Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Sitter över Kräkland just nu men kan inte förstå konceptet att man retar sig på att piloterna kämpar för sin sak. Precis som du eller ngn annan får kämpa för sin sak. Varför denna avundsjuka? Se till att ni är piloter i så fall.
Ingen här är avis. Vi sitter oftast strax bakom piloterna i planet halvsovandes i ett stort skönt Businessclass-säte sippandes champagne
 

mha321

Medlem
Hur mycket tror du piloterna skulle få betalt i det bolaget? Jag frågade nyss om SAS kontra Norwegian. Det cirkulerar nämligen siffror om Ryanairs piloter där deras kaptener tjänar över 1,5 miljoner/år...

Det är mycket klagomål på SAS piloter men det vore bra att jämföra dem med andra piloter om vi ska ha en legitim synpunkt.
Är detta jämförbara siffror dock? Så vitt jag visste, men det kan vara olika och tex beroende på bas, så är Ryan piloter till största egenföretagare? Vilket isåfall innebär att tex egenavgifter och pensionsavsättningar ska dras av från dessa 1.5 miljoner, vilket gör att faktiska inkomsten hamnar rejält under vad sas piloterna får I snitt...
 

Ricci

Medlem
Hur mycket tror du piloterna skulle få betalt i det bolaget? Jag frågade nyss om SAS kontra Norwegian. Det cirkulerar nämligen siffror om Ryanairs piloter där deras kaptener tjänar över 1,5 miljoner/år...

Det är mycket klagomål på SAS piloter men det vore bra att jämföra dem med andra piloter om vi ska ha en legitim synpunkt.
Det är väl det klassiska "demand and supply" du får betalt hur stor efterfrågan det finns.
Norrwegian har gjort upp med sina piloter idag för att säkra sina flygningar.
Norwegian indgår ny aftale med 688 piloter - CHECK-IN.dk

I USA saknas det piloter och hundratals flygplan står på marken.
Pilotmangel: American Airlines sætter 100 fly på jorden - CHECK-IN.dk

SAS sparkade 50% av piloterna sommaren 2020 och nu försöker man få tillbaka sparkade piloter + piloter som är kvar skall kraftigt reducera sin lön. Vilket man inte verkar lyckas....LH sparkade bara 25% och lyckas nu komma tillbaka betydligt snabbare.
Även med nya pilot avtalet 2019 gjorde SAS svarta siffror och med en minskad personalstyrka med runt 50% bör man ta sig en funderare vart problemet ligger.
 

Sir Lemon

Medlem
Vad är din fråga? 40%? Hur vet du det? Vad har det att göra med vad jag är beredd att betala med piloternas löner?
Den som försvarar orimliga lönekamper med strejkmedel i ett bolag plågat med överkostnader av löne/arbetsinnehåll till den grad att det står vid konkursens rand, tänker jag, bör ha en beredvillighet att betala för dessa lönekostnader i syfte att ha ngn form av trovärdighet. Det finns, som bekant, inga gratisluncher.
 

cantona

Medlem
Den som försvarar orimliga lönekamper med strejkmedel i ett bolag plågat med överkostnader av löne/arbetsinnehåll till den grad att det står vid konkursens rand, tänker jag, bör ha en beredvillighet att betala för dessa lönekostnader i syfte att ha ngn form av trovärdighet. Det finns, som bekant, inga gratisluncher.
Presentera fakta. Hur vet du vad de begär? Källa på det! Hur vet du vad de är erbjudna? Gissa kan ju vem som helst göra.
 

mha321

Medlem
Det är väl det klassiska "demand and supply" du får betalt hur stor efterfrågan det finns.
Norrwegian har gjort upp med sina piloter idag för att säkra sina flygningar.
Norwegian indgår ny aftale med 688 piloter - CHECK-IN.dk

I USA saknas det piloter och hundratals flygplan står på marken.
Pilotmangel: American Airlines sætter 100 fly på jorden - CHECK-IN.dk

Samtidigt hade Norse 3000 sökande till 50 platser för piloter. Så I norra Europa råder uppenbarligen inte någon pilotbrist.
 
Toppen