EU jobbar med frågan, det finns i handlingsplanen för att stärka långväga och gränsöverskridande persontrafik på järnväg. Det är inte nationella myndigheter som sätter käppar i hjulen för ett gemensamt system som det finns för flyget utan snarare ett ointresse från olika järnvägsföretag att tänka nytt. Det finns dock bokningssystem för genomgående utrikes tåg, bara det att inte är tillgängligt för gemene man utan i huvudsak för resebyrårer.
EU har jobbat på frågan i mer än 30 år. Det är absolut myndigheter i många fall som sätter stopp. Som när danska myndigheter helt plötsligt inte godkände SJs vagnar inför trafikstart. Eller när tyskarna trilskades för de inte tyckte svensk upphandlad trafik skulle köra på tyska spår. Eller när tyska trafikledningen inte kan annonsera avgångstider för tåget ordentligt eller dela med sig av data så att operatören kan kommunicera med sina kunder.
Man har trott att järnvägsbolagen skulle inordna sig på samma sätt som flygbolagen utan att behöva tvinga dem men det har man hoppats på lite för länge nu. Det finns som du säger absolut inget intresse för det då systemet som det är nu gynnar dem. Därför är det bara reglering och tvång som kvarstår, förutsatt att man tycker detta är viktigt. För som det är nu finns det inga chanser i världen att tågtrenden fortsätter.
Och ja, det finns ett bokningssystem som klarar en del, men om inte allmänheten har tillgång till det är tämligen meningslöst.