Användning:
Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på First class bonusresa till/från Asien
Reserutt:
London-Shanghai: British Airways First
Shanghai-Hong Kong: Dragonair First
Hong Kong-Jakarta: Cathay Pacific First
Jakarta-Tokyo: Japan Airlines First
Totalt flygavstånd: över 12.000 miles per enkelresa
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-pvg-hkg-cgk-nrt&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
London->Tokyo:
Ruttmed BAEC aviosmed AAdvantage milesLondon->Beijing/Shanghai/Hong Kong/Tokyo med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 3.980 SEK70.000 miles + ca 3.980 SEKShanghai->Hong Kong
med KA/CX direktflyg, enkelresa22.500 Avios + ca 305 SEK32.500 miles + ca 100 SEKHong Kong->Jakarta
med CX direktflyg, enkelresa37.500 Avios + ca 315 SEK32.500 miles + ca 105 SEKJakarta->Tokyo
med JL direktflyg, enkelresa60.000 Avios + ca 1.075 SEK40.000 miles + 0 SEKLondon->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
utan stopover, enkelresa210.000 avios + ca 5.675 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)70.000 miles + ca 4.185 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
med stopover, enkelresa210.000 avios + ca 5.675 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)175.000 miles + ca 4.185 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)
Tokyo->London:
Ruttmed BAEC aviosmed AAdvantage milesTokyo->Jakarta
med JL direktflyg, enkelresa60.000 Avios + ca 1.370 SEK40.000 miles + ca 215 SEKJakarta->Hong Kong
med CX direktflyg, enkelresa37.500 Avios + ca 210 SEK32.500 miles + 0 SEKHong Kong->Shanghai
med KA/CX direktflyg, enkelresa22.500 Avios + ca 315 SEK32.500 miles + ca 105 SEKBeijing/Shanghai->London
med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.090 SEK70.000 miles + ca 2.120 SEKTokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
utan stopover, enkelresa210.000 avios + ca 3.985 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)70.000 miles + ca 2.440 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
med stopover, enkelresa210.000 avios + ca 3.985 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)175.000 miles + ca 2.440 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)
Andra referenser.
Ruttmed BAEC aviosmed AAdvantage milesHong Kong->London med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.095 SEK70.000 miles + ca 2.120 SEKTokyo->London med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.200 SEK70.000 miles + ca 2.000 SEK
Om man kollar varje segment är det så att BAEC har fördel på korta flygningar, men på långa flygningar har AAdvantage sin fördel.
BAEC använder segment per segment metod, vilket gör att varje byte kostar extra.
Medans AAdvantage använder Zone-to-Zone metod, vilket gör att du kan flyga max 4 flighter per enkel bonusresa mellan två zoner för samma antal miles.
AAdvantage brukar inte tillåta byte i andra zon(er) men man kan byta i Asia 2(bl a Kina, Hong Kong, Indonesien) när man flyger mellan Europe och Asia 1(bl a Japan).
Jämförelse mellan British Airways Executive Club och American Airlines AAdvantage på First class bonusresa till/från Asien
Reserutt:
London-Shanghai: British Airways First
Shanghai-Hong Kong: Dragonair First
Hong Kong-Jakarta: Cathay Pacific First
Jakarta-Tokyo: Japan Airlines First
Totalt flygavstånd: över 12.000 miles per enkelresa
http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-pvg-hkg-cgk-nrt&MS=bm&DU=mi&SG=0.82&SU=mach&PM=*
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
London->Tokyo:
Ruttmed BAEC aviosmed AAdvantage milesLondon->Beijing/Shanghai/Hong Kong/Tokyo med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 3.980 SEK70.000 miles + ca 3.980 SEKShanghai->Hong Kong
med KA/CX direktflyg, enkelresa22.500 Avios + ca 305 SEK32.500 miles + ca 100 SEKHong Kong->Jakarta
med CX direktflyg, enkelresa37.500 Avios + ca 315 SEK32.500 miles + ca 105 SEKJakarta->Tokyo
med JL direktflyg, enkelresa60.000 Avios + ca 1.075 SEK40.000 miles + 0 SEKLondon->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
utan stopover, enkelresa210.000 avios + ca 5.675 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)70.000 miles + ca 4.185 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)London->Shanghai->Hong Kong->Jakarta->Tokyo
med stopover, enkelresa210.000 avios + ca 5.675 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)175.000 miles + ca 4.185 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg och ca 1.950 SEK är UK APD)
Tokyo->London:
Ruttmed BAEC aviosmed AAdvantage milesTokyo->Jakarta
med JL direktflyg, enkelresa60.000 Avios + ca 1.370 SEK40.000 miles + ca 215 SEKJakarta->Hong Kong
med CX direktflyg, enkelresa37.500 Avios + ca 210 SEK32.500 miles + 0 SEKHong Kong->Shanghai
med KA/CX direktflyg, enkelresa22.500 Avios + ca 315 SEK32.500 miles + ca 105 SEKBeijing/Shanghai->London
med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.090 SEK70.000 miles + ca 2.120 SEKTokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
utan stopover, enkelresa210.000 avios + ca 3.985 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)70.000 miles + ca 2.440 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)Tokyo->Jakarta->Hong Kong->Shanghai->London
med stopover, enkelresa210.000 avios + ca 3.985 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)175.000 miles + ca 2.440 SEK
(av ca 2.000 SEK är BAs bränsletillägg)
Andra referenser.
Ruttmed BAEC aviosmed AAdvantage milesHong Kong->London med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.095 SEK70.000 miles + ca 2.120 SEKTokyo->London med BA direktflyg, enkelresa90.000 Avios + ca 2.200 SEK70.000 miles + ca 2.000 SEK
Om man kollar varje segment är det så att BAEC har fördel på korta flygningar, men på långa flygningar har AAdvantage sin fördel.
BAEC använder segment per segment metod, vilket gör att varje byte kostar extra.
Medans AAdvantage använder Zone-to-Zone metod, vilket gör att du kan flyga max 4 flighter per enkel bonusresa mellan två zoner för samma antal miles.
AAdvantage brukar inte tillåta byte i andra zon(er) men man kan byta i Asia 2(bl a Kina, Hong Kong, Indonesien) när man flyger mellan Europe och Asia 1(bl a Japan).