Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

intuition

Medlem
Så har Svensk pilotförening lagt ut detta på sin FB sida.
...
Snart måste SAS ägare reagera och ta företagsledningen i örat! SAS lednings agerande är inte acceptabelt på svensk arbetsmarknad!
...

Den kom den. Jag har lite väntat på det utspelet. Det är det klasssiska "får man inte som man vill med närmsta chef, går man förbi henne/honom", kyddat med lite extra chefs-förakt.
OK, så nu satsar SPF på att svenska staten som storägare ska använda sitt inflytande till att sparka VD?
En styrelse tar liksom inte sin VD "i örat". Styrelsen har anställt VD och har tillsammans med honom dragit upp riktlinjerna. VD är därefter verkställande med fullt mandat. Antingen litar styrelsen på honom/henne och han/hon har fortsatt fullt mandat att fortsätta att verkställa. Eller så har de inte det förtroendet och då skaffar styrelsen en ny VD.
De flesta VD:ar och speciellt på den här nivån har en klar vision och om styrelsen skulle försöka styra i en riktining som inte stämmer med VDs tankar så avgår han/hon och hittar ett annat uppdrag.

Pilotfacket och Malmö Aviation hade en tvist som avgjordes i Arbetsdomstolen 2005.
Där framkommer det att kollektivavtalet dem emellan i stort bygger på det avtal som SAS också hade vid tillfället.
Det framkommer också att detta kollektivavtal började formeras redan 1947 då det första embryot till Senioritetslistan skapades.
Tanken med listan var god och var faktiskt före sin tid när det t ex gäller anställningsskydd. LAS fanns inte då.

I just detta fallet dömde AD till Malmö Aviations fördel. Tvisten handlade om att istället för att säga upp ett antal kaptener pga arbetsbrist så omplacerade man dem till styrmän. Piloterna själva gick med på det, men pilotfacket tyckte inte att det var ok och ville därför riva upp det beslutet.

För den som vill läsa alla detaljer, vänligen följ länken: AD 2005 nr 130 | lagen.nu
Den var otroligt intressant. Facket stämde arbetsgivaren för att den fullgjorde sin omplaceringskyldighet. Ska läsa domen noggrant vid tillfälle, men ser att de argumenterat att kollektivavtalet inte tillät omplacering/omreglering av tjänst. Intressant.
 

JacobGBG

Medlem
Så har Svensk pilotförening lagt ut detta på sin FB sida.
8 400 000 kr för en lunch!

SAS hävdar att pilotstrejken kostar 100 miljoner kronor per dag, eller nästan 1 200 kr i sekunden. Det är ju enormt mycket!

Men OM det är sant, varför har då inte SAS bråttom med att förhandla fram ett avtal?

<snip>

Svårt att se hur man kan komma framåt med en part som håller den här seriositetsnivån.
 

Tomas E

Medlem
Den kom den. Jag har lite väntat på det utspelet. Det är det klasssiska "får man inte som man vill med närmsta chef, går man förbi henne/honom", kyddat med lite extra chefs-förakt.
OK, så nu satsar SPF på att svenska staten som storägare ska använda sitt inflytande till att sparka VD?
En styrelse tar liksom inte sin VD "i örat". Styrelsen har anställt VD och har tillsammans med honom dragit upp riktlinjerna. VD är därefter verkställande med fullt mandat. Antingen litar styrelsen på honom/henne och han/hon har fortsatt fullt mandat att fortsätta att verkställa. Eller så har de inte det förtroendet och då skaffar styrelsen en ny VD.
De flesta VD:ar och speciellt på den här nivån har en klar vision och om styrelsen skulle försöka styra i en riktining som inte stämmer med VDs tankar så avgår han/hon och hittar ett annat uppdrag.
Men det är väl inte första gången för SPF, ens under de senaste veckorna? De har väl bl.a. regelbundet uppmanat Karl-Petter Thorwaldsson att se till att SAS följer SPF:s tolkning av svensk arbetsrätt, trots att de också har stämt SAS inför AD? De har generellt gett intryck av att de tror att svenska regeringen (eller en enskild minister!), med 21,8% ägarandel av ett börsnoterat aktiebolag som grund, ska lägga sig i personalfrågor på ett sätt som regeringen aldrig gör i statliga myndigheter, som är "100% ägda".
 

Borje L

Medlem
Det är ju inte superkreativt att satsa på ”sämre” avtal för anställda och billiga biljetter heller. Det jag inte får ihop är att ena stunden ska man undvika billiga biljetter och flygresande för miljöns skull medans det i nästa stund är helt rätt och vägen man ska gå. Är övertygad om att man kan skapa en fin produkt som inte är lågprisflyg.
 
