Senaste nytt

Flyg ändras och SAS vägrar låta mig boka om missad anslutning

confundido

Ny medlem
Jag har bokat en business class eurobonus star alliance award resa mellan städer A -> B -> C -> D.

A -> B -- Mån 17:30 -> Tis 06:30
B -> C -- Tis 19:35 -> Ons 07:15
C -> D -- Tor 08:45 -> Fre 06:40

En dags layover i stad B och C vardera. Bokat som tre separata one-way awards.

Flyg B -> C har nu blivit ändrat, med ny ankomsttid i C på Torsdag kl 08:10; 35 minuter före mitt flyg till D.

P.g.a. kort layover i stad B, är det omöjligt att ändra flyg B -> C och samtidigt hinna med båda kringliggande flyg. Det finns helt enkelt inga flyg tillgängliga ens i economy class.

Jag önskar antingen avboka eller flytta fram flyg C -> D, men SAS vägrar låta mig göra detta då det är en separat bokning, och poängen jag använde för att boka nu gått ut. Deras kommentar: "Ja du kommer missa det flyget."

Jag har dessutom inga poäng kvar att köpa en ny biljett, så jag får köpa C -> D kontant där billigaste biljetten (i ekonomi) går på 11,000 kr just nu.

Låter detta rimligt? Jag förstår att de följer sina regler, men kan de verkligen inte göra ett undantag i sådana situationer?

Eftersom det är separata biljetter och poängen gått ut är väl det enda du ev har rätt till att omboka den flighten som ändrats.

Jag har bokat en business class eurobonus star alliance award resa mellan städer A -> B -> C -> D.

A -> B -- Mån 17:30 -> Tis 06:30
B -> C -- Tis 19:35 -> Ons 07:15
C -> D -- Tor 08:45 -> Fre 06:40

En dags layover i stad B och C vardera. Bokat som tre separata one-way awards.

Flyg B -> C har nu blivit ändrat, med ny ankomsttid i C på Torsdag kl 08:10; 35 minuter före mitt flyg till D.

P.g.a. kort layover i stad B, är det omöjligt att ändra flyg B -> C och samtidigt hinna med båda kringliggande flyg. Det finns helt enkelt inga flyg tillgängliga ens i economy class.

Jag önskar antingen avboka eller flytta fram flyg C -> D, men SAS vägrar låta mig göra detta då det är en separat bokning, och poängen jag använde för att boka nu gått ut. Deras kommentar: "Ja du kommer missa det flyget."

Jag har dessutom inga poäng kvar att köpa en ny biljett, så jag får köpa C -> D kontant där billigaste biljetten (i ekonomi) går på 11,000 kr just nu.

Låter detta rimligt? Jag förstår att de följer sina regler, men kan de verkligen inte göra ett undantag i sådana situationer?
Varför köpte du inte det som en biljett?

Hmm, är det möjligt? Det är en del av en jorden-runt resa, jag bokade en mängd one-way awards, alla som olika biljetter. A -> B etc är inte non-stop flyg utan har flera mellanlandningar.
Men det är ju precis samma sak som om du bokat för pengar. Tex CPH - ORD på en biljett och sen en ny ORD - LAX på en anna bilj och flyget till ORD blir försenat så du missar ORD - LAX då ligger det ju på dig att lösa ny bilj till LAX. Det är ju inte flygbolaget som ska se till att du kommer i tid till näsat flygning OM det inte är en genomgående bilj till LAX. Eller att tåget till Arlanda blir försenat och du missar ditt flyg. Du får nog försöka boka om dom två första benen så att dom funkar med nästa flyg du har.

Hmm, är det möjligt? Det är en del av en jorden-runt resa, jag bokade en mängd one-way awards, alla som olika biljetter. A -> B etc är inte non-stop flyg utan har flera mellanlandningar.
Nej inte baserat på den extra informationen, men den fanns inte i första posten.

Tyvärr är det nog inte jättemycket du kan göra - sas har ingen skyldighet att göra något eftersom det är helt separata biljetter. Och när poängen gått ut..

Du man ju chansa fram till nära första avgången och se om du får en ändring även på sista redan. Får du det så kommer de låta dig boka om den, för att få mer marginal. Men det förutsätter ju att det finns awards tillgängliga för det då.

Men i och med att det är award kan du ju även fortsatt boka av alla 3 biljetterna med kort varsel. Så du behöver inte ta det slutliga beslutet nu.

Så klart du kan boka allt i en biljett bara
Titta på i denna tråden nedan och se vad andra bokar och vilka lösningar folket hittar på
Hittar man en intressant route ringer man SAS och så bokar de biljetterna. (kan dock krävas flera samtal om man har oturen med agenten)
Lycka till!
Se gärna de andra trådarna i samma ämne, så lär du dig mycket intressanta vägar man kan boka och åka.

SAS har ingen skyldighet att göra något med biljetterna, förutom den biljett du bokat som fått ändring.

Det är ditt ansvar att vara i tid till varje bokning, bokar man separata biljetter är detta alltid en risk.

Ok jag förstår att SAS inte har någon skyldighet, men vad kan jag / skulle ni göra i den här siutationen? Är det värt att ringa customer service ett par gånger och se om någon vänlig agent går med på att ändra bokningen, eller är det bortkastad tid?

Jag kan vänta och hoppas att sista flyget också ändras, så att jag kan boka om det, men priset på den kommer säkert gå upp ännu mer (11,000 kr nu) och till slut måste jag antagligen betala för den.

Toppen