Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Det intressanta här är att det står att det går att betala gm Betalo till privata bankkonton. Det var nytt för mig. Eftersom vi betalar vår hyra via swish så skulle detta helt klart vara ett alternativ och dra ihop 2/3 av den första vouchern. :)
Det är inte möjligt via Amex. Endast Visa/MC kan användas för att betala till privata bankkonton.

 
Du ska dock vara medveten om att SEB kan spärra ditt kort om de upptäcker att sådana transaktioner görs på ett poänggrundande kort.
Är du säker på det? Jag kan inte se något i villkoren (snabb läsning, plus not a lawyer) som säger att de skulle vara otillåtna. OBS vi pratar om legitima betalningar till privatpersoner för legala varor och tjänster, INTE cash recycling eller liknande. Att försöka betala till sitt eget konto är t.ex. självklart dumt.
 
Är du säker på det?
Talar av erfarenhet. Betalade hyran på precis det sättet när jag hyrde en övernattningslägenhet för runt ett år sedan. Efter andra betalningen slutade kortet att fungera. Och efter att ringt kundservice blev jag vidarekopplad till någon på backoffice som förklarade att sådana transaktioner inte var ok på ett Eurobonus-kort och att de skulle avsluta mitt kort om jag gjorde om det igen. Men jag kan givetvis råkat ut för någon överdrivet nitisk handläggare. Så det var bara en varning i all vänlighet.
 

Doctor-X

Medlem
Talar av erfarenhet. Betalade hyran på precis det sättet när jag hyrde en övernattningslägenhet för runt ett år sedan. Efter andra betalningen slutade kortet att fungera. Och efter att ringt kundservice blev jag vidarekopplad till någon på backoffice som förklarade att sådana transaktioner inte var ok på ett Eurobonus-kort och att de skulle avsluta mitt kort om jag gjorde om det igen. Men jag kan givetvis råkat ut för någon överdrivet nitisk handläggare. Så det var bara en varning i all vänlighet.

Jag är helt med på att multipla digitala ”kontantuttag” tex till Revolut, Lunar etc har lett till att folk fått sina kort uppsagda. Men om man gör en överföring från sitt SAS MC via Betalo/Billhop till en privatperson, kan verkligen SEB-kort se detta? Borde inte transaktionen gå via Billhop/Betalo och på så sätt inte synas eller delar de uppgifterna med SEB-kort? Är det verkligen någon skillnad mot att betala en räkning? Om man betalar multipla räkningar över en månad med sitt SAS MC kan även det så klassas som missbruk?

För dåligt insatt exakt vad man kan utläsa från en MCC-kod. Men den kanske ger info kring vilken typ av transaktion Betalo/Billhop utför?

Som sagt är helt med på att missbruk leder till avstängning.
 

Tonton

Medlem
Jag är helt med på att multipla digitala ”kontantuttag” tex till Revolut, Lunar etc har lett till att folk fått sina kort uppsagda. Men om man gör en överföring från sitt SAS MC via Betalo/Billhop till en privatperson, kan verkligen SEB-kort se detta? Borde inte transaktionen gå via Billhop/Betalo och på så sätt inte synas eller delar de uppgifterna med SEB-kort? Är det verkligen någon skillnad mot att betala en räkning? Om man betalar multipla räkningar över en månad med sitt SAS MC kan även det så klassas som missbruk?

För dåligt insatt exakt vad man kan utläsa från en MCC-kod. Men den kanske ger info kring vilken typ av transaktion Betalo/Billhop utför?

Som sagt är helt med på att missbruk leder till avstängning.

De ser bara "betalo/billhop", mig veterligen. Men SEB kort AB (skillnad mot SEB), gillar inte dessa tjänster. Och det är är när användandet av dessa blir för mycket som de stoppar tillgången.
 
Toppen