Senaste nytt

Slut på fakturabetalning med Betalo etc med SAS Mastercard?

Aldrig tidigare funderar på tjänsten.
Har en faktura på 350k och med Amex Elite skulle jag tjäna 70k poäng och få två st 2-4-1. Dessutom 20k för att jag signar mig för Elite.
Avgiften enligt Betalo ligger på drygt 8000 kr.
Finns det någon Hale eller begränsning?
Om det är värt det kan ju bara jag avgöra men hur resonerar ni?
Finns bättre alternativ?

Aldrig tidigare funderar på tjänsten.
Har en faktura på 350k och med Amex Elite skulle jag tjäna 70k poäng och få två st 2-4-1. Dessutom 20k för att jag signar mig för Elite.
Avgiften enligt Betalo ligger på drygt 8000 kr.
Finns det någon Hale eller begränsning?
Om det är värt det kan ju bara jag avgöra men hur resonerar ni?
Finns bättre alternativ?
Är du säker på att du kan betala fakturan via betalo? Beror på vem betalningsmottagare är, är det ett kreditinstitut lär det inte gå.
Om fakturan går att betala och du har nytta av två vouchers (dvs något att boka och poäng för det) skulle det vara en no brainer enligt mig att göra detta. 8000 kronor i insats för att kunna åka på 2 resor till halva priset är lätt värt 8000 kronor om man åker business/first.

Är du säker på att du kan betala fakturan via betalo? Beror på vem betalningsmottagare är, är det ett kreditinstitut lär det inte gå.
Om fakturan går att betala och du har nytta av två vouchers (dvs något att boka och poäng för det) skulle det vara en no brainer enligt mig att göra detta. 8000 kronor i insats för att kunna åka på 2 resor till halva priset är lätt värt 8000 kronor om man åker business/first.

Är en byggfirma så jag antar att det borde gå.
Därav frågan om jag missar nåt....
Känns som en riktigt bra deal, men om det verkar för bra för att vara sant brukar det ju ofta vara det.

Är en byggfirma så jag antar att det borde gå.
Därav frågan om jag missar nåt....
Känns som en riktigt bra deal, men om det verkar för bra för att vara sant brukar det ju ofta vara det.
Byggfirmor och andra företag har ofta en annan firma som löser in fakturorna, och då brukar sånt stoppas då de är kreditinstitut. Men om fakturan går direkt till byggfirman utan någon mellanhand borde det gå.

Sen kan ju även Amex ha lite synpunkter på att du skaffar ett nytt kort och första köpet du gör är på 335k kronor. Långt ifrån säkert att de släpper igenom en sådan transaktion om du är ny kund utan lång historik hos Amex.

Byggfirmor och andra företag har ofta en annan firma som löser in fakturorna, och då brukar sånt stoppas då de är kreditinstitut. Men om fakturan går direkt till byggfirman utan någon mellanhand borde det gå.

Sen kan ju även Amex ha lite synpunkter på att du skaffar ett nytt kort och första köpet du gör är på 335k kronor. Långt ifrån säkert att de släpper igenom en sådan transaktion om du är ny kund utan lång historik hos Amex.

Får nog ringa och kolla med Amex. Varit kund i 10-15 år, men som du säger 350k är ju mycket på ett bräde.

.

Borde det inte tydligt stå på fakturan om den skall betalas till en tredjepart? Alternativt att man kan se vem som är betalningsmottagare via bankgiro nummret?

Borde det inte tydligt stå på fakturan om den skall betalas till en tredjepart? Alternativt att man kan se vem som är betalningsmottagare via bankgiro nummret?
Absolut så gör det de, men då måste man ju först få fakturan för att veta det. Och min gissning är att fakturan inte har kommit ännu.

Absolut så gör det de, men då måste man ju först få fakturan för att veta det. Och min gissning är att fakturan inte har kommit ännu.
Fakturan har kommit och betalningen går direkt till firman i fråga.
Så det verkar inte vara mot hinder, men finns det nåt annat att gå ner på eller nåt jag missar?
Betalo tex, är de "bäst". Inga begränsningar i summa eller annat att tänka på?

Last edited:
Jag har använt Billhop för större betalningar varav en var ungefär samma belopp som det du anger. Något större till och med. Nu var det visserligen över 5 år sedan så jag vet inte vad min input är värd. Det gick smärtfritt då i alla fall för mig. Som @palmen säger så är detta inget man kanske bör göra när man precis skaffat ett Amex.

Kontrollera att bankgironumret går direkt till mottagaren och inget Payex eller annan mellanhand.
Har du varit kund i många år och skött dina betalningar skulle jag bara tuta och köra. Det som kan hända är att betalningen stoppas och då får du ringa in och förklara läget.

Fakturan har kommit och betalningen går direkt till firman i fråga.
Så det verkar inte vara mot hinder, men finns det nåt annat att gå ner på eller nåt jag missar?
Betalo tex, är de "bäst". Inga begränsningar i summa eller annat att tänka på?

Som redan konstaterats är det bara att köra och du gör en bra deal. Får en massa poäng och två vouchers.

Finns dock två frågor att ta hänsyn till:

1. Kreditgräns hos Amex?
2. Vet att vissa användare har fått rabatt på avgiften hos Billhop/Betalo. Själv har jag inte lyckats men i.o.m. att de tjänar pengar på att du använder deras tjänst och du har ett mycket stort belopp som ska betalas hade det inte skadat om du ställer dem mot varandra genom att fråga om de kan göra något på avgiften.

Toppen