Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

adhoc76

Medlem
Att arbeta varierande tider är en verklighet för en väldigt stor del av befolkningen, kontorstid 8-17 måndag-fredag är inte på något vis normen för vårdpersonal, poliser, städare, servitörer, rörmokare, otroligt många andra

Tänkte exakt detsamma, men ville inte rulla piloterna i aska och fjädrar mer än vad vi har gjort här. Tycker som @KalleSus att det känns meningslöst om än terapeutiskt när man är frustrerad. Jag tycker båda parter behöver sluta tramsa och ta ansvar för att lösa detta nu. Helst med sedvanlig förhandlingssekeretess så vi slipper höra än den ena än den andra parten beskriva motparten som en fähund.
 

Trumis

Medlem
Hej!

Vet inte om det off topic i denna tråd eller borde ligga i den andra tråden (lägger den där också) men här är min erfarenhet av strejken och min USA-resa med en kort reserapport.

Skulle resa ut mån 4/7 CPH-EWR (2-4-1 Business), alltså samma dag som strejken bröt ut. SAS smsade redan på morgonen att flighten var inställd. Detta var nog kring 08.00, alltså ett antal timmar innan strejken var ett offentligt faktum. Några minuter senare fick jag sms att jag var ombokad till tisdag 5/7 och resa via London. SAS Plus till London och sedan BA C till EWR. Skulle anlända vid 22 lokal tid så drygt 30 tim senare än planerat.

Resan till EWR:
SAS-flyget till London var Connect. Inte riktigt fullt i Plus och inte helt fullt i ekonomi vad jag kunde se. Verkade vara en del som var precis som jag ombokad. SAS Plus var som vanligt, blandad besättning. Vi anlände i tid, var dock orolig att väskan inte skulle hinna med. Här blir det claim mot SAS för hotellnatt som inte gick att boka av, parkering på CPH som inte gick att boka av samt EU-förordningen (?) för försenad ankomst.

BA-flyget var en 777-200 med Club Suits. Inte fullsatt, bra service, god mat. Första gången deras C och får nog säga att jag spontant gillar deras produkt mer än SAS C. Strul med el- och hörlursuttag men fick bara byta plats. Toaletten var kanske inte så städad mellan varven.

Kom fram till EWR, det gjorde dock inte min väska.... Den anlände tidigt torsdag morgon. Kunde följa den med min Airtag. Fick köpa på mig lite nödvändiga toalettartiklar och kläder, får skicka till AMEX under min reseförsäkring för försenat bagage.

Hemresa planerad med SAS-flyget igår lördag, 9/7. Fredag 03.00 lokal tid fick jag sms att flyget var inställt. Sedan var det tyst till kl 09.00 lokal tid att jag var ombokad till TAP Portugal. Ungefär samma avgångstid som SAS-planet, byte i Lissabon och landa lite efter 12 istället för vid 07. Har inte flugit TAP tidigare och såg att det var både munskyddskrav på båda flighterna och A321LR hemresan. Resan till CPH skulle kanske vara ett av deras får A320/321 med "riktiga" C-klasssäten.

Resan till CPH:
SMS på väg till EWR att planet var försenet med 40 min. Hade två timmar i Lissabon så inte så orolig för att missa anknytningen men kanske att väskan skulle strula igen. Vid incheckningen så sa personalen att C i TAP är endast 23 kg/väska och min vägde 28. Förklarade att jag var ombokad SAS och de har 32 kg för C. Inga problem sa de, och tog väskan.

C-klass i TAP A321LR är nog samma som SAS har. Ok om det inte är för lång flygning, i stort sett inga förvaringsutrymmen. Maten dålig, servicen var dock riktigt bra. Chefpursern kom fram till mig och 3 andra i kabinen och presenterade sig, bad mig välja huvudrätt och uppmanande mig att bara säga till om det var något hon kunde hjälpa till med. Övriga i kabinen kom en flygvärdinna och tog beställningarna från ca. 15-20 min senare. Inte en susning vad som föranledde denna uppmärksamhet men mycket trevligt. En toalett vilket gjorde att det ibland var lite kö och stökigt då kabinpersonalen arbetade hela tiden vid toaletten. Munskydd på fram till middagen, sedan inget efter det.

LIS-CPH: Lite ont om tid till nästa flyg och skulle ta mig från ena ändan av flygplatsen till andra. När jag kom fram till gaten frågade jag personalen om de kunde undersöka hur det gick med mitt bagage och om de skulle hinna få ombord det. Inga problem, den var redan på väg att lastas på den nya flighten. Visade sig sedan att det var vanliga TAP A321 med normala 3-3 säten. Seg flygning, trött, sov dåligt (klassiska huvudet hägnades tills man vaknar till och tror hela nacken låst sig, lutar bak huvudet, slumrar lite tills man tror nacken låst sig i den positionen...). Frukost på planet, helt ok. Landar i CPH, väskan ska komma 20-25 min men var redan på bandet när jag kom ner till bagagebandet (står hundratals väskor överallt på CPH).

