Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Ricci

Medlem
Jag har möjligen redan skrivit tillräckligt många "jag förstår överhuvudtaget inte hur pilotfacket tänker när..."-inlägg, men jag tycker ändå att utvecklingen med Chapter 11-rekonstruktion gör vissa saker ännu lite märkligare. Vad jag förstår innebar originalversionen av SAS Forward att SAS vile minska sin long haul-flotta något men i övrigt förmodligen inte banta flottan så mycket. Då hoppades de på att leasingbolag skulle omvandla lån till SAS-aktier, som väl får betraktas som något slags "monopolpengar". Det verkar ju ha gått sisådär, så gissningarna nu verkar ju vara att flottan kommer att minska ganska markant, när leasingbolagen tar en del av sina flygplan (de modernaste) och går, eftersom det finns andra kunder som kan betala. I juni var SAS uppe på 71% av 2019 års siffror avseende ASK och 69% avseende RPK, så SAS behöver för all del inte lika många flygplan som de hade 2019. Men det är väl långt från omöjligt att deras flotta minskar så mycket att de måste kapa i linjenätet och turtätheten för att anpassa sig till den flotta de råkar bli sittande med, när processen är klar. Förutsatt att det inte blir konkurs och likvidation. Men det lär rimligen vara en ganska annorlunda version av SAS Forward som SAS nu måste gå mot.

Färre flygplan betyder ju behov av färre piloter. (Ja, såvida man inte går tillbaka till Jan Carlzons glada dagar då piloterna hade betydligt färre arbetstimmar per år, men tanken är ju inte att öka kostnaderna...)

Det finns knappast på kartan att pilotfacket kan få gehör för åsikten att lägga ner SAS Link och SAS Connect, och gå tillbaka till ett läge från före 2017 då SAS Ireland (nuvarande Connect) tillkom. Koncernstrukturen är inte en löneförhandlingsfråga, och ett företag som står inför en drastisk omstöpning för att undvika konkurs kan inte frånsäga sig handlingsfrihet. Tvister kring återanställning hör hemma i AD och inte i en löneförhandling. Däremot gissar jag att det möjligen finnas ett visst utrymme för att förhandla om fördelning av pilotantal mellan SAS Scandinavia och SAS Connect/SAS Link i utbyte mot ett mer långsiktigt löneavtal med längre fredsplikt än annars. Ja, såvida SAS låter bli att direkt gå mot noll piloter i Scandinavia, "må det bära eller brista", som den enda lösningen på sitt pilotfackliga problem.

Men som jag ser det, kan SAS i nuläget omöjligen veta hur många piloter de behöver om ett halvår eller ett år, eftersom de inte vet hur stor flotta de kommer att ha. Så jag kan inte se att de kan utlova ett visst antal återanställningar, utan bara något i stil med att x% av de eventuella återanställningarna under y år framåt kommer att bli i SAS Scandinavia. Det bör ju rimligen betyda att förhandlingarna nu har andra ingångsvärden än de hade för några veckor sedan. Frågan är om pilotfacket tar till sig det?
Precis, lite av min tanke också när SAS ledning spelat CH-11 kortet (vilket jag tycker fortfarande är rätt).
Fixa ett snabbt stopp på strejken och stoppa åderlåtningen, om t ex 6 månader finns kanske inte flygplan eller piloter kvar i SAS Scandinavia när CH-11 är klar.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag har möjligen redan skrivit tillräckligt många "jag förstår överhuvudtaget inte hur pilotfacket tänker när..."-inlägg, men jag tycker ändå att utvecklingen med Chapter 11-rekonstruktion gör vissa saker ännu lite märkligare. Vad jag förstår innebar originalversionen av SAS Forward att SAS vile minska sin long haul-flotta något men i övrigt förmodligen inte banta flottan så mycket. Då hoppades de på att leasingbolag skulle omvandla lån till SAS-aktier, som väl får betraktas som något slags "monopolpengar". Det verkar ju ha gått sisådär, så gissningarna nu verkar ju vara att flottan kommer att minska ganska markant, när leasingbolagen tar en del av sina flygplan (de modernaste) och går, eftersom det finns andra kunder som kan betala. I juni var SAS uppe på 71% av 2019 års siffror avseende ASK och 69% avseende RPK, så SAS behöver för all del inte lika många flygplan som de hade 2019. Men det är väl långt från omöjligt att deras flotta minskar så mycket att de måste kapa i linjenätet och turtätheten för att anpassa sig till den flotta de råkar bli sittande med, när processen är klar. Förutsatt att det inte blir konkurs och likvidation. Men det lär rimligen vara en ganska annorlunda version av SAS Forward som SAS nu måste gå mot.

Färre flygplan betyder ju behov av färre piloter. (Ja, såvida man inte går tillbaka till Jan Carlzons glada dagar då piloterna hade betydligt färre arbetstimmar per år, men tanken är ju inte att öka kostnaderna...)

