Senaste nytt

SJ Lounger

palmen

Moderator
Första gången jag besöker en SJ lounge nu. Detta gör nog ingen nöjd.

Vatten, juice, kaffe är det enda som erbjuds. Vill man ha en cola kostar det 22 kronor.

Trodde det skulle finnas något att äta men enda som erbjuds är chips & dipp, bröd, ost, morötter och äpple. Jag trodde det skulle finnas något mer mättande, får bli att hämta en påse på donken på våningen under.

Intressant upplevelse när de skulle kolla biljetten. Då den bokades med poäng undrar de om jag ska åka med tåget eller inte?! Skönt första intryck...
 
Hm, är det det nya folk gör nu? Bokar poängbiljett för att få sitta i loungen?
Inte gjort så själv, men poängbiljetter är gratis avbokningsbara fram till avgång. Om man har en billigare biljett där lounge inte ingår skulle man alltså kunna klicka hem en förstaklass-biljett med poäng, passera entrén, och sedan avboka den några minuter senare utan större problem. Kan ändå se att det är något de har "problem" med. Det enda som talar emot är väl att loungerna inte brukar vara något värt att begå bedrägeri för.

På flygplatser kan man göra samma sak med en full flex-biljett, men då måste man ligga ute med massa pengar. Eurobonusbiljetter var tidigare inte möjligt att boka av så sent. Nu har man infört ombokningsavgift istället. Tåget har alltså inget av dessa "skydd".

Att folk bokar en sådan biljett utan att planera att åka något tåg alls känns rätt osannolikt? Det är inget ställe jag hade checkat in på för att jobba lite om jag inte ändå hade behövt vara på stationen.

Är ju bara svara ja, så förstår inte vad den frågan skulle hjälpa om man nu har för avsikt att inte åka.
Om jag hade fuskbokat en biljett för att få tillgång till lounge hade blivit misstänkliggjord på det viset gjort mig tillräckligt socialt obekväm för att verkligen fundera över att göra om det. Att ljuga inför en mobilapp är mycket lättare än att ljuga inför en person.

Med det sagt hade jag blivit nästan lite obekväm av den frågan även om jag inte fuskat, så tveksamt att det är värt det.
 

palmen

Moderator
Om jag hade fuskbokat en biljett för att få tillgång till lounge hade blivit misstänkliggjord på det viset gjort mig tillräckligt socialt obekväm för att verkligen fundera över att göra om det. Att ljuga inför en mobilapp är mycket lättare än att ljuga inför en person.
Jag gissar att de som eventuellt gör detta att "fuskboka" för att få access till loungen inte skulle vara det minsta obekväma att dra en "lögn" och säga att de ska åka på biljetten.
 
Jag besökte loungen i Sthlm senast i går. Möttes av två mycket trevliga kvinnor som hälsade mig välkommen och ”checkade” in mig manuellt.
Att äta fanns 3 olika sallader/röror, bröd, kakor samt frukt.

Har man inga förväntningar på saker och ting utan tar det för vad det är, ja då brukar saker och ting kännas helt okey…
Lite så resonerar jag oftast.
 
Toppen