Senaste nytt

Nya traktament för 2013

varav många aldrig någonsin har fått resa utomlands i jobbet.

Fast vill många det då? Har aldrig gjort det själv (mer än som egenföretagare) och vill aldrig göra det heller, trots att jag är resgalen. Jag förstår och håller delvis med dig i ditt inlägg, men just den här synen på jobbresande som en förmån i sig förstår jag inte alls. Jag tycker det är en nackdel, och en mycket stor sådan, som jag skulle vilja ha bra betalt för att acceptera.

Fast vill många det då?

Öh, du träffar kanske inte så många medelklassvenskar i lågbetalda yrken...? Aldrig hört en grupp lärare, sjuksköterskor eller bibliotekarier bli oproportionerligt exalterade över en möjlighet att få åka på ett tredagars studiebesök med möten i London eller Wien och få frossa i hotellfrukost? ;)

Last edited:
+1

Med det resonemanget...

Jag äger en häst som jag rider på när jag är hemma, och det är värdefullt för både mitt fysiska och mitt mentala välbefinnande. Alltså borde min arbetsgivare betala mig traktamente som täcker hyra av en riktigt välutbildad häst när jag är på resa. Och det ska vara skattefritt för både mig och min arbetsgivare så att kostnaden slås ut på alla andra skattebetalare, varav många aldrig någonsin har fått resa utomlands i jobbet.

Och

Eftersom all mat jag äter varje dag hemma, och alkoholen från Systembolaget till middagen naturligtvis är helt gratis så ska min arbetsgivare betala mig traktamente som täcker hela kostnaden för alla mina måltider när jag är på resa. Och det ska vara skattefritt för både mig och min arbetsgivare så att kostnaden slås ut på alla andra skattebetalare, varav många aldrig någonsin har fått resa utomlands i jobbet.

Det finns säkert konstiga belopp i Skatteverkets tabeller, och det kan bli väldigt konstigt att ha samma belopp för storstad och landsbygd i ett land, men nu tycker jag faktiskt att en del av er får tona ner gnället!

det hade varit en trevligt kvitto att lägga in..men du verkar dock ha inställningen att alla som får resa njuter av en förmån att få resa..jag ser inte förmånen att få resa i jobbet längre..jag skulle aldrig falla mig in att betala extra ur egen ficka för att jag ska kunna ha en vardag som i alla fall liknar min hemma..ja jag vet det är en utopi bla bla bla att man aldrig kan få sin exakta säng,kaffebryggare bla bla bla när man är ute MEN det ligger faktiskt i arbetsgivarens intresse också att se till att den vardagen vi har ute i fält är så lik den vi har hemma.
Ett av dessa är mitt behova att gym..ja ibland får till och med jag tumma på det faktum att det inte finns ett gym i närheten..shit happens men jag står fortfarande fast på att traktet skall inte bara täcka mat och dryck inom rimliga gränser utan också dom kostnader du har för att försöka skapa en vardag ute på fält som i alla fall liknar den hemma..i mitt fall gym..i ditt fall how knows..fickpingis el virka..vad vet jag :)

Öh, du träffar kanske inte så många medelklassvenskar i lågbetalda yrken...? Aldrig hört en grupp lärare, sjuksköterskor eller bibliotekarier bli oproportionerligt exalterade över en möjlighet att få åka på ett tredagars studiebesök med möten i London eller Wien och få frossa i hotellfrukost? ;)

Jag har jobbat med sådana i flera år, och visst tycker många det är trevligt med en "studieresa" (läs: 2 timmar studiebesök, 3 dygn fritid) en gång om året, men när det väl kommer till kritan och det blir tal om riktiga jobbresor på den nivån folk diskuterar här, kommer de flesta att tystna snabbt.

Jag har ett väldigt konkret exempel som utmärkt illustrerar skillnaden mellan prat och handling. Jag jobbade för ett antal år sedan på ett svenskt industriföretag, på en medelstor avdelning med 20-30 anställda varav en i princip pendlade till Sao Paolo. Det skojades ständigt på fikaraster om hur han slipper vintervädret och just nu glassar i solen, hur mycket trakt han drar in, blabla etc. etc.

Nu blev det så roligt att hans tjänst blev ledig, han ville göra något annat och någon annan från samma avdelning skulle ta över. Tjänsten krävde ingen specialkompetens i sig. Oj vad tyst det blev runt samma fikabord där man tidigare skämtat om hans glassiga liv. Inte en enda av alla 20-30 anställda kunde plötsligt tänka sig att ta över hans övernattningslägenhet i ett gated community där han brukade sitta och uggla när dagens tennismatch med någon annan utkommenderad ingenjör var över.

"Bara snack" har aldrig känts mer träffande som beskrivning.