Det finns knappast på kartan att pilotfacket kan få gehör för åsikten att lägga ner SAS Link och SAS Connect, och gå tillbaka till ett läge från före 2017 då SAS Ireland (nuvarande Connect) tillkom. Koncernstrukturen är inte en löneförhandlingsfråga, och ett företag som står inför en drastisk omstöpning för att undvika konkurs kan inte frånsäga sig handlingsfrihet. Tvister kring återanställning hör hemma i AD och inte i en löneförhandling. Däremot gissar jag att det möjligen finnas ett visst utrymme för att förhandla om fördelning av pilotantal mellan SAS Scandinavia och SAS Connect/SAS Link i utbyte mot ett mer långsiktigt löneavtal med längre fredsplikt än annars. Ja, såvida SAS låter bli att direkt gå mot noll piloter i Scandinavia, "må det bära eller brista", som den enda lösningen på sitt pilotfackliga problem.

Men som jag ser det, kan SAS i nuläget omöjligen veta hur många piloter de behöver om ett halvår eller ett år, eftersom de inte vet hur stor flotta de kommer att ha. Så jag kan inte se att de kan utlova ett visst antal återanställningar, utan bara något i stil med att x% av de eventuella återanställningarna under y år framåt kommer att bli i SAS Scandinavia. Det bör ju rimligen betyda att förhandlingarna nu har andra ingångsvärden än de hade för några veckor sedan. Frågan är om pilotfacket tar till sig det?
Utmärkt analys!
 

fred80

Medlem
Skrev i pilotstrejks tråden om detta , men tycker dagens pressmeddelande från SAS om bolagets ekonomiska läge även platsar i den här tråden.

"Erno Hildén, Executive Vice President och CFO, lägger till: “Mellan den 1 februari 2020 (kvartalet då pandemin bröt ut) och den 30 april 2022 har de totala förlusterna uppgått till 19,7 miljarder SEK (resultat före skatt). Den pågående pilotstrejken, och dess negativa likviditetseffekt, förvärrar den redan allvarliga situationen. Att ta SAS FORWARD framåt är avgörande för att SAS ska kunna överleva och för att återigen göra Bolaget starkt och investeringsbart.”

SAS finansiella konsekvenser av pilotstrejken och det kritiska behovet av DIP-finansiering - SAS
 

Johan F

Medlem
Jag har möjligen redan skrivit tillräckligt många "jag förstår överhuvudtaget inte hur pilotfacket tänker när..."-inlägg, men jag tycker ändå att utvecklingen med Chapter 11-rekonstruktion gör vissa saker ännu lite märkligare. Vad jag förstår innebar originalversionen av SAS Forward att SAS vile minska sin long haul-flotta något men i övrigt förmodligen inte banta flottan så mycket. Då hoppades de på att leasingbolag skulle omvandla lån till SAS-aktier, som väl får betraktas som något slags "monopolpengar". Det verkar ju ha gått sisådär, så gissningarna nu verkar ju vara att flottan kommer att minska ganska markant, när leasingbolagen tar en del av sina flygplan (de modernaste) och går, eftersom det finns andra kunder som kan betala. I juni var SAS uppe på 71% av 2019 års siffror avseende ASK och 69% avseende RPK, så SAS behöver för all del inte lika många flygplan som de hade 2019. Men det är väl långt från omöjligt att deras flotta minskar så mycket att de måste kapa i linjenätet och turtätheten för att anpassa sig till den flotta de råkar bli sittande med, när processen är klar. Förutsatt att det inte blir konkurs och likvidation. Men det lär rimligen vara en ganska annorlunda version av SAS Forward som SAS nu måste gå mot.

Färre flygplan betyder ju behov av färre piloter. (Ja, såvida man inte går tillbaka till Jan Carlzons glada dagar då piloterna hade betydligt färre arbetstimmar per år, men tanken är ju inte att öka kostnaderna...)

Det finns knappast på kartan att pilotfacket kan få gehör för åsikten att lägga ner SAS Link och SAS Connect, och gå tillbaka till ett läge från före 2017 då SAS Ireland (nuvarande Connect) tillkom. Koncernstrukturen är inte en löneförhandlingsfråga, och ett företag som står inför en drastisk omstöpning för att undvika konkurs kan inte frånsäga sig handlingsfrihet. Tvister kring återanställning hör hemma i AD och inte i en löneförhandling. Däremot gissar jag att det möjligen finnas ett visst utrymme för att förhandla om fördelning av pilotantal mellan SAS Scandinavia och SAS Connect/SAS Link i utbyte mot ett mer långsiktigt löneavtal med längre fredsplikt än annars. Ja, såvida SAS låter bli att direkt gå mot noll piloter i Scandinavia, "må det bära eller brista", som den enda lösningen på sitt pilotfackliga problem.

