011430121
Medlem
CRJ, ATR?A320 familien, E195 famiiien og enten A330 eller A350.
Sent from my iPhone using Tapatalk
CRJ, ATR?A320 familien, E195 famiiien og enten A330 eller A350.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lufthansa, LOT osv är väl ändå ganska lika de flesta (typ alla europeiska och amerikanska) inkl SAS för att inte säga sämre på vissa sätt? Med lika avskalade erbjudanden i ekonomi (inte ens varm dryck längre) med alternativ utan bagage, poäng(?) osv. Lufthansa har ju tom samma strejkkultur. Säger inte att SAS är någon förebild men förstår inte vurmen för framförallt Lufthansa som jag inte tycker sticker ut på något sätt i positiv bemärkelse som motiverar hyllandet man ofta ser. Ibland verkar det som om porslin och glas i business är den enda parametern för att få lovord.Varför tror ni att något bolag vill jha ett JV med ett bolag
- med mycket stora skuleder
- enligt ovan ser sig sjölva som ett bolag som skall konkurrera med LCC.
Har mycket svårt att tro att LOT,Lufthansa eller någon av de stora vill förknippas med ett sådant bolag. Mer troligt att SAS lämnar Star Alliance och satsar på LCC. Det skulle spara pengar för dem !!
Onekligen lite oroande men vore konstigt om detta område klarade sig helt. Får hoppas att man fortsättningsvis får höra "Kaffe/Te?" i GO...Jag fastnade för det här stycket i samma pressmeddelandet, spara in på lounger o tjänster ombord, tolkar det som försämringar.
- Kommersiella och andra kostnader – inkluderar förväntade kostnadsbesparingar om cirka 0,9 miljarder SEK. På den kommersiella sidan kommer fokus att ligga på kostnader relaterade till externa leverantörer, lounger och tjänster ombord samt att den övergripande effektiviteten inom dessa områden ska förbättras. Vissa faciliteter som för närvarande används reflekterar de behov som fanns före covid och kommer att omförhandlas och/eller lämnas.
Då skulle E195 bli minsta planet med typ 118 säten. Kanske betyder att man lägger ner alla rutter som är tunnare än så, ie ATR och CRJ-rutter?A320 familien, E195 famiiien og enten A330 eller A350.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Då skulle E195 bli minsta planet med typ 118 säten. Kanske betyder att man lägger ner alla rutter som är tunnare än så, ie ATR och CRJ-rutter?
Kom ett meddelande från SAS på morgonen, ser ut att ha kommit vidare i vissa av leasingförhandlingarna. Tyvärr inga detaljer kring vilka widebody det handlar om, men verkar finnas hopp om att det blir några kvar.
De ändrade leasingavtalen har ingåtts med 10 leasegivare – AerCap Holdings N.V., Aergo Capital Limited, Aircastle Limited, ALAFCO Aviation Lease and Finance Company, Avolon Aerospace Leasing Limited, CDB Aviation, Dubai Aerospace Enterprise (DAE) Ltd., ICBC Aviation Leasing Co., Ltd., ORIX Aviation Systems Limited och SDH Wings International Leasing Limited – avseende sammanlagt 36 flygplan, varav 3 wide body-flygplan och 33 narrow body-flygplan, samt viss relaterad utrustning.
Genom de ändrade leasingavtalen är SAS på god väg att uppnå de planerade årliga kostnadsbesparingarna om åtminstone 850 miljoner till 1,0 miljarder SEK i minskade kostnader för flygplansleasing och minskade kapitalkostnader, vilket utgör en viktig del i att uppnå de årliga kostnadsbesparingarna om 7,5 miljarder SEK till räkenskapsåret 2026 som en del av SAS FORWARD-planen. Bolaget avser att fortsätta förhandlingarna med vissa andra av sina leasegivare för att åstadkomma ytterligare ändringar i befintliga leasingavtal.
https://news.cision.com/se/sas/r/sa...ingavtal-for-flygplan-och-utrustning,c3642805
Som jag tolkar det så har de ändrat leasing avtalet på 3 av dem. Det säger ingenting alls om vad som händer med de övriga.Med så få wide-body kvar undrar man vilka långdistanslinjer som kommer att få stryka med i längden. Är tyvärr rädd för att Asien-rutterna kommer att försvinna (de har vart tämligen tynande sedan flera år ändå).
Som jag tolkar det så har de ändrat leasing avtalet på 3 av dem. Det säger ingenting alls om vad som händer med de övriga.