Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Tomas E

Medlem
”SAS förhandlingsledare, Marianne Hernaes, talade om en ny ”modell”, när hon var på väg in till förhandlingarna. Det handlar om en kompromiss, där SAS och piloterna ska mötas halvvägs i frågan om hur anställningsavtalen ser ut. Hon vill inte kommentera uppgiften i detalj.”

Undrar hur en ny modell kan se ut, någon som har några idéer hur dessa parter kan mötas för en lösning för kommande år när det gäller anställningsavtalen och hur de kan se ut då båda är nöjda?

Ännu ingen lösning på SAS-konflikten – nu fortsätter förhandlingarna | SVT Nyheter
Jag har ju tidigare spekulerat (#500) i att SAS skulle kunna tänkas kompromissa om att en viss andel av pilotrekryteringen skulle ske i SAS Scandinavia och en viss del i SAS Connect, i utbyte mot ett längre avtal (än de sedvanliga 2-3 år) med fredsplikt. Det borde möjligen kunna passa in i mötas halvvägs? Rimligen ska då SPG-facken dra tillbaka sina AD-stämningar och SAS åtar sig att inte avveckla de återstående piloterna från SAS Scandinavia under avtalstiden.
Problemet är väl att det inte är säkert att en sådan lösning passar in i den variant av SAS Forward som till sist går att genomföra, om leasingbolagen säger nej till uppgörelse och de enda nya pengarna kommer från en investerare med egna idéer om omstrukturering av bolaget medelst motorsåg och dynamitladdning.
Men allt detta går under kategorin gubbgissningar.
 

fcx

Medlem
Jag har ju tidigare spekulerat (#500) i att SAS skulle kunna tänkas kompromissa om att en viss andel av pilotrekryteringen skulle ske i SAS Scandinavia och en viss del i SAS Connect, i utbyte mot ett längre avtal (än de sedvanliga 2-3 år) med fredsplikt. Det borde möjligen kunna passa in i mötas halvvägs? Rimligen ska då SPG-facken dra tillbaka sina AD-stämningar och SAS åtar sig att inte avveckla de återstående piloterna från SAS Scandinavia under avtalstiden.
Problemet är väl att det inte är säkert att en sådan lösning passar in i den variant av SAS Forward som till sist går att genomföra, om leasingbolagen säger nej till uppgörelse och de enda nya pengarna kommer från en investerare med egna idéer om omstrukturering av bolaget medelst motorsåg och dynamitladdning.
Men allt detta går under kategorin gubbgissningar.
Tja. Ett bantat "SAS Scandinavia" tillsammans med "SAS Connect", "SAS Link", och "SAS Wetlease" skulle kunna ge fyra jämnstora aktörer som vardera tar hand om en fjärdedel av trafiken. Med olika avtal på olika löptid så kan var och en av dotterbolagen således bara stoppa en fjärdedel av trafiken i framtiden.
 
Tja. Ett bantat "SAS Scandinavia" tillsammans med "SAS Connect", "SAS Link", och "SAS Wetlease" skulle kunna ge fyra jämnstora aktörer som vardera tar hand om en fjärdedel av trafiken. Med olika avtal på olika löptid så kan var och en av dotterbolagen således bara stoppa en fjärdedel av trafiken i framtiden.
Och om glaset är halvtomt så strejkar en fjärdedel av bolaget hela tiden...:D
 

airac

Medlem
En tanke som jag inte minns har utvecklats så mycket här sedan insikten om bantat långflyg kom på scenen: ryska luftrummet är fortsatt stängt och kommer förbli i överskådlig framtid. Asien kapaciteten i personal och flygmaskiner kostar redan sedan mars 2020. Det har gått rund lite på frakt tills kriget i Ukraina började. Kombinera det med att tillståndet för överflygning av Ryssland tillhör SAS Scandinavia/mainline, en tillgång med otydligt värde.

Om SAS vill flytta långdistans till Connect eller annat under bolag, är tiden nu. Säg upp folk pga arbetsbrist: vi kan inte lönsamt flyga Asien. Skicka tillbaka några plan till leasingbolaget och avveckla det som man kan under C11. Jag räknar kallt med att Putin kommer kriga längre än återanställningsrätten är. Putins gåva till SAS?

Låt det vara tydligt att jag om någon önskar att kriget slutar snarast och en någorlunda normal relation till Ryssland och Belarus kan återuppstå. Mina svärföräldrar och svägerska, kompisar och andra berörs av allt detta elände… lyckligtvis bara av ekonomiska kriget och sanktionerna då det är deras diktatorer som beordrade eld mot många vanliga människors vilja.
 

Vera

Medlem
Och om glaset är halvtomt så strejkar en fjärdedel av bolaget hela tiden...:D
Ja vi får se vad avtalet ger men det verkar som avtalet innebär att strejkrätten är borta i 5 år med nya kollektivavtalet. Bara längden påvisar ju att man har förbrukat allmänhetens förtroende kapitalt i egenskap av SAS pilot och mera pengar behövs in nu. Kan väl inte vara alltför kul när respekten fått sig en törn. Skönt att det är över för konkurs knackade på dörren man kan inte avtala i oändlighet. Riktigt illa har det varit och kommer att vara en tid framöver som en konsekvens.
 

Johan Hbg

Medlem
Ja vi får se vad avtalet ger men det verkar som avtalet innebär att strejkrätten är borta i 5 år med nya kollektivavtalet. Bara längden påvisar ju att man har förbrukat allmänhetens förtroende kapitalt i egenskap av SAS pilot och mera pengar behövs in nu. Kan väl inte vara alltför kul när respekten fått sig en törn. Skönt att det är över för konkurs knackade på dörren man kan inte avtala i oändlighet. Riktigt illa har det varit och kommer att vara en tid framöver som en konsekvens.
Strejkrätten finns inte i något kollektivavtal. Inte heller lockout är tillåtet. 5,5 är väldigt lång tid, och väldigt bra för alla inblandade. Det konstiga här är att piloterna erbjöd sex år, men men, väldigt mycket bättre än det normala tre år.
 

pswe

Medlem
Strejkrätten finns inte i något kollektivavtal. Inte heller lockout är tillåtet. 5,5 är väldigt lång tid, och väldigt bra för alla inblandade. Det konstiga här är att piloterna erbjöd sex år, men men, väldigt mycket bättre än det normala tre år.
Utan att veta exakt, men om dryga 5 år är väl en betydande del av strejkgänget pensionerade. Lugna sköna år med relativt sett goda villkor kanske kändes som en bra final.
 
Toppen