Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Vad jag uppfattade på TV4 så har de 450 piloterna återanställningsrätt till och med 2024. Att man ska återanställa 450 piloter stegvis fram till och med 2024 verkar kanske inte jättetroligt, eller? Det skulle innebära 15 piloter i månaden fram till slutet 2024.

Det känns som att den här "segern" för piloterna mest är en pappersprodukt för att de ska kunna säga att man säkrade återanställningsrätten. Vad tror ni?
 
Vad jag uppfattade på TV4 så har de 450 piloterna återanställningsrätt till och med 2024. Att man ska återanställa 450 piloter stegvis fram till och med 2024 verkar kanske inte jättetroligt, eller? Det skulle innebära 15 piloter i månaden fram till slutet 2024.

Det känns som att den här "segern" för piloterna mest är en pappersprodukt för att de ska kunna säga att man säkrade återanställningsrätten. Vad tror ni?
En icke obetydlig del av dessa 450 piloter har förmodligen gått vidare i sina yrkesliv…
Vissa har nya flygarbetsgivare som styrmän hos Norwegian, Widerøe, Flyr & Eurowings. De fd Scandinavia piloter(en hel del)som flyger i SAS connect är redan inne i koncernen.
Sedan är det en icke obetydlig andel som karriärväxlat helt och hållet.
 

JacobGBG

Medlem
Det känns som att den här "segern" för piloterna mest är en pappersprodukt för att de ska kunna säga att man säkrade återanställningsrätten. Vad tror ni?

Frågetecknet är, om situationen överhuvudtaget är sådant att det existerar 450st piloter som suttit med armarna i kors 2 år i väntan på att bli återanställda? Det finns säkert några sådana piloter, men att majoriteten av dessa inte skulle sökt annan anställning låter väldigt konstigt för någon som är van med en så pass hög lön.

Så för att svara på din fråga. Bråket om anställningsrätten är en chimär man nyttjat som svepskäl för att få gå in i konflikten.
 
Frågetecknet är, om situationen överhuvudtaget är sådant att det existerar 450st piloter som suttit med armarna i kors 2 år i väntan på att bli återanställda? Det finns säkert några sådana piloter, men att majoriteten av dessa inte skulle sökt annan anställning låter väldigt konstigt för någon som är van med en så pass hög lön.

Så för att svara på din fråga. Bråket om anställningsrätten är en chimär man nyttjat som svepskäl för att få gå in i konflikten.
Det är väl anställningsrätten som insätts igen på alla bolagen tänker jag. Så att när det behövs anställas piloter har SPF-piloterna absolut förtur.
 
Det är väl anställningsrätten som insätts igen på alla bolagen tänker jag. Så att när det behövs anställas piloter har SPF-piloterna absolut förtur.

Finns säkert klausuler också…att den tidigare piloten ska vara anställningsbar
Dvs hålla sina flygarcertifikat giltiga
Hålla liv i ett trafikflygarcertifikat för egna pengar utan jobb en längre tid är inte gratis…upprätthålla 2 motortid, flygläkarundersökningar, flyga upp för kontrollant varje år etc…
 
Finns säkert klausuler också…att den tidigare piloten ska vara anställningsbar
Dvs hålla sina flygarcertifikat giltiga
Hålla liv i ett trafikflygarcertifikat för egna pengar utan jobb en längre tid är inte gratis…upprätthålla 2 motortid, flygläkarundersökningar, flyga upp för kontrollant varje år etc…
Nu vet jag inte hur facket är uppbyggt, men i brist på strejkkassa bör de ju tillföra något för den höga avgiften, om inte pamparnas höga löner, och att det borde ingå att facket håller dig flygbar i alla fall en viss tid om du förlorar jobbet.
Det hade jag sett som en självklarhet om jag vart pilot.
 

mha321

Medlem
Nu vet jag inte hur facket är uppbyggt, men i brist på strejkkassa bör de ju tillföra något för den höga avgiften, om inte pamparnas höga löner, och att det borde ingå att facket håller dig flygbar i alla fall en viss tid om du förlorar jobbet.
Det hade jag sett som en självklarhet om jag vart pilot.
Kollar man kort på hemsidan så gör de inte det. Däremot förmedlar de ett antal försäkringar som man kan teckna ovanpå, bland annat loss of license.

Intressant för övrigt att spf tar ut en extra avgift på 200kr/månaden (motsvarande runt 30% för en högavlönad pilot och över 50% för en lågavlönad) av just medlemmar från sas.
 

Vera

Medlem
Strejkrätten finns inte i något kollektivavtal. Inte heller lockout är tillåtet. 5,5 är väldigt lång tid, och väldigt bra för alla inblandade. Det konstiga här är att piloterna erbjöd sex år, men men, väldigt mycket bättre än det normala tre år.
Ja man har nog inte/kommer inte att få all info utan kan bara spekulera. Tänkte också att rekonstruktion kan ju innebära att hela strejken och det avtalet tappar sin betydelse vid ev släckning av vissa bolag. Framtiden får väl utvisa...
 

Vera

Medlem
Utan att veta exakt, men om dryga 5 år är väl en betydande del av strejkgänget pensionerade. Lugna sköna år med relativt sett goda villkor kanske kändes som en bra final.
Säkert en hel del i det men har en känsla att de yngre kan vara lite mer strejkbenägna utan att ha på fötterna o kanske ser vad de äldre har...

Vad jag uppfattade på TV4 så har de 450 piloterna återanställningsrätt till och med 2024. Att man ska återanställa 450 piloter stegvis fram till och med 2024 verkar kanske inte jättetroligt, eller? Det skulle innebära 15 piloter i månaden fram till slutet 2024.

Det känns som att den här "segern" för piloterna mest är en pappersprodukt för att de ska kunna säga att man säkrade återanställningsrätten. Vad tror ni?
Ja att tro att flyget ska gasa fullt och expandera med dagens konjuktur, krig, bränslemarknad, klimat och påföljande behov av prisökningar känns en bit bort. Självklart ska man följa lagar och avtal men som du skriver kan vara en pappersprodukt.
 
Last edited by a moderator:
Toppen