Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

Anders5

Medlem
Har nån sett en bokningsbar 1-klass-kupé?
Nä. Några sådana vagnar har aldrig varit planerade, men visst det kan kanske dyka upp senare även om sannolikheten inte är så stor i ett upphandlat tåg. Kontraktet kräver bara liggvagnar i alla tåg och utöver det ett antal sovplatser per år.
 

Hachans

Medlem
Har nån sett en bokningsbar 1-klass-kupé?
Nä. Några sådana vagnar har aldrig varit planerade, men visst det kan kanske dyka upp senare även om sannolikheten inte är så stor i ett upphandlat tåg. Kontraktet kräver bara liggvagnar i alla tåg och utöver det ett antal sovplatser per år.

Jag skulle boka nattåget åt en kollega och då fanns 1:a klass egen kupé. För det facila priset av över 600 euro. Det blir inget med det.
 

Palazzi

Medlem
Tittade nu och hittade ett pris om 7.000kr för upp till tre vuxna.

Tre vuxna är väl ingen supervanlig konstellation men har för mig att barn upp till sex år får åka som +1, i samma säng som föräldrar.

Så är man en familj med två (och möjligen även tre) så är det väl ett rätt bra pris. .

Reser man två personer så är det väl i klass med business-biljetter till Berlin, så det får väl anses OK om man själv anser att detta är mer bekvämt/miljövänligt etc.

Som ensamresenär låter ju 12-14.000kr T/R onekligen utom räckhåll för de allra flesta.
 

ekf

Medlem
Testade SJ Euronight i liggvagn nyligen, destination Berlin.

Tåget blev försenat redan mellan Stockholm och Norrköping, vet inte varför, men +20 minuter på studs. Säkert eftersläpningar efter Trafikverkets lysande genomförande av sina underhållsarbeten.

Jag skulle hoppa på tåget på en mellansvensk station med biljett till plats 104 i vad som skulle vara första vagnen, efter mig kommer en annan resenär med plats 105.
När tåget rullar in på perrongen så visar det sig att den angivna vagnen är sist istället. Väl ombord så upptäcker vi att det högsta platsnumret 103 i vagnen, därefter tar tåget slut.
När vi väl hittat konduktören så startar en cirkus utan dess like, efter att ha gått i släptåg efter konduktören från ände till ände i tåget tre gånger så blir vi tilldelade platser i den första vagnen.
Konduktören passar på att nämna att han varit tvungen att stänga av all el och belysning för att lyckas hålla ventilationen igång (i och för sig en vettig prioritering).
Vi får dela kupé med några tyskar och en barnfamilj med barn modell mindre, så det blir läggdags relativt omgående. Kudden är av det sämsta jag sett på tåg någonsin. Filten undrar jag om de hittat i något gammalt avdankat överskottslager och glömt att damma av mellan varven. Britsen är kortare än på svenska tåg, irriterande kort.
Belysningen då? Jo, det var det en annan stjärna som tyckte var viktigt att ha igång, så precis när alla höll på att somna så tändes all belysning i kupén.

Vid ankomst Berlin så hade vi självklart inte kört ikapp något av förseningen, den hade snarare utökats. Om det var det som var anledningen förtäljer inte historien, men helt plötsligt angör vi ”Berlin Gesundbrunnen” istället för ”Berlin Hbf” som utlovats. Inget utrop om detta gjordes alls, men det var några andra passagerare som frågade en i ombordpersonalen om det, denne ryckte på axlarna och sa på tyska att ”idag stannar tåget här”. Sådär lagom kul för alla som hade anslutning någonstans, det hade inte jag som tur var.

Nattåg har jag åkt inrikes många gånger, detta var första gången ut ur Sverige. Jag får lov att säga att jag är grymt besviken på SJ, jag trodde att bottennappet låg någonstans i linje med Snälltågets liggvagnar, men här har SJ Euronight lyckats att sänka lägstanivån ytterligare. Tyvärr, får jag säga. För fixar de alla fel, så har nattåg till kontinenten stor potential… men det är ju svenska järnvägsbolag vi pratar om…
 
Det är tråkigt att SJ inte kan göra det riktigt smidigt och bekvämt att resa ut från Sverige.

Själv hävdar jag, som boende i södra Sverige, att Trelleborg-Rostock-Berlin med eget ihopplock av pågatåg, färja och Regionaltåg är smidigare.
 

HCas

Medlem
Någon som vet om det går att boka genomgående biljetter från Stockholm till andra destinationer i Europa där nattåget Stpockholm-Hamburg är första benet?

Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?
 
Någon som vet om det går att boka genomgående biljetter från Stockholm till andra destinationer i Europa där nattåget Stpockholm-Hamburg är första benet?

Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?
Visste att SJ själva rekommenderade Omio så tog och kikade på det nu: https://www.sj.se/sv/reseinfo/tag-utomlands.html

Men det visar sig att de inte alls erbjuder genomgående biljetter. För att citera Omios FAQ:

> I booked a train journey in the EU with one or several connections, and I missed my train connection due to a disruption. What are my options?
> If your booking includes multiple tickets involving 2 or more EU train operators, you may not have the option to be rerouted without extra charges, as each of your tickets represents a different transport contract, and you might need to buy a new ticket to continue your journey.
 
Toppen