Men som jag ser det, kan SAS i nuläget omöjligen veta hur många piloter de behöver om ett halvår eller ett år, eftersom de inte vet hur stor flotta de kommer att ha. Så jag kan inte se att de kan utlova ett visst antal återanställningar, utan bara något i stil med att x% av de eventuella återanställningarna under y år framåt kommer att bli i SAS Scandinavia. Det bör ju rimligen betyda att förhandlingarna nu har andra ingångsvärden än de hade för några veckor sedan. Frågan är om pilotfacket tar till sig det?

Klarsynt och genomtänkt analys. Enda nackdelen med att minska long haul-flottan som du beskriver det är att SAS blir sittande med a330 som har sett bättre dagar istället för de nya a350 och för att kunna fortsätta vara attraktiva så måste SAS ganska så omgående fundera på att skaffa nya plan med allt vad det innebär.
 
Klarsynt och genomtänkt analys. Enda nackdelen med att minska long haul-flottan som du beskriver det är att SAS blir sittande med a330 som har sett bättre dagar istället för de nya a350 och för att kunna fortsätta vara attraktiva så måste SAS ganska så omgående fundera på att skaffa nya plan med allt vad det innebär.

SAS 5 nyaste A330-300 är levererade 2015-2019 och de fyra äldre 2002-2004. Inte ens de äldsta är supergamla…
Det är inte åldern som avgör det tekniska skicket på ett flygplan utan kvaliteten på det tekniska underhållet.
SAS flyger dessutom inga riktigt långa linjer där A350 fulla potential kommer till sin rätta.
När SAS beställde Airbus A350 var inte A330Neo lanserad, hade A330-900 funnits då hade det varit en mycket bättre maskin för SAS.
 
Last edited:

Johan F

Medlem
SAS 5 nyaste A330-300 är levererade 2015-2019 och de fyra äldre 2002-2004. Inte ens de äldsta är supergamla…
SAS flyger dessutom inga riktigt långa linjer där A350 fulla potential kommer till sin rätta.
När SAS beställde Airbus A350 var inte A330Neo lanserad, hade A330-900 funnits då hade det varit en mycket bättre maskin för SAS.

OK, jag ger mig. Antar att jag haft oturen att flyga med de äldsta planen då. Tack
 

Tomas E

Medlem
Skrev i pilotstrejks tråden om detta , men tycker dagens pressmeddelande från SAS om bolagets ekonomiska läge även platsar i den här tråden.

"Erno Hildén, Executive Vice President och CFO, lägger till: “Mellan den 1 februari 2020 (kvartalet då pandemin bröt ut) och den 30 april 2022 har de totala förlusterna uppgått till 19,7 miljarder SEK (resultat före skatt). Den pågående pilotstrejken, och dess negativa likviditetseffekt, förvärrar den redan allvarliga situationen. Att ta SAS FORWARD framåt är avgörande för att SAS ska kunna överleva och för att återigen göra Bolaget starkt och investeringsbart.”

SAS finansiella konsekvenser av pilotstrejken och det kritiska behovet av DIP-finansiering - SAS
Det här tycker jag också var intressant:

"Om pilotstrejken fortsätter kan det komma att äventyra Bolagets tillgång till sådan DIP-finansiering. I ett sådant scenario kommer Bolaget att behöva överväga tvångsmässig försäljning av värdefulla strategiska tillgångar och samtidigt kraftigt skala ner omfattningen av SAS verksamhet och flygplansflotta i avsaknad av ett genombrott i förhandlingarna med piloterna. När dessa åtgärder vidtagits kommer det att vara svårt för SAS att återuppbygga storleken och bredden av nuvarande nätverk och tjänster."

Kanske inte överraskande men tydligt formulerat.
 

Hachans

Medlem
Tror de flesta här inne och även på SAS och andra ställen sitter med verktyg som tillverkats i samma land tex telefon, dator med mera ...

Javisst, men med tanke på hur just lån från Kina brukar användas för att ta över företag när de sen inte kan betala så är jag förvånad över att man gör det. Fortsätter man dessutom omvandla lån till aktier så får SAS kinesiska ägare helt plötsligt.

Dessutom så blev det ju ett himla liv när man skulle köp kinesiska scannermaskiner till Arlanda.
 

varva77

Medlem
Det här tycker jag också var intressant:

"Om pilotstrejken fortsätter kan det komma att äventyra Bolagets tillgång till sådan DIP-finansiering. I ett sådant scenario kommer Bolaget att behöva överväga tvångsmässig försäljning av värdefulla strategiska tillgångar och samtidigt kraftigt skala ner omfattningen av SAS verksamhet och flygplansflotta i avsaknad av ett genombrott i förhandlingarna med piloterna. När dessa åtgärder vidtagits kommer det att vara svårt för SAS att återuppbygga storleken och bredden av nuvarande nätverk och tjänster."

Kanske inte överraskande men tydligt formulerat.
Ja, låter som nån form av plan C/D...
 
Toppen