Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Capa

Medlem
Hej på er!

Två frågor relaterat till 2-4-1:

1. Om man fått en 2-4-1 bokning innehållande Star Alliance flyg (Swiss) ombokad så att det blir en övernattning i ZRH, gör man utlägg för hotellnatt själv (inom rimliga gränser förstår) och claimar från SAS, eller är det Swiss som ska stå för detta?

2. Om man använder awardfares (eller kollar direkt på ACs hemsida), hur väl stämmer tillgängligheten för Air Canada Aeroplan med vad som är bokningsbart för Eurobonus? Eller är det bara att ta bort alla val förutom SAS Eurobonus när man söker awardplatser på awardfares?

Trevlig helg!
 

JacobGBG

Medlem
Hej på er!

Två frågor relaterat till 2-4-1:

1. Om man fått en 2-4-1 bokning innehållande Star Alliance flyg (Swiss) ombokad så att det blir en övernattning i ZRH, gör man utlägg för hotellnatt själv (inom rimliga gränser förstår) och claimar från SAS, eller är det Swiss som ska stå för detta?

2. Om man använder awardfares (eller kollar direkt på ACs hemsida), hur väl stämmer tillgängligheten för Air Canada Aeroplan med vad som är bokningsbart för Eurobonus? Eller är det bara att ta bort alla val förutom SAS Eurobonus när man söker awardplatser på awardfares?

Trevlig helg!

1. Du kan nog inte räkna med att bli ersatt för hotellnatt överhuvudtaget. Du har rätt att få avgiftsfri avbokning för sådan ändring.

2. I min erfarenhet så stämmer det mycket väl för de flyglinjer som SAS godkänner.
 

Judas kiss

Medlem
Gjorde en onlinebokning på 2022 AMEX vouchern i augusti med 450 kr A-STAR avgift / person . Jag avbokade den någon vecka efter och gjorde en ny bokning, fortf online. Fick en retur på allt förutom den avgiften, och i den nya bokningen drogs det nytt 450 kr/person.

Borde man inte få tillbaka A star avgiften från första bokningen?

Ringde sas idag och de sa att den släpper de inte på.
 

Capa

Medlem
Tack för svar. Blir lite förvirrad för en SAS agent sa att jag skulle ringa till Swiss för att få ersättning. Swiss-agenten sa att jag skulle gå till Swiss ticket counter på plats på flygplatsen när vi kommer till ZRH och där få hjälp med bokning av hotell (alltså samma dag). Det låter lite märkligt tycker jag, så ville bara kolla om ni hade någon annan uppfattning då jag läste tidigare i tråden att andra fått ersättning direkt av SAS. Det är alltså Swiss som ställt in den långa flygningen (ZRH-NRT) den dagen vi skulle åka och flyttat fram den en dag. Bokat om oss på den, men inte ändrat matarflygningen så att det blir 26h i ZRH. Men det är ju mycket lättare att ordna med hotell själv och sedan claima detta från SAS.

@TP12 När du säger ersättning från SAS, menar du att du fick det innan eller claimade du detta efteråt? Vad menar du med "voucher för dubbla värdet"?
 

TP12

Medlem
Tack för svar. Blir lite förvirrad för en SAS agent sa att jag skulle ringa till Swiss för att få ersättning. Swiss-agenten sa att jag skulle gå till Swiss ticket counter på plats på flygplatsen när vi kommer till ZRH och där få hjälp med bokning av hotell (alltså samma dag). Det låter lite märkligt tycker jag, så ville bara kolla om ni hade någon annan uppfattning då jag läste tidigare i tråden att andra fått ersättning direkt av SAS. Det är alltså Swiss som ställt in den långa flygningen (ZRH-NRT) den dagen vi skulle åka och flyttat fram den en dag. Bokat om oss på den, men inte ändrat matarflygningen så att det blir 26h i ZRH. Men det är ju mycket lättare att ordna med hotell själv och sedan claima detta från SAS.

@TP12 När du säger ersättning från SAS, menar du att du fick det innan eller claimade du detta efteråt? Vad menar du med "voucher för dubbla värdet"?

Nu var detta ett år sedan så kommer inte ihåg om det var benet till ZRH (SAS) eller från ZRH (Swiss) som bokades om. Men jag tog in på hotell och skickade sedan (när jag kommit hem) en claim till SAS via deras onlineverktyg. Där kan man välja mellan kontantersättning eller voucher för dubbla beloppet. Jag valde voucher, kanske mer bök om de måste betala ut kontanter.
 

JacobGBG

Medlem
Var i samma situation och fick ersättning av SAS för övernattning på Hilton vid flygplatsen. Valde voucher för dubbla värdet.

Om du bokar med EB på SAS ja, nu gällde detta Swiss. Generellt så har man alltid störa möjligheter när man ej bokar partner award och i bolagets eget program. Jag säger inte att det är omöjligt men om det är i god tid före avfärd så anser flygbolagen sig att de gjort ditt. Nu framgår det inte i nära i tid avfärden ligger så det kan vara ett sånt fall där detta kan lösas via service desk på flygplats.
 

palmen

Moderator
Tack för svar. Blir lite förvirrad för en SAS agent sa att jag skulle ringa till Swiss för att få ersättning. Swiss-agenten sa att jag skulle gå till Swiss ticket counter på plats på flygplatsen när vi kommer till ZRH och där få hjälp med bokning av hotell (alltså samma dag). Det låter lite märkligt tycker jag, så ville bara kolla om ni hade någon annan uppfattning då jag läste tidigare i tråden att andra fått ersättning direkt av SAS. Det är alltså Swiss som ställt in den långa flygningen (ZRH-NRT) den dagen vi skulle åka och flyttat fram den en dag. Bokat om oss på den, men inte ändrat matarflygningen så att det blir 26h i ZRH. Men det är ju mycket lättare att ordna med hotell själv och sedan claima detta från SAS.

@TP12 När du säger ersättning från SAS, menar du att du fick det innan eller claimade du detta efteråt? Vad menar du med "voucher för dubbla värdet"?
Det är Swiss som står för detta (om de nu gör det). Varför skulle sas ge dig en gratis hotellnatt för att Swiss ställer in ditt flyg?
Det är ALLTID flygbolaget som ställer in ett flyg som är skyldiga till duty of care, dvs ta hand om passagerare och stå för deras kostnader.
 

palmen

Moderator
2. Om man använder awardfares (eller kollar direkt på ACs hemsida), hur väl stämmer tillgängligheten för Air Canada Aeroplan med vad som är bokningsbart för Eurobonus? Eller är det bara att ta bort alla val förutom SAS Eurobonus när man söker awardplatser på awardfares?
För flighter med Air Canada stämmer det extremt dåligt. För flyg med andra bolag i Star Alliance stämmer det rätt bra.
 

Capa

Medlem
Det är Swiss som står för detta (om de nu gör det). Varför skulle sas ge dig en gratis hotellnatt för att Swiss ställer in ditt flyg?
Det är ALLTID flygbolaget som ställer in ett flyg som är skyldiga till duty of care, dvs ta hand om passagerare och stå för deras kostnader.
Exakt, därav att jag blev förvirrad när @TP12 hade fått ersättning av SAS. Men det måste ha varit ett SAS-ben som ställts in då. Jag kollar med Swiss. Tack för klargörandet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen