Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

Tror att högsta gränsen för internetspend - i vart fall för mig - är 75000 per vecka, så det går inte att spendera obegränsat via nätet under en helg med dubbla poäng. Faktiskt inte heller för köp i butik - finns en gräns där också, säven om det finns betydande inköpsutrymme kvar på kortet. Jag vet, då det vid ett par tillfällen plötsligt sagt "stopp" i butiker under helger med dubbla poäng. Som alltid gäller det att vara kreativ. Boka boendet för semestern redan nu. Boka flygbiljetter, förskottsbetala hyrbilar m.m. Sprid inköpen över månaden/månaderna. Har du för mycket utlägg för t.e.x. din arbetsgivare på kortet och betalar in i förskott för att spendera långt över kreditgrönsen kan kortet inköpsstoppas och SEB korts "fraud and legal" höra av sig och ställa en myriad frågor.

På ett sätt skönt att man inte har rollover på status poäng. Med period som slutar i april och runt 100k på kontot redan så slipper man fundera på det där med Gbit denna gång.

Men nästa gång det blir en vanlig kampanj så lär ju poäng djävulen sätta igång igen....

Jag förväntar mig ett mail om kampanj i dagarna, om de inte strukit dessa (vilket de inte skulle) bör det vara dags runt den 14-17/2.
Utskicken verkar ha kortats ner på sistone till ca 14 dar innan gentemot tidigare, minns det som en månad innan för ett år sen typ.
En lever på hoppet som sagt..

Ja, nu gäller det att vara vaken februari-april. Med lite förutseende är det ju inte omöjligt att dra in uppemot 15000 statuspoäng per månad under introduktionsperioden. [..]

Det är nog inte alla här inne som tänkt spendera 600.000:- på sitt SAS MC under feb-apr för att nå upp till 15000 statuspoäng i månaden de tre månaderna gissar jag..

(Ev. dubbelpoänghelger inte med i beräkningen.)

Om man nu försöker vara lite extra planerande och passar på att göra lite extra inköp här under feb-april, om man tex bokar hotell, boende etc för nästa vinter och betalar med Mastercard nu direkt. Om man av någon anledning behöver avboka detta senare, säg i tex November. Hur hanteras det om poängen gav poäng som bidrog till att man blev guldmedlem tex i Juli? Dvs inköp mars 2023 krediteras i november 2023.
Frågar bara för att förstå om man behöver vara extra försiktig med sådant nu, eller om man kan boka på som vanligt (är alltså absolut inte fråga om att försöka ta någon genväg).

Om man nu försöker vara lite extra planerande och passar på att göra lite extra inköp här under feb-april, om man tex bokar hotell, boende etc för nästa vinter och betalar med Mastercard nu direkt. Om man av någon anledning behöver avboka detta senare, säg i tex November. Hur hanteras det om poängen gav poäng som bidrog till att man blev guldmedlem tex i Juli? Dvs inköp mars 2023 krediteras i november 2023.
Frågar bara för att förstå om man behöver vara extra försiktig med sådant nu, eller om man kan boka på som vanligt (är alltså absolut inte fråga om att försöka ta någon genväg).

När det gäller extrapoäng så krediteras man enligt för tidpunkten gällande intjäning. Tjänar du 30EB/100:- i februari på en bokning och får en återbetalning på samma bokning i april så dras det 15EB/100:- från ditt poängsaldo.

Killgissning på att det kommer att fungera likadant med statuspoängen.

När det gäller extrapoäng så krediteras man enligt för tidpunkten gällande intjäning. Tjänar du 30EB/100:- i februari på en bokning och får en återbetalning på samma bokning i april så dras det 15EB/100:- från ditt poängsaldo.

Killgissning på att det kommer att fungera likadant med statuspoängen.
En intressant frågeställning är ju vad som händer om man pga dubbla status poäng från koret kommer över gränsen för guld tex, och sedan gör refund på den och ramlar ner under gränsen igen. Får man behålla det?

Påverkar inte mig men det är en intressant frågeställning. Misstänker att vi inte vet det förrän nogon har testat...

Jag förväntar mig ett mail om kampanj i dagarna, om de inte strukit dessa (vilket de inte skulle) bör det vara dags runt den 14-17/2.
Utskicken verkar ha kortats ner på sistone till ca 14 dar innan gentemot tidigare, minns det som en månad innan för ett år sen typ.
En lever på hoppet som sagt..
+1 på den! Det finns en del av oss med kortet som hör och häpna faktiskt flyger in sin status med just flyg, alternativt har LTG och nöjer sig med detta. Höjning av årsavgift i dag och avsaknad av extrapoängskampanj innebär sammantaget ett sämre värde. Allt annat lika behövs dessutom 26666kr/mån i vanlig spend för samma antal statuspoäng för dem som vill ha dessa efter april. Där förloras också 1333e.b/mån vs Elite.

Jag hoppas personligen på ett mail idag om kampanjhelg 10-12 feb!

Får man 5k statuspoöng om man skaffar kortet under perioden och därefter då 2.5k?
I och med att det ger 10k EB i signup bonus.

Bara jag som sitter i ett väntrum på ett sjukhus och slår ihjäl tid med att fundera på sådant som bara folk här på forumet funderar på.

Får man 5k statuspoöng om man skaffar kortet under perioden och därefter då 2.5k?
I och med att det ger 10k EB i signup bonus.

Bara jag som sitter i ett väntrum på ett sjukhus och slår ihjäl tid med att fundera på sådant som bara folk här på forumet funderar på.
Troligtvis inte, min gissning är att statuspoäng baseras p din spend, inte eventuella signup eller andra engångsposter.

Toppen