Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

pswe

Medlem
sas släppte en press release nu med lite mer information kring planerna framåt,

för det här forumet så är kanske detta stycket mest intressant

SAS kommer att kunna dra stor nytta av att konfigurera om sitt kortdistansnätverk och sin flotta, samtidigt som Bolaget behåller premiumvarumärket för nätverket, vilket gör det möjligt för Bolaget att konkurrera med lågprisbolag. Sammansättningen av kortdistanslinjer kommer att anpassas efter den relativt ökade efterfrågan på fritidsresor. Till exempel så kommer SAS att öka sitt fokus på sydeuropeiska soldestinationer. Joint venture-lösningar kommer att undersökas för att förbättra långdistans- och anslutningsflyg för affärsresenärer, i syfte att öka kundernas valmöjligheter

JV-tanken ser jag fram emot att spekulera kring, vilka partners, vilka geografier?

Meddelandet i sin helhet finns på

 

fred80

Medlem
sas släppte en press release nu med lite mer information kring planerna framåt,

för det här forumet så är kanske detta stycket mest intressant

SAS kommer att kunna dra stor nytta av att konfigurera om sitt kortdistansnätverk och sin flotta, samtidigt som Bolaget behåller premiumvarumärket för nätverket, vilket gör det möjligt för Bolaget att konkurrera med lågprisbolag. Sammansättningen av kortdistanslinjer kommer att anpassas efter den relativt ökade efterfrågan på fritidsresor. Till exempel så kommer SAS att öka sitt fokus på sydeuropeiska soldestinationer. Joint venture-lösningar kommer att undersökas för att förbättra långdistans- och anslutningsflyg för affärsresenärer, i syfte att öka kundernas valmöjligheter

JV-tanken ser jag fram emot att spekulera kring, vilka partners, vilka geografier?

Meddelandet i sin helhet finns på


Jag fastnade för det här stycket i samma pressmeddelandet, spara in på lounger o tjänster ombord, tolkar det som försämringar.

  • Kommersiella och andra kostnader – inkluderar förväntade kostnadsbesparingar om cirka 0,9 miljarder SEK. På den kommersiella sidan kommer fokus att ligga på kostnader relaterade till externa leverantörer, lounger och tjänster ombord samt att den övergripande effektiviteten inom dessa områden ska förbättras. Vissa faciliteter som för närvarande används reflekterar de behov som fanns före covid och kommer att omförhandlas och/eller lämnas.
 

adhoc76

Medlem
Tjaa. Ska man vara ett lågprisbolag på riktigt så kan man ju inte unna sig excesser som lounger, fast track eller gratis (i Plus + kaffe/te i Go) servering ombord… snart ryker bagage i GO också. Kvar blir GO light och GO EXTRA light. Eller kanske som coca cola; GO zero och GO Light?
 

mha321

Medlem
SAS Plus kanske inte längre räknas som business och därmed inte får lounge-access, åtminstone i partner-lounges. Så länge man är med i Star Alliance lär man väl inte ta bort loungerna på sina hubbar, men på partner-flygplatser finns det väl att spara. 3e parts lounger är redan borta, men om man klassar bort Plus från business-loungerna sparar man säkert en del. Tyvärr.
 

Johan F

Medlem
Man kan väl även göra skillnad mellan Plus Pro och Plus Smart, Pro har lounge access och Fast Track medan Smart har det inte. Båda sitter långt fram i planet - effekten blir ju att du kan individualisera varje biljett, vill du ha Fast track så får du betala för det.

Sen kan man ju höja gränsen för EBG något, inte mycket men tillräckligt för att ett visst antal inte skall få access samt sporra dem att spendera ännu mer med SAS för att uppnå den något högre gränsen. Förvisso alltid en risk att vissa går över till andra bolag men tittar man på hur trångt det är i guld-loungen stundtals så skulle det vara en attraktiv analys
 

fcx

Medlem
sas släppte en press release nu med lite mer information kring planerna framåt,

för det här forumet så är kanske detta stycket mest intressant

SAS kommer att kunna dra stor nytta av att konfigurera om sitt kortdistansnätverk och sin flotta, samtidigt som Bolaget behåller premiumvarumärket för nätverket, vilket gör det möjligt för Bolaget att konkurrera med lågprisbolag. Sammansättningen av kortdistanslinjer kommer att anpassas efter den relativt ökade efterfrågan på fritidsresor. Till exempel så kommer SAS att öka sitt fokus på sydeuropeiska soldestinationer. Joint venture-lösningar kommer att undersökas för att förbättra långdistans- och anslutningsflyg för affärsresenärer, i syfte att öka kundernas valmöjligheter

JV-tanken ser jag fram emot att spekulera kring, vilka partners, vilka geografier?

Meddelandet i sin helhet finns på

En tanke. SAS sitter ju med ett stabilt långdistansnät västerut, med tre starka partners inrikes i USA. Ett JV med LOT skulle kunna plocka upp hela Baltikums behov av långdistansresande. När man från SAS sida är så agnostisk med partners i USA kanske även Finnair kan vara intressant att ha JV med. De tre tillsammans på några destinationer i USA skulle kunna driva mycket trafik.
 

Mikeswede

Medlem
Varför tror ni att något bolag vill jha ett JV med ett bolag

- med mycket stora skuleder
- enligt ovan ser sig sjölva som ett bolag som skall konkurrera med LCC.

Har mycket svårt att tro att LOT,Lufthansa eller någon av de stora vill förknippas med ett sådant bolag. Mer troligt att SAS lämnar Star Alliance och satsar på LCC. Det skulle spara pengar för dem !!
 

Davvelavve

Medlem
Ingår de "tekniska problemen" på star alliance sökningen i denna planen tro?
Samma som de "tekniska problemen" med Singapore Airlines som har pågått i tre år.
 

011430121

Medlem
Det är många antagande som kan förändra hela FORWARD projektet.
Krigit i Ukraina, dollarkursen, bränslepriset, privatpersoners ekonomi.

Det står tre flygplans modeller skall finnas flottan, utöver A320 vilka är de?

Det pågår avtalsförhandlingar med kabinpersonalen hur kommer dessa att sluta?
 

chrisljo

Medlem
Det är många antagande som kan förändra hela FORWARD projektet.
Krigit i Ukraina, dollarkursen, bränslepriset, privatpersoners ekonomi.

Det står tre flygplans modeller skall finnas flottan, utöver A320 vilka är de?

Det pågår avtalsförhandlingar med kabinpersonalen hur kommer dessa att sluta?


A320 familien, E195 famiiien og enten A330 eller A350.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Toppen