börja spendera så tidigt som möjligt på året.

Men om det inte spelar någon roll i år så kan det gott vara värt att vänta ett par månader och vänta in en kampanj. Att teckna det billigare Mastercard-kortet som @Emil123 rekommenderar här ovanför är också klokt, både under tiden du väntar på ditt Amex, men även senare så finns det alltid ställen som inte tar Amex, och då är det bra att kunna tjäna poäng ändå.

Bra tips ovan!

Ska skaffa ett SAS Mastercard kort så länge och börja använda. Finns det värvningslänkar på det också eller är EB poäng på signup via hemsidan nu bra? Har jämfört dem båda och det är ganska mkt högre kostnad för premium. Dumsnålt att ta standard eller är det en tillräcklig god start, i synnerhet när tanken framöver är ett SAS Amex premium? Poängmässigt verkar det inte vara överdriven stor skillnad. Utan det är i sådana fall avsaknaden av Fly premium/statuspoäng. Tankar?

Size skrev:Bra tips ovan!Ska skaffa ett SAS Mastercard kort så länge och börja använda. Finns det värvningslänkar på det också eller är EB poäng på signup via hemsidan nu bra? Har jämfört dem båda och det är ganska mkt högre kostnad för premium. Dumsnålt att ta standard eller är det en tillräcklig god start, i synnerhet när tanken framöver är ett SAS Amex premium? Poängmässigt verkar det inte vara överdriven stor skillnad. Utan det är i sådana fall avsaknaden av Fly premium/statuspoäng. Tankar?Klicka för att utvidga...

Om du inte har behov av statuspoängen och inte ser att du kommer upp till någon användbar fly premium status så skulle jag nog kört på standard och tagit partnerearner kort till sambo om sådan finns.

Ingen värvning på MasterCard

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Size skrev:Bra tips ovan!Ska skaffa ett SAS Mastercard kort så länge och börja använda. Finns det värvningslänkar på det också eller är EB poäng på signup via hemsidan nu bra? Har jämfört dem båda och det är ganska mkt högre kostnad för premium. Dumsnålt att ta standard eller är det en tillräcklig god start, i synnerhet när tanken framöver är ett SAS Amex premium? Poängmässigt verkar det inte vara överdriven stor skillnad. Utan det är i sådana fall avsaknaden av Fly premium/statuspoäng. Tankar?Klicka för att utvidga...
Skiljer ca 1 300 i årsavgift. 50 % högre poängintjäning på premium (vilket i min värld är ganska stor skillnad). Värderar du poängen till 10 öre/styck så kan du utifrån tänkt spend räkna ut om det är värt det. 7 000 fler poäng i sign-upbonus gör att första året borde gå att räkna hem med ganska begränsad spend.

Sant!

Betalas årsavgiften direkt eller läggs månadsvis på fakturan? Vad händer med poängen om man väljer premium och senare nedgraderar/byter till standard? Försvinner välkomstbonuspoängen då?

Planen är att skaffa Sas Amex premium och då känns det lite väl att ha Mastercard premium också.

Size skrev:Sant!Betalas årsavgiften direkt eller läggs månadsvis på fakturan? Vad händer med poängen om man väljer premium och senare nedgraderar/byter till standard? Försvinner välkomstbonuspoängen då?Planen är att skaffa Sas Amex premium och då känns det lite väl att ha Mastercard premium också.Klicka för att utvidga...
Årsavgiften dras årsvis men bör betalas tillbaka om man inte har kortet i ett år - rekommenderar en genomläsning av villkoren. Kolla även igenom villkoren om det står något specifikt gällande bonusen men hade nog väntat några månader åtminstone.

Är tyvärr en hel del butiker som inte tar Amex så det brukar bli en hel del spend på MC också.

Om du ska skaffa MC nu, skulle jag tipsa att först ansöka för standard-kortet, vänta på att få in 3000p, för att sedan uppgradera till Premium. Detta ger dig 13000p "gratis". (Dessa sign-on bonusar har ersatt värvningar på MC tror jag)

Amex har värvningar, men där är det nog bäst att avvakta på nästa kampanj för att få poängen, såvida du inte behöver kommande spenden för att nå voucher detta kalenderår!

”Kontohavaren erlägger i förekommande fall års- /månadsavgift i förskott. Om avtalet avslutas innan den period för vilken årsavgift betalats i förskott har gått till ända, har kontohavaren rätt till återbetalning av den del avgiften som avser tiden efter det att avtalet har avslutats.”

Från villkoren för SAS MC

WillePille skrev:Om du ska skaffa MC nu, skulle jag tipsa att först ansöka för standard-kortet, vänta på att få in 3000p, för att sedan uppgradera till Premium. Detta ger dig 13000p "gratis". (Dessa sign-on bonusar har ersatt värvningar på MC tror jag)Amex har värvningar, men där är det nog bäst att avvakta på nästa kampanj för att få poängen, såvida du inte behöver kommande spenden för att nå voucher detta kalenderår!Klicka för att utvidga...
Bra tips! Blev att jag skaffade standar-kortet nu till att börja med.

Hittar ingen info hur lång tid det tar att få poäng, eller att man kan få poäng för att uppgradera? Någon som vet?

Snafidafi skrev:Hittar ingen info hur lång tid det tar att få poäng, eller att man kan få poäng för att uppgradera? Någon som vet?Klicka för att utvidga...
Poängen kommer in när du uppnåt spendkraven och datumet för när poängen senast ska betalas ut inträffar. Ibalnd är det 10 månader, andra gånger är det 2 månader. När jag uppgraderade i december så stod det att poängen senast skulle komma i slutet på mars, så det borde ske inom 3 veckor.

palmen skrev:Poängen kommer in när du uppnåt spendkraven och datumet för när poängen senast ska betalas ut inträffar. Ibalnd är det 10 månader, andra gånger är det 2 månader. När jag uppgraderade i december så stod det att poängen senast skulle komma i slutet på mars, så det borde ske inom 3 veckor.Klicka för att utvidga...
Du menar inte amex nu? Verkar ju bara vara 3 köp som krävs med premium och poäng efter ytterligare 3 mån.

Hittar dock ingen info kring villkor för 3000 poäng med baskortet eller uppgradering därifrån

*edit

Inser att tråden handlar om amex och inte MC men delar av diskussionen fortsatte kring MC

Snafidafi skrev:Du menar inte amex nu? Verkar ju bara vara 3 köp som krävs med premium och poäng efter ytterligare 3 mån.Hittar dock ingen info kring villkor för 3000 poäng med baskortet eller uppgradering därifrån*editInser att tråden handlar om amex och inte MC men delar av diskussionen fortsatte kring MCKlicka för att utvidga...
Tråden handlar om Amex och jag pratar om Amex, utgick ifrån att det var det du frågade om.

Hej, vet inte om detta är något nytt men enligt AMEX kundtjänst så har villkoren för ny medlem ändrats sedan februari 2023. Enligt personen så räknas numera ny medlem en person som inte haft ett AMEX kort i minst 1 år. Någon som har hört liknande eller något annorlunda?

Back