Så överlag, ja, jag förlorade drygt en dag i NY men jag var medveten att risken fanns, men för mig har SAS skött detta riktigt bra.
 
Maken till dålig artikel får man leta efter.

Att Björn inte skulle köra sportbil? Han har ju sin bil han åker ner med till Tyskland för att köra på racing bana med.

Sa han verkligen upp sig från SAS? Inte riktigt den versionen han själv gick ut med när han fick hänga in uniformen.

Han har onekligen tappat omkring 6000 följare då han tidigare varit uppe en bit över 100k följare. Man kan ju fråga sig varför.

Att han skulle ha banklån för sin pilot utbildning tror jag inte en sekund på då han själv har stridspilot i svenska försvaret och 1985 konverterade till SAS och är tämligen säker på att både försvaret och sas på den tiden stod för kostnaderna.

Björn slutar än idag inte att förvåna med sina inlägg och utspel. Att han "skarpt ogillar" ledningen och gör vad han kan för att smutskasta dom är ju inte direkt någon nyhet.
Också intresant att Björn tycker att "politiken ska styra upp" - som att SAS är nån slags politiskt styrt statligt bolag... Godmorgon Världen i P1 imorse hade ett inslag om just detta femomen med nationella flygbolag i omvandling.

Vad betyder flygbolagen för en nations identitet? - Godmorgon världen | Sveriges Radio
 
Också intresant att Björn tycker att "politiken ska styra upp" - som att SAS är nån slags politiskt styrt statligt bolag... Godmorgon Världen i P1 imorse hade ett inslag om just detta femomen med nationella flygbolag i omvandling.

Vad betyder flygbolagen för en nations identitet? - Godmorgon världen | Sveriges Radio

Det SPG piloterna med Björn i spetsen önskar är väl ytterligare ett budgetanslag på X-antal miljarder och sedan busniess as usual fram till nästa strejk
 

Vera

Medlem
Också intresant att Björn tycker att "politiken ska styra upp" - som att SAS är nån slags politiskt styrt statligt bolag... Godmorgon Världen i P1 imorse hade ett inslag om just detta femomen med nationella flygbolag i omvandling.

Vad betyder flygbolagen för en nations identitet? - Godmorgon världen | Sveriges Radio
Det är den där någon igen och kopplingen mellan rättigheter och skyldigheter som faller bort allt mer. Endast rättigheter verkar kvarstå.
 

Jönsson

Medlem
Märklig reaktion vid incheckning/bag drop på Arlanda nu på morgonen då mina tags granskades gång på gång varefter jag ombads legitimera mig. Frågade om något var fel varpå jag fick svaret ”du är incheckad på SAS”, hur är det möjligt? Fick förklara att Cityjet som flyger för SAS inte omfattas av strejken.
 

pep

Medlem
"Ifølge SAS Pilot Group har selskabet brugt piloter til at flyve mod destinationer, hvor der var alternative hjemrejsemuligheder: SAS Pilot Group (SPG) stopper med at hente charterpassagerer hjem.Gruppen af strejkende piloter mener ikke, at SAS har håndteret aftalen om dispensation af strejken efter intentionen, skriver Dansk Metal i en pressemeddelelse. Dermed stopper piloterne flyvningerne 10. juli"
SAS-piloter stopper med at hente strandede passagerer hjem - TV 2
 

gusten

Medlem
Om man skulle inta en förstående inställning till piloternas agerande, så kunde man tro att de tagit på sig uppgiften att tvinga fram den grundliga omstöpning av bolaget som det bäddats för i decennier. Men knappast är det så. Sammantaget har jag svårt att känna sympati för deras (piloternas) agerande, inte minst vad timingen beträffar. De sågar av den gren de själva sitter på, i ett extremt läge för hela flygindustrin.
Även jag är historiskt en flitig SK kund - men sedan snart 10 år undviker jag dem helt. På min vecko-”milk-run” ARN-HEL är de i princip alltid försenade, till skillnad mot både Finnair och Norwegian och med betydligt sämre priser. Även i övrigt tycker jag att det väldigt ofta varit problem t e x med punktlighet. Och denna ständigt pågående nedskalning av servicenivån med allt från slopande av jordnötter till anständig inflight service. Den bruna kartongen i Plus gör ingen glad.

Detta blir nog startskottet på en verklig omdaning av SAS och slutet på mångårig kapitalförstöring. Hoppas något riktigt bra kommer ut när röken skingrats.
 
Toppen