Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vi kommer inte få några vettiga svar, om en som är pro-piloterna svarar så blir svaret:

Vi kan jobba så mycket som 24h under en tredagarsperiod vilket kan bli långt över 40h per vecka och dessutom på en helg

Svarar en från SAS-sidan

De jobbar bara 12h, sedan ledig en dag, sedan 12h igen och sedan ledig flera dagar, max 30h/v utslaget på ett par månader.

Och bägge har rätt.
Och alla som inte har någon övertidsersättning undrar från vilken planet piloterna kommer ifrån…
 

Big Birger

Medlem
Kvällsbeskedet enligt faktatidningen Aftonbladet:

"Efter stilleståndet i förhandlingarna under dagen mötte kom Marianne Hernaes, förhandlingsledare hos SAS, med ett besked.

– Jag kommer att ta kontakt med piloterna i kväll, säger hon.

Hernaes förklarade att parterna måste mötas ”i mitten” för att hitta ett avtal.

– Vi har jobbat mycket, mycket intensivt på vår egen sida för att säkerställa att vi inte ingår ett avtal som ödelägger framtiden för SAS.

Enligt förhandlingschefen är det av högsta vikt att flygbolaget kan genomföra besparingar för att få skutan på rätt köl och på så vis locka nya investeringar. Ett bud kommer att presenteras för piloterna – men att det inte rör sig om en heltäckande överenskommelse, enligt Hernaes.

– Det är delelement där som jag hoppas att båda parter kan säga ja till."


Kvällsbeskedet från SAS: ”Kommer att ta kontakt med piloterna”
 

Tomas E

Medlem
Kvällsbeskedet enligt faktatidningen Aftonbladet:

"Efter stilleståndet i förhandlingarna under dagen mötte kom Marianne Hernaes, förhandlingsledare hos SAS, med ett besked.

– Jag kommer att ta kontakt med piloterna i kväll, säger hon.

Hernaes förklarade att parterna måste mötas ”i mitten” för att hitta ett avtal.

– Vi har jobbat mycket, mycket intensivt på vår egen sida för att säkerställa att vi inte ingår ett avtal som ödelägger framtiden för SAS.

Enligt förhandlingschefen är det av högsta vikt att flygbolaget kan genomföra besparingar för att få skutan på rätt köl och på så vis locka nya investeringar. Ett bud kommer att presenteras för piloterna – men att det inte rör sig om en heltäckande överenskommelse, enligt Hernaes.

– Det är delelement där som jag hoppas att båda parter kan säga ja till."


Kvällsbeskedet från SAS: ”Kommer att ta kontakt med piloterna”
Det lät ju jäkligt skumt att pilotfacken har suttit i ett rum på Näringslivets hus hela dagen och väntat på SAS, som också befinner sig i samma byggnad. För mig låter det som att SAS förhandlingsteam endera har behövt oväntat mycket "back office"-stöd med att räkna eller formulera hållbara paragrafer till ett avtalsförslag, alternativt behövt något slags besked från en annan tidszon, troligen 6 h västerut.
 

fred80

Medlem
Det lät ju jäkligt skumt att pilotfacken har suttit i ett rum på Näringslivets hus hela dagen och väntat på SAS, som också befinner sig i samma byggnad. För mig låter det som att SAS förhandlingsteam endera har behövt oväntat mycket "back office"-stöd med att räkna eller formulera hållbara paragrafer, alternativt behövt något slags besked från en annan tidszon, troligen 6 h västerut.

Det har nog gjort det, SVT skriver den här info nu.

"Runt 18.00 meddelade SAS förhandlingsledare, Marianne Hernaes, att det har lämnat in ett nytt förslag, men att man inte fått någon respons på förslaget ännu."

Källa: Ännu ingen lösning på SAS-konflikten – nu fortsätter förhandlingarna | SVT Nyheter
 

fred80

Medlem
Så har Svensk pilotförening lagt ut detta på sin FB sida.

F5FE79F8-841B-4A44-A538-55F51C5CF4CE.png



8 400 000 kr för en lunch!

SAS hävdar att pilotstrejken kostar 100 miljoner kronor per dag, eller nästan 1 200 kr i sekunden. Det är ju enormt mycket!

Men OM det är sant, varför har då inte SAS bråttom med att förhandla fram ett avtal?
SAS förhandlare i den pågående konflikten visar gång på gång ett förakt mot processen och uteblir från avtalade tider för förhandling. De kan gå på lunch och vara borta två timmar, vilket alltså kostar SAS 8,4 miljoner kronor, enligt deras egna uppgifter.

De första två veckorna av medling efter att pilotföreningarna varslat om strejk åkte SAS chefsförhandlare på semester medan piloternas förhandlare fanns på plats villiga att komma fram till ett avtal.

SAS agerande i förhandlingarna med piloterna visar tydligt att SAS inte har någon ambition att komma fram till ett avtal. Man har gång på gång lovat saker som gjort att man närmat sig ett avtal, för att ett tag senare ta tillbaka sina löften. De som förhandlar från SAS sida har inte mandat att skriva under avtal. SAS VD Anko van der Werff, som är den som har mandatet, uttalar sig gärna i media och säger att han vill ha ett avtal, men är själv inte delaktig i förhandlingarna. Avtalsförhandlingarna har nu pågått i 9 månader och SAS bidrar inte till att nå i mål. Det blir allt mer uppenbart att det finns en annan agenda som styr SAS agerande snarare än en vilja att nå fram till ett avtal. SAS ville ha strejk.

Snart måste SAS ägare reagera och ta företagsledningen i örat! SAS lednings agerande är inte acceptabelt på svensk arbetsmarknad!

Men sen är det ändå inte riktigt sant att strejken kostar SAS så mycket. SAS är medlem av Svenskt Näringsliv och får i enlighet med Svenskt Näringslivs stadgar §27 ”ersättning för liden skada till följd av stridsåtgärden”. Det är alltså inte SAS som får kostnaderna, utan Svenskt Näringsliv.

Magdalena Andersson Mikael Damberg Morgan Johansson Karl-Petter Thorwaldsson Svenska Dagbladet - SvD TV4 Nyheterna Dagens industri TT Nyhetsbyrån SVT Nyheter Uppdrag granskning Dagens Nyheter
Unionen Svenska Transportarbetareförbundet LO Sverige Lag & Avtal

#svenskpilotforening #swealpa #svpol #arbpol #unionbusting #ifalpa #airline #travel #svenskpilot #pilot #sas #strejk”
 
Last edited:
Pilotfacket och Malmö Aviation hade en tvist som avgjordes i Arbetsdomstolen 2005.
Där framkommer det att kollektivavtalet dem emellan i stort bygger på det avtal som SAS också hade vid tillfället.
Det framkommer också att detta kollektivavtal började formeras redan 1947 då det första embryot till Senioritetslistan skapades.
Tanken med listan var god och var faktiskt före sin tid när det t ex gäller anställningsskydd. LAS fanns inte då.

I just detta fallet dömde AD till Malmö Aviations fördel. Tvisten handlade om att istället för att säga upp ett antal kaptener pga arbetsbrist så omplacerade man dem till styrmän. Piloterna själva gick med på det, men pilotfacket tyckte inte att det var ok och ville därför riva upp det beslutet.

För den som vill läsa alla detaljer, vänligen följ länken: AD 2005 nr 130 | lagen.nu
 
Toppen