Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

SK989

Medlem
Någon som vet om det går att boka genomgående biljetter från Stockholm till andra destinationer i Europa där nattåget Stpockholm-Hamburg är första benet?

Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?
Det går att göra. Svårt att lyckas få till det på nätet men om du använder dig av en resebyrå som är specialiserade på tåg funkar det bra med genomgående biljetter - jag skulle t.ex. kontakta Centralens resebutik i Kalmar som är väldigt bra när det gäller utrikes tåg.
 

rsimon

Medlem
Risken med genomgående biljetter mellan olika bolag är att de kan bli väldigt dyra eftersom rabatter och erbjudanden inte kan "slås ihop". Då kan man överväga ett Interrail-kort istället och lägga på de platsreservationer man önskar istället. Då är man också mindre bunden till de tåg som står på biljetten och kan ta nästa tillgängliga förbindelse i många fall. På tyska tåg krävs aldrig platsreservation t.ex.
 

ekf

Medlem
Alternativt om någon har en känsla för vilken säkerhetsmarginal man bör ha för ett byte i Hamburg om man bokar separata biljetter? Är nattåget ofta försenat?
Det generella svaret är att det är en så lång linje att risken är stor att det händer något längs med vägen som ger en försening.

Till skillnad från nattågen norrut från Sthlm som har bufferttid i Sundsvall, så verkar det inte finnas någon sådan inlagd alls på Euronight i alla fall (enligt min egna erfarenhet)… Det borde öka risken för sen ankomst.
 

HCas

Medlem
Fler av bolagen i Europa har anslutit sig till AJC - agreement on journey continuation. Det innebär att man inte behöver köpa en sammanhängande biljett för att ha rätt till assistans så länge man har en biljett som uppfyller villkoren.

Så läs länken och boka på!

Aha, tack, det var ju smidigt! Det enda man kan fundera på är det där att man måste planera för "sufficient layover time" men det kanske är uppfyllt så länge man typ söker fram en förbindelse via DB?
 
Saknas verkligen en bokningssajt för detta. Kollade runt men ETC Tåg/All abroad verkar inte kunna prissätta resor med SJ Euronight vidare från Hamburg eller Berlin, tex med ett byte till Prag.
 

SK989

Medlem
Samma information från SJ om rätt till assistans finns på svenska, något jag själv föredrar. Ett av villkoren för att man har rätt till ombokning etc är följande:
  • Du räknade med tillräcklig tid för att hinna med ditt byte när du bokade resan (anvisad bytestid av bokningssystemet vid köpet).
Det där kan vara klurigt eftersom den informationen inte alls visas jämt och det kan svårt att lista ut vad den minsta bytestiden är. På Stockholm C är t.ex. minsta bytestid generellt 20 min men vid byte från SJ till Snälltåget är den 60 min och vid byte från Snälltåget och SJ är den 30 min. Vad är bytestiden mellan CD och ÖBB på Praha Hlavni Nadraži (Prags största järnvägsstation)? Inte enkelt att klura ut alla gånger.

 
Last edited:

Hachans

Medlem
Aha, tack, det var ju smidigt! Det enda man kan fundera på är det där att man måste planera för "sufficient layover time" men det kanske är uppfyllt så länge man typ söker fram en förbindelse via DB?

Ja, om förbindelsen finns i DB är den giltig. Men jag tror det finns mer specificerat i villkoren någonstans om man vill göra något spektakulärt som inte per default erbjuds i bokningsdialogen, typ åka långa vägen eller med byte någon annanstans än där DB tycker.

Saknas verkligen en bokningssajt för detta. Kollade runt men ETC Tåg/All abroad verkar inte kunna prissätta resor med SJ Euronight vidare från Hamburg eller Berlin, tex med ett byte till Prag.

Ja, det finns inget pga nationella myndigheters revirpinkande. Förstår inte varför inte EU bara tar dem i nackskinnet och säger till folk att skärpa till sig.
 

SK989

Medlem
Ja, det finns inget pga nationella myndigheters revirpinkande. Förstår inte varför inte EU bara tar dem i nackskinnet och säger till folk att skärpa till sig.
EU jobbar med frågan, det finns i handlingsplanen för att stärka långväga och gränsöverskridande persontrafik på järnväg. Det är inte nationella myndigheter som sätter käppar i hjulen för ett gemensamt system som det finns för flyget utan snarare ett ointresse från olika järnvägsföretag att tänka nytt. Det finns dock bokningssystem för genomgående utrikes tåg, bara det att inte är tillgängligt för gemene man utan i huvudsak för resebyrårer.
 

Hachans

Medlem
EU jobbar med frågan, det finns i handlingsplanen för att stärka långväga och gränsöverskridande persontrafik på järnväg. Det är inte nationella myndigheter som sätter käppar i hjulen för ett gemensamt system som det finns för flyget utan snarare ett ointresse från olika järnvägsföretag att tänka nytt. Det finns dock bokningssystem för genomgående utrikes tåg, bara det att inte är tillgängligt för gemene man utan i huvudsak för resebyrårer.

EU har jobbat på frågan i mer än 30 år. Det är absolut myndigheter i många fall som sätter stopp. Som när danska myndigheter helt plötsligt inte godkände SJs vagnar inför trafikstart. Eller när tyskarna trilskades för de inte tyckte svensk upphandlad trafik skulle köra på tyska spår. Eller när tyska trafikledningen inte kan annonsera avgångstider för tåget ordentligt eller dela med sig av data så att operatören kan kommunicera med sina kunder.

Man har trott att järnvägsbolagen skulle inordna sig på samma sätt som flygbolagen utan att behöva tvinga dem men det har man hoppats på lite för länge nu. Det finns som du säger absolut inget intresse för det då systemet som det är nu gynnar dem. Därför är det bara reglering och tvång som kvarstår, förutsatt att man tycker detta är viktigt. För som det är nu finns det inga chanser i världen att tågtrenden fortsätter.

Och ja, det finns ett bokningssystem som klarar en del, men om inte allmänheten har tillgång till det är tämligen meningslöst.
 
Toppen