Det verkar som SAS högsta ledning hela tiden som förhandlingarna med SPG pågår samtidigt måste rådgöra med vissa banker som är potentiella långivare i parallella förhandlingar.
SAS kan inte skriva på något avtal med SPG som inte har fått godkänt från långivarhållet.
 

Johan F

Medlem
Det verkar som SAS högsta ledning hela tiden som förhandlingarna med SPG pågår samtidigt måste rådgöra med vissa banker som är potentiella långivare i parallella förhandlingar.
SAS kan inte skriva på något avtal med SPG som inte har fått godkänt från långivarhållet.

Det är min slutsats också, i bakgrunden finns det säkert ett antal finansiärer och uppnår man inte X sek i besparing så blir det ingen bryggfinansiering
 

fred80

Medlem
Under rådande omständigheter både troligt och fullt rimligt.

För mig framstår pilotföreningen som de inte förstår företagsekonomi eller de gör det säkert men de vill inte förstå och tror att staten som vanligt ska skjuta in mer pengar.

Fackföreningar får väll när bolag går dåligt oftast väldigt bra dragningar om bolagets ekonomi och varför man behöver göra si eller så.

En av orsakerna till att man inte får sympatier av så många är väll man inte verkar vilja förstå eller säga att SAS har det svårt ekonomiskt.

(Lite OT men kan inte låta bli o undrar hur skönt Rikard Gustavsson måste tycka att han lämnade som VD)
 

intuition

Medlem
Pilotfacket och Malmö Aviation hade en tvist som avgjordes i Arbetsdomstolen 2005.
Där framkommer det att kollektivavtalet dem emellan i stort bygger på det avtal som SAS också hade vid tillfället.
Det framkommer också att detta kollektivavtal började formeras redan 1947 då det första embryot till Senioritetslistan skapades.
Tanken med listan var god och var faktiskt före sin tid när det t ex gäller anställningsskydd. LAS fanns inte då.

I just detta fallet dömde AD till Malmö Aviations fördel. Tvisten handlade om att istället för att säga upp ett antal kaptener pga arbetsbrist så omplacerade man dem till styrmän. Piloterna själva gick med på det, men pilotfacket tyckte inte att det var ok och ville därför riva upp det beslutet.

För den som vill läsa alla detaljer, vänligen följ länken: AD 2005 nr 130 | lagen.nu
OK, tvisten gällde i huvudsak lönesättningen för de piloter som blivit omplacerade.

Det intressanta är att pilotfacket hävdade att en pilot som en gång befordrats till kapten inte kan avlönas som annat är kapten. Dvs den kan tjänstgöra som styrman man ska alltid anses vara kapten. Facket menade att det sk befälhavartillägget för kaptener inte egentligen är ett tillägg utan att kaptenslöner ska anses vara en separat tariff. Facket menade också att om en sådan förändring var möjlig vid arbetsbrist skulle det öppna för arbetsgivaren att manipulera den kollektivavtalade lönestegen. (Dvs redan här är fackets inställning till arbetsgivare att de "skapar" arbetsbrist för att manipulera lönerna)

Det intressanta där är ju att vid arbetsbrist sägs personal upp baserat på senioritet, vilket gör att i huvudsak blir alltid styrmän uppsagda före kaptener. Senioritetslistan och ev "omplaceringsförbud" gör alltså, enligt facket, att arbetsgivaren aldrig kan anpassa kostymen nedåt så att balans råder mellan styrmän/kaptener.

Facket får inte gehör för något av sina resonemang. Och domskälen är kul läsning.

Men riktigt intressant att facket å ena sidan i AD hävdar att det finns en specifik kaptens-tariff men utåt alltid talar om lönen exklusive tillägg, dvs styrmanslönen. Förutom befälhavartillägget (som här var 12 tkr) finns även ett "särskilt befälhavartillägg" som utgår efter en viss tid som kapten. Dvs det finns även en lönestegring i själva tillägget. Dvs både lönen och tilläggen växer med tjäntetiden.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Ytterligare en intressant detalj:
Man avvecklade 3 flygplan och det ledde till arbetsbrist för 21 piloter. Allt annat lika skulle det alltså betyda att det åtgår 7 piloter per flygplan i fullskalig inrikes-trafik. Det säger något om hur pass lite det går att utnyttja en heltidstjänst. För varje 2 piloter som flyger är alltså 5 piloter lediga.

Jag gissar att i medeldistans och långdistans-trafik går det åt fler piloter per plan? (vilotidsregler och svårigheten att matcha en pilot med ett avgående plan just när vilotiden är slut)
 
Toppen