Senaste nytt

Flyg ändras och SAS vägrar låta mig boka om missad anslutning

Tror det är meningslöst att ringa fler gånger. Har inte hört om nogon som fått boka om på utgångna poäng.

Hur mycket poäng har du? Boka en parallel award på sista benet, kanske till och med i ekonomi, och vänta på ändring? Blir det ingen ändring på sista så får du boka av den och förlora poängen och använda den parallella biljetten. Blir det ändring kan du ändra den tidigare biljetten och avboka den nya.

(alternativt flexibel biljett med cash såklart men de brukar ju vara dyra med one way. Men det är svårt att veta om det kan finnas smarta lösningar där eftersom du inte skriver ut sträckorna. Men jag gissar att de 11k du nämner inte är flexibel biljett?)

• Gilla
Reactions: Gus
När i tiden ligger dessa resor? Kanske du kan övertyga en agent att slå ihop bokningarna till en eller flera?
Går inte att slå ihop bokningar.
Däremot boka av och boka ny resa går ju (förutsatt att det finns bonusplatser att tillgå)

Är det värt att ringa customer service ett par gånger och se om någon vänlig agent går med på att ändra bokningen, eller är det bortkastad tid?
Det är inte värt att ringa imho

Du får hålla tummarna på fler tidtabellsändringar!

Några ytterligare förslag jag inte ser hittills:
- Boka om B -> C till B -> D, förutsatt att det är en rimlig routing, inte bli för många segment för en bokning och B -> D inte är extremt mycket dyrare än B -> C i poängtabellen
- Köp de saknade poängen (20 öre/styck) för att kunna boka ny C -> D om det blir billigare än biljett med pengar
- Kolla om tur- och returbiljett C -> D blir billigare än enkelbiljett - du kan ju vaska returresan

• Gilla
Reactions: jsn
Så klart du kan boka allt i en biljett bara
Well, riktigt så lätt är det ju inte nödvändigtvis. Vi vet ju inte vilka städer A, B, C, och D är, så det kan mycket väl vara en uppsättning städer som inte hade gått igenom på en award oavsett hur många gånger man ringer.
vad kan jag / skulle ni göra i den här siutationen?
Har du kollat med din försäkring? Vissa reseförsäkringar har någon form av skydd för missade anslutningar på separata biljetter eller att man kommer fram till flygplatsen för sent pga problem med tåg eller liknande. Inte säker på att de är applicerbara i detta fall och framförallt inte när du fått besked om ändringen innan resan startat, men kan kanske vara värt att ta en snabb titt i villkoren.

Well, riktigt så lätt är det ju inte nödvändigtvis. Vi vet ju inte vilka städer A, B, C, och D är, så det kan mycket väl vara en uppsättning städer som inte hade gått igenom på en award oavsett hur många gånger man ringer.
Helt rätt, så är det....om det nu är någon extrem routing som är bokat.
@confundido skriv vilka städer och datum de gäller så kan vi alla säkert hjälpa till att hitta något som kan passa.

Ok jag förstår att SAS inte har någon skyldighet, men vad kan jag / skulle ni göra i den här siutationen? Är det värt att ringa customer service ett par gånger och se om någon vänlig agent går med på att ändra bokningen, eller är det bortkastad tid?

Jag kan vänta och hoppas att sista flyget också ändras, så att jag kan boka om det, men priset på den kommer säkert gå upp ännu mer (11,000 kr nu) och till slut måste jag antagligen betala för den.
Högst troligt slösar du både din tid och sas tid då detta inte är tillåtet och jag har heller aldrig hört någon fått igenom det.

Har råkat ut för samma sak själv på separata biljetter i Europa (köpta för pengar) och det var bara gilla läget och avboka biljetten jag inte kunde åka på och få tillbaka lite skatter. Det är tyvärr en av riskerna man tar med separata bokningar.

Du verkar ju ha extrem otur som haft över 1 dygn mellan bokningar men ändå inte klara att vara i tid till nästa bokning, det är extremt sällsynt. Generella riktlinjen är ju att man ska stanna 1 natt om man har separata biljetter för att minimera riskerna med missat flyg.

Det finns tyvärr inte så mycket att göra, men jag skulle försöka ändra den resa som skapar problemet så du kommer fram i tid. Berättar du vad du faktiskt bokat kan säkert många av oss hjälpa till.

Ytterst tveksamt, men dubbelkolla om försäkring kan täcka det. Varit med om att missat anslutning pga. tidigare försening täckts på försäkring trots olika biljetter när man h aft tillräckligt stor marginal vid bokning. Men lite annat för dig om ombokning sker innan.

Kolla även vad en avbokningsbar ToR kostar mellan C och D kostar, om det är värt att ta en sådan livlina

Ytterst tveksamt, men dubbelkolla om försäkring kan täcka det. Varit med om att missat anslutning pga. tidigare försening täckts på försäkring trots olika biljetter när man h aft tillräckligt stor marginal vid bokning. Men lite annat för dig om ombokning sker innan.
Jag tror det gäller oförutsedda händelser. Hade förseningen hänt på resans gång och missade nästa flyg hade det gått med t.ex amex försäkringen.
Men nu handlar det om ombokning med framförhållning, ingen försäkringsärende.

Toppen