Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Banbul

Medlem
Är det ändå inte lite positiva nyheter? Kassan har inte minskat sedan sist trots strejken och de är positiva till att säkra finansiering.

Eller brister jag i läsförståelse? (ev dåligt formulerat av journalisten) :)
 
Last edited:

intuition

Medlem
Ibland behöver man sätta siffror i perspektiv.
58 miljarder är mer pengar än vad Stockholms totala skatteintäkt 2022 blir. Dvs skulle vi stänga ner all kommunal verksamhet i Stockholm och dirigera om pengarna till SAS skulder, skulle det inte räcka att hålla stängt i ett år.

Skulle Solna kommun känna att man behöver gå in och stötta sitt lokala näringsliv i Frösundavik så behöver kommunen stänga ner i knappt 13 år för att betala av skulderna.

"Lilla" Linköping skulle behöva hålla stängt i 29 år för att göra SAS skuldfritt.

För staten är det lite lugnare. Där kan man stänga ner lite mer selektivt. Vi behöver bara stänga ner hela rättsväsendet i lite drygt ett år så är skulderna betalda!
 

mha321

Medlem
Ibland behöver man sätta siffror i perspektiv.
58 Mkr är mer pengar än vad Stockholms totala skatteintäkt 2022 blir. Dvs skulle vi stänga ner all kommunal verksamhet i Stockholm och dirigera om pengarna till SAS skulder, skulle det inte räcka att hålla stängt i ett år.

Skulle Solna kommun känna att man behöver gå in och stötta sitt lokala näringsliv i Frösundavik så behöver kommunen stänga ner i knappt 13 år för att betala av skulderna.

"Lilla" Linköping skulle behöva hålla stängt i 29 år för att göra SAS skuldfritt.
Ja det är kopiösa mängder pengar.

Samtidigt ska man betänka att I princip inga företag, eller för den delen privatpersoner, är skuldfria. För att inte tala om stater. Hela ekonomin bygger på stora skulder nu...

Majoriteten av de riktigt stora skulderna handlar väl om flygplanen. Skulder till andra leverantörer (tex swedavia brukar väl ligga med på listan - tex flygplatsavgifter bygger väl upp en tillfällig kortfristig skuld) brukar ju räknas I miljoner. Även tiotals miljoner är ju "ingenting" jämfört med detta.

Strejken har väl i första hand påverkan på likviditeten, och på möjligheten att minska skulderna. Den skapar i sig ingen ny skuld?

Men det beror väl lite på bokföringen. Hur bokförs en flygbiljett såld i januari för ett flyg i december. Man får ju in likviditet, men bokas det som en kortfristig skuld mot den kund som köpt dem, eftersom leverans inte skett?
 

Banbul

Medlem
Ibland behöver man sätta siffror i perspektiv.
58 miljarder är mer pengar än vad Stockholms totala skatteintäkt 2022 blir. Dvs skulle vi stänga ner all kommunal verksamhet i Stockholm och dirigera om pengarna till SAS skulder, skulle det inte räcka att hålla stängt i ett år.

Skulle Solna kommun känna att man behöver gå in och stötta sitt lokala näringsliv i Frösundavik så behöver kommunen stänga ner i knappt 13 år för att betala av skulderna.

"Lilla" Linköping skulle behöva hålla stängt i 29 år för att göra SAS skuldfritt.

För staten är det lite lugnare. Där kan man stänga ner lite mer selektivt. Vi behöver bara stänga ner hela rättsväsendet i lite drygt ett år så är skulderna betalda!

Intäkterna taktar ändå nästan 40 miljarder om året just nu så absolut inte ohållbart om kostnadssidan kan stabiliseras.
 

intuition

Medlem
...
Men det beror väl lite på bokföringen. Hur bokförs en flygbiljett såld i januari för ett flyg i december. Man får ju in likviditet, men bokas det som en kortfristig skuld mot den kund som köpt dem, eftersom leverans inte skett?
Man brukar nog inte bokföra intäkt förrän tjänsten ät utförd. Sådant som är betalt i förskott räknas som kundskuld ("skuld till kunder"). När man levererar för tex 1000 kr så flyttar man 1000kr från skuldkontot till intäkter.
 

Homer

Medlem

fcx

Medlem
Nu ska man väl också säga att skulderna är 58 miljarder, men tillgångarna är 60 miljarder. Utan att ha grävt i detalj så antar jag att de största posterna är flygplan på "avbetalning" som bokförs som tillgång och skuld samtidigt. Någon mer ekonomiskt sinnad typ får gärna rätta mig.
 
Toppen