Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

011430121

Medlem
Det är många affärer för SAS framtid som står på spel om det blir strejk, hur länge kan Apollo göra affärer med SAS det är ju miljard kontrakt som ståt på spel och flygningar på helger då affärsresenärer inte utnyttjar SAS i höggrad.
 

Tomas E

Medlem
Nja, snarare 60-80 miljoner per dag. Vilket innebär att kassan räcker rätt långt. Tittar man på senaste kvartalsrapporten så kan SAS hålla ut 1-2 år med nuvarande utflöde av pengar (om ingenting ändras).
Utan kapitaltillskott är det där en överoptimistisk tolkning där jag tror att du blandar mellan resultat/soliditet och likviditet (som brukar vara mycket svårare att analysera externt enbart på rapportdata, och varierar upp och ner över tiden).

Årsredovisningen, d.v.s. läget per 31 oktober 2021, anger 6,4 miljarder i eget kapital. Sedan dess har SAS gått med nära 4,2 mdr i förlust i två kvartal (2,6 resp 1,6), så det egna kapitalet bör vara nere på drygt 2,2 mdr. D.v.s. utan kapitaltillskott är SAS enbart ett riktigt dåligt kvartal från konkurs "soliditetsvägen". Svenska statens besked om att man är beredd att omvandla lån till aktier (eget kapital) ger dock viss respit.

Låt oss då titta på risken för konkurs "likviditetsvägen" (tomt i kassan) vilket nog brukar vara det vanligaste. Senaste kvartalsredovisningen anger mycket riktigt de likvida medlen (i huvudsak "kassa och bank") vid kvartalets slut (30 april) till 8,5 mdr att jämföra med 3,4 mdr enbart ett kvartal innan 31 jan 2022. Ökningen beror till stor del på att SAS under kvartalet tog den svenska och danska kreditfaciliteten ("lånelöfte") om 3 mdr i bruk, d.v.s. tog mer lån.

Kassan i ett företag, de likvida medlen, behöver täcka alla löpande utbetalningar. Det är inte bara en "reserv" för att täcka förluster. I en lånefinansierade verksamhet - som i princip alla företag är i varierande utsträckning - behöver bl.a. lån kunna återbetalas löpande när de förfaller. I årsredovisningen angav SAS att de hade 16,3 miljarder i kortfristiga skulder = sådana som förfaller inom ett år. Om SAS inte längre kan ta nya lån i tillräcklig utsträckning, t.ex. för att ingen tror på verksamheten p.g.a. strejk och att det är oklart om de får in nytt kapital, lär alltså kassan i genomsnitt dräneras på över en miljard per månad p.g.a. de kortfristiga lånen. Så det kan gå på några månader att bränna igenom 8,5 mdr i likviditet om det fortsätter vara frågetecken kring verksamheten och ägarna. Några 1-2 år krävs inte för det. Så överskatta inte hur bra SAS finansiella situation ser ut bara för att kassan ser ut att vara fem gånger större än den senaste kvartalsförlusten - det är inte mått som direkt kan mätas mot varandra utan hänsyn till skuldsituationen!

Men det är väldigt mycket som inte går att utläsa ur de finansiella rapporterna, t.ex. hur leasingavtalen är utformade, som spelar roll när man ska bedöma likviditetsutvecklingen framåt.
 

Ping

Medlem
Då var det dags för SAS traditionella händelse igen :).

Som skattebetalare tycker jag man borde låta SAS konka.
Lägg ner linjer som inte är lönsamma, tycker någon stat att det är så viktig för infrastrukturen får väl dessa sponsra linjerna.
SAS är för min del som reser mycket inom Europa nästan alltid dyrare, sämre anslutning (längre väntetid), sämre avgång och ankomsttider, sämre service (fast nu försämras service från andra bolag också, så...).

Det går redan dåligt för SAS, även om de nu verkar börja återhämta sig. Piloterna som enligt Svensk näringsliv 2019 hade en snittlön på 93 000sek/månad, väldigt hög (statministern hade samma år 172 000sek/månad, specialistläkare 79 200sek/månad år 2020) Facket kontrade inte med någon snittlön så då antar jag att den siffran stämmer ganska bra. Det är dock synd att annan SAS personal dras med vid ett eventuellt fall.
Jag känner tyvärr ingen sympati för piloterna. Kanske nyrekryterade piloter som inte är nära denna snittlön.

Bättre starta ett helt nytt bolag som kan ha en fungerande ekonomi.

Bara min personliga åsikt, tackar media för uppmärksamheten så man undviker SAS ännu mer.
 

Fredrik

Medlem
Då var det dags för SAS traditionella händelse igen :).

Som skattebetalare tycker jag man borde låta SAS konka.
Lägg ner linjer som inte är lönsamma, tycker någon stat att det är så viktig för infrastrukturen får väl dessa sponsra linjerna.
SAS är för min del som reser mycket inom Europa nästan alltid dyrare, sämre anslutning (längre väntetid), sämre avgång och ankomsttider, sämre service (fast nu försämras service från andra bolag också, så...).

Det går redan dåligt för SAS, även om de nu verkar börja återhämta sig. Piloterna som enligt Svensk näringsliv 2019 hade en snittlön på 93 000sek/månad, väldigt hög (statministern hade samma år 172 000sek/månad, specialistläkare 79 200sek/månad år 2020) Facket kontrade inte med någon snittlön så då antar jag att den siffran stämmer ganska bra. Det är dock synd att annan SAS personal dras med vid ett eventuellt fall.
Jag känner tyvärr ingen sympati för piloterna. Kanske nyrekryterade piloter som inte är nära denna snittlön.

Bättre starta ett helt nytt bolag som kan ha en fungerande ekonomi.

Bara min personliga åsikt, tackar media för uppmärksamheten så man undviker SAS ännu mer.

Hur mycket tror du piloterna skulle få betalt i det bolaget? Jag frågade nyss om SAS kontra Norwegian. Det cirkulerar nämligen siffror om Ryanairs piloter där deras kaptener tjänar över 1,5 miljoner/år...

Det är mycket klagomål på SAS piloter men det vore bra att jämföra dem med andra piloter om vi ska ha en legitim synpunkt.
 

cantona

Medlem
Är du förutom att vara en provokatör beredd att betala pilot-tillägg på 40% på dina flygbiljetter om du nu ens flyger?
Sitter över Kräkland just nu men kan inte förstå konceptet att man retar sig på att piloterna kämpar för sin sak. Precis som du eller ngn annan får kämpa för sin sak. Varför denna avundsjuka? Se till att ni är piloter i så fall.
 
Toppen