Senaste nytt

SJ Lounger

henrik l

Medlem
Första gången jag besöker en SJ lounge nu. Detta gör nog ingen nöjd.

Vatten, juice, kaffe är det enda som erbjuds. Vill man ha en cola kostar det 22 kronor.

Trodde det skulle finnas något att äta men enda som erbjuds är chips & dipp, bröd, ost, morötter och äpple. Jag trodde det skulle finnas något mer mättande, får bli att hämta en påse på donken på våningen under.

Intressant upplevelse när de skulle kolla biljetten. Då den bokades med poäng undrar de om jag ska åka med tåget eller inte?! Skönt första intryck...
Det verkade vara ett väldigt klent utbud. Har mest besökt loungen i Gbg och där kan man få en lättare lunch om man kan hålla tillgodo med pastasallad och lite annat smått och gott. Fick en positiv överraskning där i veckan före jul då det fanns en lite mini-julbuffé.
 

Palazzi

Medlem
Tråkigt att höra om din dåliga upplevelse @palmen

Själv har jag varit ganska nöjd, mest utifrån (som någon påpekat) att min enda förväntan varit att slippa kaoset i vänthallen.

Generellt så tycker jag att Göteborgs lounge är något bättre, samt att det främst är under frukosttid som det verkligen finns något att inmundiga. Malmös lounge har jag ingen erfarenhet av.

Får jag lugn och ro, och gratis kaffe, så är jag nöjd. Bokar ju egentligen 1:a klass för komforten ombord, så loungen är väl en bonus i min värld. Senast betalade 315kr till Stockholm, så då är det svårt att klaga :)
 

palmen

Moderator
Tråkigt att höra om din dåliga upplevelse @palmen

Själv har jag varit ganska nöjd, mest utifrån (som någon påpekat) att min enda förväntan varit att slippa kaoset i vänthallen.

Generellt så tycker jag att Göteborgs lounge är något bättre, samt att det främst är under frukosttid som det verkligen finns något att inmundiga. Malmös lounge har jag ingen erfarenhet av.

Får jag lugn och ro, och gratis kaffe, så är jag nöjd. Bokar ju egentligen 1:a klass för komforten ombord, så loungen är väl en bonus i min värld. Senast betalade 315kr till Stockholm, så då är det svårt att klaga :)
Jag hade onekligen för höga förhoppningar att det skulle finnas något som liknade mat och att man kunde få något att dricka (förutom vatten och juice). Jag hade fel, men tycker inte förväntningarna var för höga från början.

Min biljett kostade mer än 5x mer än vad du betalade, då hade jag även en förhoppning att wifi på tåget skulle fungera. Det fungerade enbart när vi passerade städer, och då har jag ändå täckning med mobilen. Att utföra 30 minters jobb tog därmed närmare 3h.

Säljer man en premium tjänst som enbart ger kaffe, vatten och en chokladbit och ett säte som är marginellt bättre tycker jag man är väldigt snett ute.
 

Palazzi

Medlem
Jag hade onekligen för höga förhoppningar att det skulle finnas något som liknade mat och att man kunde få något att dricka (förutom vatten och juice). Jag hade fel, men tycker inte förväntningarna var för höga från början.

Min biljett kostade mer än 5x mer än vad du betalade, då hade jag även en förhoppning att wifi på tåget skulle fungera. Det fungerade enbart när vi passerade städer, och då har jag ändå täckning med mobilen. Att utföra 30 minters jobb tog därmed närmare 3h.

Säljer man en premium tjänst som enbart ger kaffe, vatten och en chokladbit och ett säte som är marginellt bättre tycker jag man är väldigt snett ute.

Det var inte menat som en avsnäsning, utan en reflektion om vilka förväntningar jag kommit att ha efter år av frekvent tågresande.

När man jämför tåglounger och flyglounger får man dock ta i beaktning just de prisskillnader du beskriver, för deras snittintäkt är troligen en fraktion av den för flygbiljetter (eller sammanlagd spend som ger FFP) som ger loungeaccess.

Man kan ju använda loungen även om man bokar en biljett Stockholm-Strängnäs för 117kr vilket inte skulle bli en vidare bra affär om det man bjuder på i loungen kostar SJ 200kr.

När det kommer till Wi-Fi så är det som du säger under all kritik hos de flesta operatörer på spåren. Orenoverade SJ2000 är väl dock absolut sämst..
Känns som ett ansvar som bör läggas på Trafikverket, men möjligen skulle operatörer kunna lösa något separat med t.ex. Starlink.
 
För några veckor sedan testade jag loungen i Malmö, som är den nyaste av de tre. Det var som en liten städskrubb i jämförelse med dem i Göteborg och Stockholm. Inte heller hade de de här goda juicerna som man tappar på genom ett tryck på en display. Personal lyste med sin frånvaro.
 

Glenn E

Medlem
Frukost på SJ loungen i Göteborg idag.
Öppnar 06.00 och mitt tåg till Södertälje avgick 06.24.
Det enda jag saknade är kokta ägg och havregrynsgröt.
Frallorna är bättre än på SAS loungen på Landvetter.
Kaffet tar jag på tåget. Men finns i loungen.
IMG_0418.jpeg
 
Vilken tilltro har de till sina kunder??

Hade en väldans massa poäng och hade bokat en resa till kvällen, för poäng då jag hade en väldans massa som bara låg och skräpade. Klev i god tid in i loungen, efter ett tag insåg jag dock att jag fick förhinder och inte kunde genomföra resan. Försökte boka av, som ju inte ska vara något problem med biljetter köpta för poäng, men nu gick det inte???

Som om de misstror folk för att bara gå in där och hänga för att sen boka av.

Nej detta är inget annat än en scam, det är ju inte så att info om detta har gått ut. Man KAN ju, som i mitt fall, få förhinder.
 
Toppen