Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

mha321

Medlem
Man brukar nog inte bokföra intäkt förrän tjänsten ät utförd. Sådant som är betalt i förskott räknas som kundskuld ("skuld till kunder"). När man levererar för tex 1000 kr så flyttar man 1000kr från skuldkontot till intäkter.
Precis så jag menade. Min tanke var mest "gör man så även för flygbiljetter". Det torde ju isåfall bli en inte helt obetydande skuld.
 

Tomas E

Medlem
Nu ska man väl också säga att skulderna är 58 miljarder, men tillgångarna är 60 miljarder. Utan att ha grävt i detalj så antar jag att de största posterna är flygplan på "avbetalning" som bokförs som tillgång och skuld samtidigt. Någon mer ekonomiskt sinnad typ får gärna rätta mig.
Så ser bokföring ut: ett företags tillgångar är endera finansierade av skulder eller av eget kapital. :) Låna en miljard: en miljard i kassan (tillgång) och en miljard i skuld. Köp ett flygplan för miljarden: en miljard i anläggningstillgångar och en miljard i skuld.
 
På följande sida laddas diverse dokument upp som underlag i Chapter 11 processen. Kroll Restructuring Administration

Jag tänkte att man kanske kunde hitta det nya kollektivavtalet där, men det har jag inte lyckats med ännu. Hittade dock ett antal andra dokument kopplat till personalen. (dokument 16, 57, 88, 93 och 130) Har bara gjort en snabb scanning så är inte helt insatt i detaljerna ännu. Ska se om jag hinner/orkar läsa igenom dem under de få kvarvarande semesterdagarna. Men det verkar som att man laddat upp varje uppdaterad version av beslut/minnesanteckningar så man kan kanske se spår av utkomsten av avtalet i dessa uppdateringar.

Där är en "employee benefit" siffra som ändrats från $39 000 000 till $9 000 000.
Den sista siffran låter misstänkt lik 100 000 000 SEK, vilket ju var någonting man kom överens om i avtalet.

Har dock inte full klarhet i vad detta är. Ska se om det klarnar när/om jag har läst all information.
 

Sir Lemon

Medlem
På följande sida laddas diverse dokument upp som underlag i Chapter 11 processen. Kroll Restructuring Administration

Jag tänkte att man kanske kunde hitta det nya kollektivavtalet där, men det har jag inte lyckats med ännu. Hittade dock ett antal andra dokument kopplat till personalen. (dokument 16, 57, 88, 93 och 130) Har bara gjort en snabb scanning så är inte helt insatt i detaljerna ännu. Ska se om jag hinner/orkar läsa igenom dem under de få kvarvarande semesterdagarna. Men det verkar som att man laddat upp varje uppdaterad version av beslut/minnesanteckningar så man kan kanske se spår av utkomsten av avtalet i dessa uppdateringar.

Där är en "employee benefit" siffra som ändrats från $39 000 000 till $9 000 000.
Den sista siffran låter misstänkt lik 100 000 000 SEK, vilket ju var någonting man kom överens om i avtalet.

Har dock inte full klarhet i vad detta är. Ska se om det klarnar när/om jag har läst all information.
Tack för din insats att djuploda, bro!
 

Haga75

Ny medlem
Är det jag som inte förstår. Tillgångar 60,1 miljarder och skulder på 58,6 miljarder - då borde egna kapitalet uppgå till 1,5 miljarder. Inte mycket att spela på innan egna kapitalet är förbrukat, eller bakar man in egna kapitalet i siffran för skulder?
 

Tomas E

Medlem
Är det jag som inte förstår. Tillgångar 60,1 miljarder och skulder på 58,6 miljarder - då borde egna kapitalet uppgå till 1,5 miljarder. Inte mycket att spela på innan egna kapitalet är förbrukat, eller bakar man in egna kapitalet i siffran för skulder?
Helt rätt att eget kapital är den diffen, men inlagorna till amerikansk domstol kan vara upprättade enligt något annorlunda redovisningsprinciper än i svensk bokföring. Det är för att siffran är nära noll som SAS riskerar konkurs och behöver rekonstruktion/konkursskydd!
SAS marknadsvärde baserat på dagens aktiekurs är som en jämförelse 4,7 miljarder, vilket de flesta som kan räkna tycker är för högt.
 

intuition

Medlem
En annan lite kul (tyckte jag) jämförelse på vad 58 miljarder anläggningstillgångar skulle kunna vara

Dubbelspår på västkustbanan genom Helsingborg, förlagda i borrad tunnel under staden, totalt 13,5 km tågtunnel varav drygt 7 km under Öresund + anslutningar till danska järnvägsnätet
PLUS
17 km ny motorväg, varav 11 km förlagd i 2 tunnelrör under Öresund samt förbindelser som länkar E4/E6/E20 i Sverige med E47 i Danmark

Två nya förbindelser till Europa som skulle användas av 15 000 fordon och 19 000 tågpassagerare om dagen och återbetala sig på 35 år. Jämför det med att staten är delägare i SAS med samma kapitalbindning som bara genererar förluster och transporterar upp till 30 000 passagerar/dag (på en bra dag, när man inte strejkar eller så)
 

Homer

Medlem
Nu ska man väl också säga att skulderna är 58 miljarder, men tillgångarna är 60 miljarder. Utan att ha grävt i detalj så antar jag att de största posterna är flygplan på "avbetalning" som bokförs som tillgång och skuld samtidigt. Någon mer ekonomiskt sinnad typ får gärna rätta mig.


Det har väl knappast ändrats så mycket sedan årsredovisningen,
och där finns stora siffror under rubriker som exempelvis

Tillgångar:
Flygplan och reservmotorer/-delar 14 417 MSEK
Förskott avseende flygplan 2 966 MSEK
Nyttjanderättstillgångar 16 959 MSEK

Långfristiga skulder:
Räntebärande leasingskulder 13 231 MSEK

sid 60
https://www.sasgroup.net/files/documents/agm/2022/Ars-och-hallbarhetsredovisning-2020-2021.pdf
 
  • Gilla
Reactions: J-R
Toppen