Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Tonton

Medlem
Och enligt den på instagram aktive före detta kaptenen så kan en pilothustru inte jobba mer än max halvtid så det slår ju hårt på familjeekonomin. :rolleyes:

(undrar för övrigt varför de tre lediga dagarna i sträck inte skulle kunna ägnas åt familj och att hämta/lämna på förskolan?)


Jag har inte ens barn, men blir provocerad av hans synsätt. Men ännu mer provocerad av att journalisten i fråga inte ifrågasätter, utan bara skriver vad personen önskar förmedla.
 

intuition

Medlem
...
Hoppas de har riktigt dyra vanor.
Nja, det kan jag aldrig tänka mig. Så vitt man förstår av tongångarna från SPF så är det bara SAS chefer som tecknar dyra leasingavtal osv.
Så om en sparkad pilot deklarerar knappt 116 000 som underskott av kapital kan det ju omöjligen betyda att han har ränteutgifter på 12 tkr/mån.
 

KalleSus

Medlem
Och enligt den på instagram aktive före detta kaptenen så kan en pilothustru inte jobba mer än max halvtid så det slår ju hårt på familjeekonomin. :rolleyes:

(undrar för övrigt varför de tre lediga dagarna i sträck inte skulle kunna ägnas åt familj och att hämta/lämna på förskolan?)
Helt oväsentlig kommentar.
Om det är något som framkommit av den senaste veckans djupundersökning av piloternas arbetstider och privatliv, så är det ändå oförutsägbarheten i deras schema.
Jag är inte säker på att deras barn och inte heller deras förskola, tycker att det är speciellt lyckat om en förälder kommer och hämtar tre dagar i veckan (olika dagar varje vecka för säkerhets skull) och i övrigt kommer ingen.
Jag tycker fortfarande att diskussionen här håller en standard som till och med är ovärdig en kvällstidning.
 
Last edited:
Tycker faktiskt att artikeln med Björn i alla fall var helt okej. Han gör ju klart att det är piloterna i stort han refererar till och inte nödvändigtvis han själv som varit long-haul kapten i över 30 år, även om det såklart kan skicka lite fel signaler och kunnat tydliggjorts bättre.

Det jag däremot kan störa mig är hur lätt det är att få legitimitet i en sån här fråga utifrån hur många följare du har på sina sociala medier. Exempelvis dök det upp ett inlägg idag om hur SAS bedriver en "fight the employees"-politik, om hur han påtalat detta för ledningen vid upprepade tillfällen och att en kapten som gör detta mot sin crew skulle vara en säkerhetsrisk, och allt detta med efterföljande bifall i kommentarsfältet. Är själv den första att skriva under på att goda villkor och ett väl omhändertagande som regel är vägen mot långsiktig framgång. Men då krävs även att det finns ledare där ute som är beredda att med målsättningar och innovationer bevisa att det går att ha ett skandinaviskt flygbolag med skäliga löner och få det att bli ekonomiskt hållbart. Hittills har inte någon sådan kliva fram, men om Björn känner sig så trygg i att det är vägen framåt, så torde han vara beredd att också ta ansvar för det och iklä sig rollen som VD eller styrelseordförande och axla det ansvaret. Det är ingen ironi här, skulle mer än någon önska att det gick att skapa ett SAS där du som pilot kan leva gott samtidigt som det var ekonomiskt hållbart. Men då måste någon visa att det är görbart. Att bara skriva om det i sina sociala kanaler hjälper ingen.
 
Helt oväsentlig kommentar.
Om det är något som framkommit av den senaste veckans djupundersökning av piloternas arbetstider och privatliv, så är det ändå oförutsägbarheten i deras schema.
Jag är inte säker på att deras barn och inte heller deras förskola, tycker att det är speciellt lyckat om en förälder kommer och hämtar tre dagar i veckan (olika dagar varje vecka för säkerhets skull) och i övrigt kommer ingen.
Jag tycker fortfarande att diskussionen här håller en standard som till och med är ovärdig en kvällstidning.
Är piloten en ensamstående förälder? Blir ju lite konstigt då att ha en pilothustru/man, eller hur menar du nu?
 
Helt oväsentlig kommentar.

Först och främst, så håller jag med dig om att tonen här kan bli onödigt dålig ibland, speciellt i den här tråden. Det finns absolut en del fog för piloternas beklagelser, framförallt försöken att runda återanställningsrätten ter sig väldigt illa i min mening.

Men jag kan inte hålla med dig om det här inlägget specifikt. Det slängs fram siffror om 60 timmars arbetsveckor, som om det skulle vara något som varje pilot arbetade varje vecka. Det blir faktiskt lite löjligt, speciellt när man vet att de inte får flyga mer än runt halv heltid på ett år.

Att arbeta varierande tider är en verklighet för en väldigt stor del av befolkningen, kontorstid 8-17 måndag-fredag är inte på något vis normen för vårdpersonal, poliser, städare, servitörer, rörmokare, otroligt många andra. Att få sitt schema 2-6 veckor i förväg är på intet sätt underligt, utan en självklarhet för en stor del av de som arbetar i servicesektorn.

Om den största olyckan som kan drabba någon är att inte kunna lämna sitt barn på förskolan samma tid varje morgon, så finns det väldigt många som förtjänar vår sympati före piloterna.
 
Toppen