Hej!
Vet inte om det off topic i denna tråd eller borde ligga i den andra tråden (lägger den där också) men här är min erfarenhet av strejken och min USA-resa med en kort reserapport.
Skulle resa ut mån 4/7 CPH-EWR (2-4-1 Business), alltså samma dag som strejken bröt ut. SAS smsade redan på morgonen att flighten var inställd. Detta var nog kring 08.00, alltså ett antal timmar innan strejken var ett offentligt faktum. Några minuter senare fick jag sms att jag var ombokad till tisdag 5/7 och resa via London. SAS Plus till London och sedan BA C till EWR. Skulle anlända vid 22 lokal tid så drygt 30 tim senare än planerat.
Resan till EWR:
SAS-flyget till London var Connect. Inte riktigt fullt i Plus och inte helt fullt i ekonomi vad jag kunde se. Verkade vara en del som var precis som jag ombokad. SAS Plus var som vanligt, blandad besättning. Vi anlände i tid, var dock orolig att väskan inte skulle hinna med. Här blir det claim mot SAS för hotellnatt som inte gick att boka av, parkering på CPH som inte gick att boka av samt EU-förordningen (?) för försenad ankomst.
BA-flyget var en 777-200 med Club Suits. Inte fullsatt, bra service, god mat. Första gången deras C och får nog säga att jag spontant gillar deras produkt mer än SAS C. Strul med el- och hörlursuttag men fick bara byta plats. Toaletten var kanske inte så städad mellan varven.
Kom fram till EWR, det gjorde dock inte min väska.... Den anlände tidigt torsdag morgon. Kunde följa den med min Airtag. Fick köpa på mig lite nödvändiga toalettartiklar och kläder, får skicka till AMEX under min reseförsäkring för försenat bagage.
Hemresa planerad med SAS-flyget igår lördag, 9/7. Fredag 03.00 lokal tid fick jag sms att flyget var inställt. Sedan var det tyst till kl 09.00 lokal tid att jag var ombokad till TAP Portugal. Ungefär samma avgångstid som SAS-planet, byte i Lissabon och landa lite efter 12 istället för vid 07. Har inte flugit TAP tidigare och såg att det var både munskyddskrav på båda flighterna och A321LR hemresan. Resan till CPH skulle kanske vara ett av deras får A320/321 med "riktiga" C-klasssäten.
Resan till CPH:
SMS på väg till EWR att planet var försenet med 40 min. Hade två timmar i Lissabon så inte så orolig för att missa anknytningen men kanske att väskan skulle strula igen. Vid incheckningen så sa personalen att C i TAP är endast 23 kg/väska och min vägde 28. Förklarade att jag var ombokad SAS och de har 32 kg för C. Inga problem sa de, och tog väskan.
C-klass i TAP A321LR är nog samma som SAS har. Ok om det inte är för lång flygning, i stort sett inga förvaringsutrymmen. Maten dålig, servicen var dock riktigt bra. Chefpursern kom fram till mig och 3 andra i kabinen och presenterade sig, bad mig välja huvudrätt och uppmanande mig att bara säga till om det var något hon kunde hjälpa till med. Övriga i kabinen kom en flygvärdinna och tog beställningarna från ca. 15-20 min senare. Inte en susning vad som föranledde denna uppmärksamhet men mycket trevligt. En toalett vilket gjorde att det ibland var lite kö och stökigt då kabinpersonalen arbetade hela tiden vid toaletten. Munskydd på fram till middagen, sedan inget efter det.
LIS-CPH: Lite ont om tid till nästa flyg och skulle ta mig från ena ändan av flygplatsen till andra. När jag kom fram till gaten frågade jag personalen om de kunde undersöka hur det gick med mitt bagage och om de skulle hinna få ombord det. Inga problem, den var redan på väg att lastas på den nya flighten. Visade sig sedan att det var vanliga TAP A321 med normala 3-3 säten. Seg flygning, trött, sov dåligt (klassiska huvudet hägnades tills man vaknar till och tror hela nacken låst sig, lutar bak huvudet, slumrar lite tills man tror nacken låst sig i den positionen...). Frukost på planet, helt ok. Landar i CPH, väskan ska komma 20-25 min men var redan på bandet när jag kom ner till bagagebandet (står hundratals väskor överallt på CPH).
Så överlag, ja, jag förlorade drygt en dag i NY men jag var medveten att risken fanns, men för mig har SAS skött detta riktigt bra.