Jag vägrar att se mig som ett offer i en sådan här diskussion. Tror att vi alla vet att resande i tjänsten har en uppsida och en nersida, och att vi i slutändan gör ett personligt ställningstagande till om det positiva eller negativa väger över.

Frågan här är väl hur kostnadsersättningen ska utformas på ett positivt sätt? Finns det några konstruktiva förslag, eller vill alla ha mer bara?

Jag vägrar att se mig som ett offer i en sådan här diskussion. Tror att vi alla vet att resande i tjänsten har en uppsida och en nersida, och att vi i slutändan gör ett personligt ställningstagande till om det positiva eller negativa väger över.

Frågan här är väl hur kostnadsersättningen ska utformas på ett positivt sätt? Finns det några konstruktiva förslag, eller vill alla ha mer bara?

Håller med fullständigt. Om nu TorbjornMieden och liksinnade tycker det är så förfärligt att inte kunna värma med 30-kiloshantlar så får han väl byta jobb till ett där han inte reser. Ingen är oersättbar och jag är övertygad om att hans arbetsgivare kommer finna någon minst lika bra ersättare.

Den här tråden verkar mer spårar ur till personangrepp. Vi har alla olika åsikter om vad som innebär "ökade levnadskostnader vid tjänsteresa". Kan vi bara vara överens om det!
Det värsta med flera förändrade traktamenten är att dom FAKTISKT inte räcker till ens för maten man äter. Prova själv att käka frukost, lunch och middag samt övriga utlägg i Milano för 471 kr. Börja med att lägga 200kr på hotellfrukost...

Klar försämring för min del, men jag har inga problem med det. Det är som det är och bara att acceptera. Kommer att säga till min chef att höja min fasta lön med några extra % istället när jag ska ha min Self Appraisal och sen byta till skrivbordstjänst =) * OBS Ironi*

Enligt Skv. "Traktamentet ska täcka de ökade levnadskostnaderna under tjänsteresan, dvs. utgifter för logi, högre måltidskostnader än vanligt och diverse småutgifter."
Mat äter man hemma också. SE enligt gårdagens nyheter 3:e dyraste matlandet.
Men i detta fallet är det faktiskt inte Skv som är boven. Det är arbetsgivarna !
Det som Skv har fastställt är den skattefria delen. Därefter är det upp till arbetsgivaren att fastställa vad man själva anser vara skäligt.
Har själv haft tur med de flesta av mina arbetsgivare som inte har gnällt eller bråkat om struntsaker som frukost på en hotellfaktura.

Problemet - och vi är nog många som kan skriva en avhandling om detta - för oss som mer eller mindre tillhör/tillhört skaran av "inter/nationell business man" och det glamourösa resarlivet, vi som får se så mycket i världen när vi är ute på jobb, och vi som får göra så mycket skojigt på alla flygplatser, hotell, industriområden och fan vet alla ställen man hamnat på. Och vi som inte kommit hem när vi trott p g a allt som kan hända.
Vi skall av en arbetsgivare behandlas som något som knappt katten vill röra vid, när det gäller tjänsteresor. Det värsta av allt är att många av oss som har en funktion som innebär intäkter till bolaget inte behandlas bättre.
Många får stå ut med resepolicys som är skrämmande. Man skall finna sig i att sitta inklämd i 7-10 timmar mellan några 150Kg-bjässar som inte duschat på 3 dagar, i ap-klass samtidigt som det förväntas att man när man kommer fram skall man vara förberedd pigg och glad och kunna köra ett eller flera viktiga möten.

För att hänga ihop detta med traktamenten. Det är då synd och skam att ens arbetsgivare inte kan begripa att man inte skall hålla på och fjanta och skylla på Skv. Ansvaret är helt och hållet arbetsgivarens att se till att sin personal, som kan vara den som föder en, har ordentlig ersättning på sina resor !
Upp till Skv gränsbelopp = Skattefritt. Över det, beroende på vad det är, skattepliktigt. Saker som klädtvätt, internet (jo jag har hört om stackare som bråkat med arbetsgivaren om interneträkning på hotellnotan), o dl går som rena utlägg och skall ersättas rakt av.

Summa summarum. Inga fel på Skv skattefria del utan det är arbetsgivarna som är skitstövlarna !
Not - Bästa personalpolicy jag varit med om var på ett bolag med tysk styrning. Trots att aktiviteter var enligt löpande räkning, betalades alltid extratrakt ut för en massa andra saker som kunde vara fördyrande för oss anställda.

Håller med om märkliga nivåer i många fall, men alla som skrivit om nivåerna här borde lägga på kostnader för mat mm som man hade haft hemma också.

Exempelvis: "Prova själv att käka frukost, lunch och middag samt övriga utlägg i Milano för 471+150 (?) kr."

Last edited:
Toppen